Dåligt med sand och växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElviraBerg
    • September 2014
    • 26

    Dåligt med sand och växter?

    Jag har biltemas blästersand med medelkornsstorlek 0,34 mm i mitt akvarium. Akvariet är 150*65*60. Jag har haft akvariet igång i ca två år men aldrig fått växterna att trivas. De ända som växer bra är mina anubias. De andra växterna bli glesa hela vägen förutom de 5 cm längst upp mot ytan. Jag har inte Kört med någon näring än så länge men har beställt pmdd som jag ska börja med nu.
    Jag har fått för mig att växterna har svårare att växa i sanden då den blir så packad. Jag har funderat på att byta ut sanden mot rådasand, 0,8-1,2 mm.
    Så min fråga är om det kommer hjälpa växterna om jag byter sand eller är det något annat som inte är bra? Att jag behöver tillsätta näring tex?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tror det är andra änden du får kolla på, vad har du för lysrör och hur gamla är dessa? Samt vad är det för växter du har?
    Näring är inte fel att använda, och du bör nog få fason på problemet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ElviraBerg
      • September 2014
      • 26

      #3
      Lysrör har jag ingen koll på, bytte dem i somras vet jag.
      Just nu har jag bara mina anubias, svärdsplanta och gälört. Anubias och svärdsplantan mår bra. gälörten blir blek i botten men fin längre upp. Den växer så fort så den klipper jag av och planterar om när det händer.
      Jag har provat många växter, så som vallisneria, lotus, vattenspikblad, olika cryptocorne, m.m. Men de blir som beskrivet, glesa och färglösa..
      Vad behöver man ha för lysrör? Räcker det med två som jag har?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det räcker med de två rören som du har, bara det är bra rör för växterna i ditt kar. Sylvania Aquastar är ett bra rör, och ligger på färgtemperatur runt 10000 Kelvin. Fisken bryr sig inte så mycket vilka rör du har, men växterna gör det, och i ditt fall tror jag det kan vara en orsak till att de inte mår riktigt bra.
        Sätter du sedan reflektorer på rören, får du ännu bättre ljus för växterna och ett ganska billigt sätt att uppgradera ljuset utan att köpa ny ramp.
        Cryptocoryne är en av de mest anspråkslösa växterna man kan ha, och förvånande att inte ens denna klarat sig...
        Sedan funkar inte alla växterna alltid heller, man får många gånger välja växter utifrån de förutsättningar man har och då gäller det att ge dem så bra början som möjligt.
        Om du kollar på ditt lysrör så ser du en text, där står vad det är för lysrör du har.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ElviraBerg
          • September 2014
          • 26

          #5
          Okej tack för hjälpen!
          Ska titta vad jag har när jag kommer hem. Reflektorer runt rören vet jag att jag har

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kanon
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ElviraBerg
              • September 2014
              • 26

              #7
              Jag har två olika lysrör, ett står det osram 36 W/77 floura på och det andra Lumilux cool daylight 36W

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Låter lite halvskumt, sitter med mobilen så det är inte så lätt att googla på dem...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...