Förslag på litet CO2-system

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Förslag på litet CO2-system

    Som den lätt förledda varelse jag är så funderar jag på CO2 till mitt 100L. Ljus har jag lyckats öka till lite drygt 0,5 W/L (det står inte lumentalet på mina rör, så jag får gå på W)

    Hur som helst, i Göteborg har jag kollat på antingen Fluvals 88g eller Tropicas 95g.

    Åsikter? Andra förslag? 1000kr för "allt" är gränsen.

    /Elin
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag har för mig att JBL har ett litet system för dryga tusenlappen också.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Oavsett system blir det för liten Co2 behållare till 100L. 95 gr. går slut på ett par veckor. Tror en ny tub kostar 175:- .
      Sorry men det behöver vara större tub.

      Vänligen
      Herr glädjeförstörare
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Eller så kör du ett test med ett mäsksystem som är nära nog gratis att bygga!
        Min burk är visserligen knappt hälften så stor som din, men där ligger CO2-nivån lagom tack vare mitt lilla fuskbygge!

        Klicka på bilden för större version

Namn: 260220142362.jpg
Visningar: 5
Storlek: 132,5 KB
ID: 2163729Klicka på bilden för större version

Namn: 090320142473.jpg
Visningar: 4
Storlek: 148,0 KB
ID: 2163730Klicka på bilden för större version

Namn: 160320142576.jpg
Visningar: 4
Storlek: 160,8 KB
ID: 2163731Klicka på bilden för större version

Namn: 060420142663.jpg
Visningar: 4
Storlek: 163,0 KB
ID: 2163732
        Senast redigerad av Mr Woods; 29 September 2014, 17:00.

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Oavsett system blir det för liten Co2 behållare till 100L. 95 gr. går slut på ett par veckor. Tror en ny tub kostar 175:- .
          Sorry men det behöver vara större tub.

          Vänligen
          Herr glädjeförstörare
          Men morr! Snubben i affären (som säljer nästan bara fisk) sa ett par månader iaf. Skam den som ger sig, mer efterforskningar alltså.

          Kommentar

          • ElinR
            • September 2014
            • 370

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Eller så kör du ett test med ett mäsksystem som är nära nog gratis att bygga!
            Min burk är visserligen knappt hälften så stor som din, men där ligger CO2-nivån lagom tack vare mitt lilla fuskbygge!

            [ATTACH=CONFIG]71499[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71500[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71502[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71503[/ATTACH]
            Fuskbygget ger imponerande resultat. Får kolla upp mäsk, men så fort vi kommer in på saker som inte kan gömmas bakom akvariet på samma hylla, så kommer även Kaos & Kalabalik-faktorn in i bilden. Finns det något att pilla på och välta så kommer det vältas.

            Hur mycket plats tar ett hemmabygge och hur bra är ex. vis JBL:s Bio system?

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Mitt hemmabygge tar plats i form av två 1,5L PET-flaskor + en tvättflaska och någon meter slang. Sedan slår jag sönder gasen i innerfiltrets impeller. Löjligt slöseri med gas, men socker är billigt...

              Trycksatt CO2 har jag aldrig testat, så där får andra hjälpa dig.

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Oavsett system blir det för liten Co2 behållare till 100L. 95 gr. går slut på ett par veckor. Tror en ny tub kostar 175:- .
                Sorry men det behöver vara större tub.

                Vänligen
                Herr glädjeförstörare
                Hellre bromsad och på rätt spår nu än att stå där och göra av m 4 tuber i månaden. Då hade jag blivit lite ledsen.

                Jag har i dagsläget bara växter m ganska låga krav, så det blir att avvakta lite. Fortsätter att drömma och titta på andras fina akvarier. Gör det bästa m det jag har, fiskarna trivs ändå.

                Kommentar

                • roffen2
                  • August 2012
                  • 197

                  #9
                  Ett alternativ, åtminstone i närheten av 1.000:- är detta:



                  Jag har kört med detta något år typ. Håller hög kvalitet, inkl nattavstängning. Standard kolsyrepatron tror jag innehåller 425 g Co2, dyrare än de stora tuberna, men lätt att byta var som helst. Jag klarar 2-3 månader till mitt 310 liters.

                  Komplettera med slang och någon typ av reaktor och en plastfot.

                  /Roffe

                  Kommentar

                  • Karl Holm
                    • November 2011
                    • 223

                    #10
                    Här är ett komplett kit med "the real stuff" för strax över 1000-lappen. Magnetventil och 500 g-tub som enkelt kan bytas ut mot större i framtiden (finns även större att köpa på sidan). Jag hade tänkt köpa detta när jag drar igång mitt växtprojekt.

                    Hemsidan är en stor och erkänd webbutik för övrigt, så du behöver inte oroa dig för något. Alltid snabbt och bra levererat.


                    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

                    Kommentar

                    • ElinR
                      • September 2014
                      • 370

                      #11
                      Tack för bra tips. Ska sätta mig in lite bättre och försöka fatta ett beslut.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...