Växtakvarium utan inner/ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    Växtakvarium utan inner/ytterfilter

    Behövs det ett inner/ytterfilter i ett akvarium där det endast kommer vara växter?
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Nej. Kan inte ytrörelse dessutom göra det svårare med koldioxiden?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Har tänkt att ha ett akvarium där jag ska ha mycket växter o mossa men inga djur.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fast djur behövs för näringens skull och sedan blir det lätt en äcklig hinna på vattnet om inte vattnet cirkuleras
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fast djur behövs för näringens skull och sedan blir det lätt en äcklig hinna på vattnet om inte vattnet cirkuleras
          Behövs djur även om näring tillförs i form av Pmdd?
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Nix. Men näringen behöver cirkulera för att fördelas över hela karet, så du behöver någon form av liten cirkulationspump ändå.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Har annars en hel del Lipstick Red Sakura räkor som skulle kunna få flytta in om det behövs djur....

              lipstick red sakura, en bild hos bilduppladdningstjänsten Ladda-upp


              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av henrikl
                Har annars en hel del Lipstick Red Sakura räkor som skulle kunna få flytta in om det behövs djur....

                lipstick red sakura, en bild hos bilduppladdningstjänsten Ladda-upp


                http://www.ladda-upp.se/bilder/keaofixgjlraey/
                tror inte det är ett måste med djur har sett flertal växtakvarier som är helt tomma , men hade varit fint ifall det är vääldigt mycket växter i akvariet med lite små djur , tex räkor eller tetror

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Djuren själva är duktiga på att röra om vattnet tillräckligt mycket, jag har hållit växtakvarium med räkor och fisk med belysning som enda teknik. Jag följde dock Janne på Södermalms akvarieaffärs råd om att inte ha djupare än 30cm vatten för gasutbytet. Enbart växter och ingen teknik känns svårare men det kanske kan fungera om man har en värmare som ger lite vattenrörelse.
                  Senast redigerad av addo; 03 September 2014, 13:54. Anledning: förtydligande

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Blir nog att jag sätter i ett litet innerfilter och inga djur....eventuellt någon räka....
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • Morfar68
                      • May 2014
                      • 15

                      #11
                      Hej på er!
                      Jag har ett växtakvarium i köket på 25 liter med matjordbotten och endast LED-ljus som teknik (hemmabygge). Det går 5 Platy- och Black Molly-yngel i det och ett gäng snäckor och det växer så det bubblar. Belysningen är igång mellan 7 och 22. Inga alger alls. Ingen extra näring.
                      Inte riktigt vad du frågade efter men det här har fungerat otroligt bra för min del och rekommenderas varmt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...