Spiky moss i diskuskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Spiky moss i diskuskar?

    Fungerande? Svårt? Lätt? omöjligt? med Spiky moss i ett diskuskar på 27-29 grader?
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    De flesta mossor har en övre smärtgräns vid ca 28 grader, så jag tror inte det går. Javamossa kan däremot klara den tempen. Men den växer ju lite "rörigare". Men mossor är skitsamlare deluxe om man har fiskar som skitar ner tyvärr. Vill du binda mossa vid rötterna? Du kan binda/fästa Anubias som klarar din temp. Det är ju det jag har i mitt kar. De drar inte till sig skräp.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0702.jpg
Visningar: 8
Storlek: 156,4 KB
ID: 2162990
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Om du nu gillar mossa så kan man hitta viss info på aquamoss.net
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        De flesta mossor har en övre smärtgräns vid ca 28 grader, så jag tror inte det går. Javamossa kan däremot klara den tempen. Men den växer ju lite "rörigare". Men mossor är skitsamlare deluxe om man har fiskar som skitar ner tyvärr. Vill du binda mossa vid rötterna? Du kan binda/fästa Anubias som klarar din temp. Det är ju det jag har i mitt kar. De drar inte till sig skräp.
        [ATTACH=CONFIG]70573[/ATTACH]
        Enligt beskrivning så bör den planteras på skuggig plats. Du verkar dock ha ett antal på platser med bra belysning. Har du gett dig några problem/utmaningar?


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Menar du då Anubias? Du ser på bilden att en del plantor till höger sitter riktigt när ljuset. Vilket fungerar beroende på flera saker. Dels så är mina två ramper knappt tända samtidigt utan 6 timmar per ramp, men med en överlappning mitt på dagen så lyser karet totalt i 10 timmar. Skuggan i mitt kar kommer från jättevallisnerian och av att jag planterar i flera våningar så att övervåningen skuggar den undre. Du kan även skugga mera med flytväxter. Diskusarna gillar skuggan ännu bättre än Anubias.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Menar du då Anubias? Du ser på bilden att en del plantor till höger sitter riktigt när ljuset. Vilket fungerar beroende på flera saker. Dels så är mina två ramper knappt tända samtidigt utan 6 timmar per ramp, men med en överlappning mitt på dagen så lyser karet totalt i 10 timmar. Skuggan i mitt kar kommer från jättevallisnerian och av att jag planterar i flera våningar så att övervåningen skuggar den undre. Du kan även skugga mera med flytväxter. Diskusarna gillar skuggan ännu bättre än Anubias.
            Uppfattat, tack. Vad har du för tid på belysningen? Jag har idag ca 10.00 - 22:00 mest för att vi skall ha så mycket glädje av det som möjligt på kvällen. Sen så är det ju inte kolsvart fram tills 10:00 efter dagsljuset lyser upp vardagsrummet där det står. Har sedan ställt in foderautomaten så den matar 10:20 samt 16:20. Matar en tredje gång manuellt vid åtta tiden.


            Skickat från min iPhone med Tapatalk
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ja 12 timmar är extremt mycket ljus det. Tror växterna inte kan ta åt sig mer än 10 timmar. Skifta hellre till 12-22. Vill du tända 10 så ta istället 2 timmars brake mellan 12-14. Det brukar bli gott om alger om det är så mycket ljus. Har du alger än? Du kan sedan minska ljuset genom att förlänga braketiden. Nu kan ju skugga lösas på flera sätt med växter. Man kan dra ner ljuset med svartvatten också, men gissar att du gillar krispiga kar och inte vill ha brunt vatten. Flytväxter då? Frogbit är ganska stilrena flytväxter.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Spiky moss i diskuskar?

                Mitt kar är tänt 12-22. Men då jag har större kar och oftast endast en ramp tänd i taget så är det nästan halva ljusmängden mot vad du har i ditt kar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ja 12 timmar är extremt mycket ljus det. Tror växterna inte kan ta åt sig mer än 10 timmar. Skifta hellre till 12-22. Vill du tända 10 så ta istället 2 timmars brake mellan 12-14. Det brukar bli gott om alger om det är så mycket ljus. Har du alger än? Du kan sedan minska ljuset genom att förlänga braketiden. Nu kan ju skugga lösas på flera sätt med växter. Man kan dra ner ljuset med svartvatten också, men gissar att du gillar krispiga kar och inte vill ha brunt vatten. Flytväxter då? Frogbit är ganska stilrena flytväxter.
                  Utmärkta tips. Ja det har börjat bildas alger, med den glesa inredningen så finns det ju inte hellre mycket växter som konsumerar så det finns gott om näring för algerna. 10 eller 12 spelar ju ingen roll på arbetsdagar eftersom vi ändå jobbar. 10 har mer varit eftersom det är trevligt med ett tänt akvarium på förmiddagen på helgen. Tar en titt på flytväxter.


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Om du tittar på PiaJos kar. Hon är ju liksom flytväxtdrottningen här på Zoopet så ser du hur det blir. Det blir snyggt och skuggrikt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Om du tittar på PiaJos kar. Hon är ju liksom flytväxtdrottningen här på Zoopet så ser du hur det blir. Det blir snyggt och skuggrikt.
                      Tack, någon mer tanke kring vårt "par", två honor?
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Inte mer än att de är unga och att det bara är begynnande drift som kickar igång nu. Det kan bli så här. Det är inte ovanligt. Så det är inget dåligt tecken eller så utan det brukar stabilisera sig efter ett tag. Men kolla efter om båda har äggläggningsrör. Då vet du. Hanen har ju en pytteliten pigg mera.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Inte mer än att de är unga och att det bara är begynnande drift som kickar igång nu. Det kan bli så här. Det är inte ovanligt. Så det är inget dåligt tecken eller så utan det brukar stabilisera sig efter ett tag. Men kolla efter om båda har äggläggningsrör. Då vet du. Hanen har ju en pytteliten pigg mera.
                          Det är endast på honan vi ser ett tydligt äggläggningsrör i samband med leken, inte hos ”hanen”.

                          Oavsett vad så är det väldigt spännande att följa denna grupps utveckling, vet inte hur många timmar som spenderas tittandes in i karet.

                          Tror jag kommer följa dina råd när det gäller växter, kommer troligen införskaffa såväl Jättevallisneran som Anubias. Skall fundera ytterligare gällande Frogbit.

                          Är även på utkik efter några lägre växter som kan planteras i sanden, tänker mig plantera detta framför roten. Har du några tips här?

                          Gillar de som är planterade till höger i framkant i detta kar men vet ej vad det heter så jag har inte kunnat kolla om vad de trivs med, svårighetsgrad etc.

                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Tänk på att många kortväxta små växter kräver rejält med ljus, så funderar du på att det ska vara dunkelt så kommer de då inte att fungera. Vet inte vad det är för växt. Hade Mathias Nilsson varit online så brukar han veta. Det finns t.ex. en lågväxande Cryptocoryne Parva som klarar sig hyggligt i medelbelysning
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Skicka ett PM annars till Tulebo som har karet, så får du veta.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...