Svartnande akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Svartnande akvarium

    Uppenbarligen har jag varit för upptagen av att kontrollera mina fiskar och växter och har totalt missat förändringen i akvariet som skett under de här två månaderna... Hela bakgrunden har svartnat, liksom de ljusa kalkstenarna. En närmare titt avslöjar en lätt böljande beläggning i skrevorna på bakgrunden.

    Vid uppstart:


    Nu (två månader senare):


    Investerade i nya lysrör förra veckan men vet inte riktigt hur jag vidare ska ta mig an det här.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Algerna du fått beror ju på att det just nu i karet är mer ljus och näring än vad växterna tar upp. Överskottet av näring i vattnet tar algerna för sig av. Hur många timmar har du tänt per dag?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Vinstår det skillnad, men vattnet och inredningen ser ju frisk ut! Min bakgrund och kalkstenar har också mörknat ganska snabbt. Jag tycker det ser ok ut!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • joyride
        • June 2014
        • 110

        #4
        Nio. MEN det är rätt ljust i rummet om dagarna. Inte direkt solljus men bortre väggen, från akvariet sett, har fönster från sida till sida.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          ... ser ju trevligare ut nu två månader senare och den ljusa stenen smälter in mycket bättre!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Jag tycker också att det ser bättre ut nu, mer naturligt och det är absolut inte för mycket alger för min smak

            Kommentar

            • wanegardh
              • January 2013
              • 64

              #7
              Håller med.
              Snyggare nu.

              Kommentar

              • joyride
                • June 2014
                • 110

                #8
                Jag håller också med, tänkte om det var ett problem. Första akvariet...

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Det går inte att näringsbegränsa algerna eftersom de klarar sig med en bråkdel i förhållande till växterna.
                  Lika så med ljus, algerna klarar sig med mindre ljus än vad växterna behöver som dessutom inte kan tillgodogöra sig mer än en 10h ljustid.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • joyride
                    • June 2014
                    • 110

                    #10
                    Så, ska jag köra på med ca 9 timmar eller sänka? Ganska ljust i rummet dagtid som sagt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...