Idéhjälp kring fler växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Idéhjälp kring fler växter

    Jag har ett 240-liters akvarium som varit igång två månader. Jag har vid sidan av kiselalger (som jag läser är naturliga i ett nytt akvarium) börjat få svarta tofsalger.


    Matar sparsamt men jag vet att jag har lite lite växter och antar att detta kan vara en del av problemet. Jag har två Anubias, två små cryptocoryne, fyra små Valisneria, 8-10 stänglar Vattenpest och ett par stånd med Microsorum. En salig blandning, kanske för många sorter.


    Tänker att fler växter borde motverka algerna men vet inte hur jag ska placera ut dem.


    Vattenpesten växer men slingrar in sig i sig själv och annat genom strömmarna från pumparna. De brukar också ryckas upp emellanåt.


    har varit försiktig med gödningen i början eftersom växterna varit så små. Flaskan med Tropica plant growth rekommenderar 25 pump/vecka men jag har nog bara tryckt i tio-tolv fördelat på några pump varannan dag. Är det rätt resonerat eller borde jag häva i mer gödning?
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    #2
    Glömde bilden...

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Vilka fiskar har du? Siamesiska algätare äter tofsalger, och i ett 240 liters kan du ha kanske 4 st sådana. Sedan har du olika snäckor som också äter dem, t ex zebrasnäckor av olika arter.

      Annars funkar snabbväxande växter bra som konkurrenter, t ex hygrophila.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • joyride
        • June 2014
        • 110

        #4
        Korallplaty, Neontetra, Pansarmal och Ancistrus so far. Har två Black Molly som jag tror kommer försvinna, ser inte pigga ut. Är svårt sugen på några Scalarer och då ligger väl tetrorna risigt till också.

        Kommentar

        • joyride
          • June 2014
          • 110

          #5
          Någon mer som har förslag?

          Tycker att vattenpesten skjuter nya sidoskott. Brukar ni knipsa och återplantera dessa eller låter ni dem vara?

          Kommentar

          Arbetssätt...