Cladophora är inte bara en art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Nja svaret kändes nog mera fyndigt på ett lite egocentriskt sätt och jag njöt en kort stund av detta innan du nu ställer mig mot väggen Nja det är det nog inte vid närmare eftertanke. Men vore algen extremt svår att odla och endast en på tusen lyckas och den kunde inhandlas för en hundring per cm2 då skulle alla tycka algen var ruskigt vacker Men hos mig är det nästan svårare att bli av med Endlers än denna alg. Men är det Glomerata du har?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Nja svaret kändes nog mera fyndigt på ett lite egocentriskt sätt och jag njöt en kort stund av detta innan du nu ställer mig mot väggen Nja det är det nog inte vid närmare eftertanke. Men vore algen extremt svår att odla och endast en på tusen lyckas och den kunde inhandlas för en hundring per cm2 då skulle alla tycka algen var ruskigt vacker Men hos mig är det nästan svårare att bli av med Endlers än denna alg. Men är det Glomerata du har?
      . Ska jag vara ärlig, så finns inte dessa "vackra" alger i ditt tycke hos mig längre, jag har skickat dom vidare norröver (Diskuskaret).
      Skämt åsido, så är köparen förvarnad. Jag sprutade både kokande hett vatten och koncentrerad EC på eländet - sicken färg dom fick. Så jag bad köparen göra detsamma .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #18
        Skön läsning här, när jag nu precis bestämt mig för att låta mina gröna fuzz-alger få härja fritt och bli en del av inredningen. Egentligen hade jag nog föredragit mina gamla vanliga svarta tofsar, men i det här karet skall det tydligen vara grönt... Kanske jag skulle försöka plantera in lite svarta också! Jag har sparat ett litet bestånd i ett annat akvarium!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Skön läsning här, när jag nu precis bestämt mig för att låta mina gröna fuzz-alger få härja fritt och bli en del av inredningen. Egentligen hade jag nog föredragit mina gamla vanliga svarta tofsar, men i det här karet skall det tydligen vara grönt... Kanske jag skulle försöka plantera in lite svarta också! Jag har sparat ett litet bestånd i ett annat akvarium!
          Här kan du se lite inspiration i att satsa på alger i akvariet. Det är från Zoonen och beskriver en medlems satsning på ett algbaserat akvarium. Billigare inredning kommer du aldrig att få Vad sägs Inger? Blir du inte lite sugen du också?

          Edit. Ska jag vara ärlig så är jag lite sugen att testa ett av mina nano på framförallt Glomerata och se hur räkorna får det.
          Senast redigerad av Bluewing; 21 August 2014, 06:03.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            När man nu börjar söka så börjar man finna också. Det finns flera arter än jag nämnt. Dvs.:
            Cladophora aegagrophila
            Cladophora albida
            Cladophora brasiliana
            Cladophora catenata
            Cladophora coelothrix
            Cladophora columbiana
            Cladophora dalmatica
            Cladophora fracta
            Cladophora glomerata
            Cladophora graminea
            Cladophora montagneana
            Cladophora ordinata
            Cladophora prolifera
            Cladophora rupestris
            Cladophora scopaeformis
            Cladophora sericea
            Cladophora vagabunda
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Här kan du se ett gäng räkor beta på en algmatta.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #22
                Nej Johnny, jag blir inte det minsta sugen

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Martin Knagg
                  • November 2012
                  • 52

                  #23
                  Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en styrd flora med alger, exempelvis glomeratan som ni nämner är ju minst lika snygg som vissa av dom mossor man kan få tag i.. iaf här i närområdet där zoobutikerna inte direkt duggar tätt

                  Visst kan jag förstå att man inte vill ha alla möjliga typer av algangrepp men jag tycker nog att skräcken för alger är lite överdriven på sina håll, nyblivna akvarister i min vänskapskrets hade ju exempelvis hellre fått en släng av digerdöden än några tofsar i sitt kar
                  Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
                  Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

                  Kommentar

                  Arbetssätt...