Cladophora är inte bara en art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Cladophora är inte bara en art

    Kan bara berätta att jag insett att jag har 2 olika Cladophora i karet. Den jag har mest av är Cladophora glomerata eller det som kalls Grönslick. Sedan har jag även men i mindre del av Cladophora aegagropila tidigare men nu Aegagropila linnaei. Den kallas Getraggsalg och är den som finns i mossbollar. Så de flesta av er som har de förhatliga små stråna som sedan bildar mattor har alltså den sistnämnda algen som inte ens heter Cladophora längre
    Bägge algerna finns i olika svenska sjöar och Glomeratan har sporer som kan simma. Inte utan att man blir imponerad.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Jag blundade med ena ögat när jag läste ditt inlägg, sluta nu att rota!!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Jag har detdäringa eländet i mitt lilla kar, och jag är livrädd för att få in det i mitt juwelkar..

      Jag hade faktiskt en "mossboll" som skapat sig själv, dvs en naturlig sådan som jag tog bort vid förra vattenbytet. Dock inte lika fin som dom prefabricerade :P

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag blundade med ena ögat när jag läste ditt inlägg, sluta nu att rota!!

        //Inger
        Aldrig i livet Inger. Rota/lära sig/utforska är som att andas. Sluta läs med det öppna ögat istället
        Tack vare både Mathias och Bosse så har jag blivit intresserad av alger. Ser dem inte som en fiende utan som något naturligt som jag i och för sig gärna är utan. Men för att hålla efter det hyggligt så behöver jag förstå vad som lönar sig att göra. Så det lär bli fler inlägg om alger. Känsliga tittare är härmed varnade, som det brukar stå
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ursprungligen postat av Dopply
          Jag har detdäringa eländet i mitt lilla kar, och jag är livrädd för att få in det i mitt juwelkar..

          Jag hade faktiskt en "mossboll" som skapat sig själv, dvs en naturlig sådan som jag tog bort vid förra vattenbytet. Dock inte lika fin som dom prefabricerade :P
          Jag tycker inte du ska vara rädd för algen. Blir det så att du får den så får du ta det då. Algen du menar (mossbollsalgen) verkar hos många växa som i cykler. Så i perioder kan den backa tillbaka och i stort sett försvinna. Så har det t.ex. blivit i ett av mina nano.
          Även i mitt 180 så försvann mossbollsalgen efter en längre period med EC eller om det nu bara råkade sammanfalla med den behandlingen vet inte. Men där är den också borta. Det jag får slita med är mera Grönslicken som har rejäla rätt vackra tofsar i mitt Diskuskar. Där kör jag med kokande vatten som gör att de är borta en ca 3 månader innan de är lika vackra igen.
          Så många av er verkar ha problem med Aegagropila som om jag förstått rätt är fridlyst i vissa sjöar i Japan.
          För mig är det Cladophora Glomerata som är den stora utmaningen.
          Aegagropila har mer som tunna strån, nästan som hårstrån som är lite stela i början. Blir sedan nästan som ett dis av tunna trådar mellan växterna strax innen det börjar ta fart rejält.
          Men som sagt räkor älskar algerna. Dock inte att äta utan mera gosa runt i.
          Glomerata ger mer som grästuvor som sedan blir rejäla gräsplymer och känns strävt att ta på.
          Nu hoppas jag att Inger kan hålla sig ifrån denna tråden och inte sitter och läser så här långt....
          Senast redigerad av Bluewing; 17 August 2014, 06:05.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Jådå, jag har minsann läst, dessutom med bägge ögonen påkopplad

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ursprungligen postat av Inger H
              Jådå, jag har minsann läst, dessutom med bägge ögonen påkopplad

              //Inger
              Ja dig styr man inte så lätt, Norrlänning
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Dopply
                • December 2012
                • 485

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Jag tycker inte du ska vara rädd för algen. Blir det så att du får den så får du ta det då. Algen du menar (mossbollsalgen) verkar hos många växa som i cykler. Så i perioder kan den backa tillbaka och i stort sett försvinna. Så har det t.ex. blivit i ett av mina nano.
                Även i mitt 180 så försvann mossbollsalgen efter en längre period med EC eller om det nu bara råkade sammanfalla med den behandlingen vet inte. Men där är den också borta. Det jag får slita med är mera Grönslicken som har rejäla rätt vackra tofsar i mitt Diskuskar. Där kör jag med kokande vatten som gör att de är borta en ca 3 månader innan de är lika vackra igen.
                Så många av er verkar ha problem med Aegagropila som om jag förstått rätt är fridlyst i vissa sjöar i Japan.
                För mig är det Cladophora Glomerata som är den stora utmaningen.
                Aegagropila har mer som tunna strån, nästan som hårstrån som är lite stela i början. Blir sedan nästan som ett dis av tunna trådar mellan växterna strax innen det börjar ta fart rejält.
                Men som sagt räkor älskar algerna. Dock inte att äta utan mera gosa runt i.
                Glomerata ger mer som grästuvor som sedan blir rejäla gräsplymer och känns strävt att ta på.
                Nu hoppas jag att Inger kan hålla sig ifrån denna tråden och inte sitter och läser så här långt....
                Japp du har så rätt, det är Aegagropila som jag har och din beskrivning av hur den beter sig är helt rätt. Och jag har väl inte så jättemycket emot den som sådan, mitt problem är att den inte riktigt är där jag tycker att den ska vara. Den vill vara precis överallt samtidigt :P

                Fördelen är att det inte är svårt att ta bort de små trasselsuddarna, det följer med upp som ett stort grönt nystan. Fast dessvärre så blir det lite värre om den etablerat sig bland växterna, men det brukar inte synas så mycket där nere. Det blir som en liten mörk snårskog som räkorna sitter å kurar, i väntan på att något smaskigt ska falla ner från det stora blå ovanför dem!

                Kommentar

                • RoffePoffe

                  • August 2012
                  • 88

                  #9
                  Denna lilla alg dök plötsligt upp i mitt lill akvarium. Har undrat vad det är för sort. I början satt den bara där på roten men har nu spridit sig in bland mina windelöv. Går hyfsat bra att ta bort men växer till igen på någon vecka.

                  Är det en av dessa Cladophora?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Alg.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,8 KB
ID: 2162846

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Såvitt jag förstått, så har du precis som jag C. Glomerata. Det är till skillnad från många andra alger överraskande lätt att ta bort, men som sagt, det återkommer. Detta finns i sjöar, vattendrag och hav kring dig och sporerna kan förflytta sig. Så det är fullständigt naturligt att det kommer i karen egentligen. Bara att hålla efter så gott man kan.
                    Men jag tycker det är den absolut vackraste algen man kan ha. Räkor älskar att putsa den men tyvärr inte äta.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Det jag kan få för mig är att mina Guldancistrus ibland äter av denna C. Glomerata. Jag har haft en del på gång på rötterna, men dessa bestånd ser snaggade ut idag. Men det kan bero på andra orsaker.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • RoffePoffe

                        • August 2012
                        • 88

                        #12
                        Tycker den är jättesnygg där den sitter på roten, men mitt bland Windelöven är den ju inte lika rolig. Men som du säger, ganska enkel att ta bort det mesta. Blir spännande att se hur länge det dröjer då innan den tar klivet in i stora burken.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Johnny, håller inte med - vackra alger sprider sig inte som en löpeld. Fast jag själv känner, att finns inget stopp är det bara att "gilla"

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Det är lite som med Endlers
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det är lite som med Endlers
                              Är det ditt slutgiltiga svar?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...