Realistiska växter till 1800L bökiga fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Realistiska växter till 1800L bökiga fiskar?

    Som rubrik, finns det några realistiska utsikter att ha växter i min burk? De får gärna bli över metern höga, måste tåla stora malar, att en 70cm arowana kliar sig mot den osv.. Belysning bör jag kunna styra.. Jag var på auktion och köpte ett par icakassar med växter som jag planterade men dessvärre räckte det inte, fiskarna hann avliva växterna snabbare än de växte även instuckna i btn-modulerna.. Att surra fast dem på rötter är liksom inte ett alternativ..

    akvatiska träd?

    med all respekt för den som försöker hjälpa så kommer namedropping på träd från amazonas knappast räcka, det betyder inte att de går att få tag i..

    Några bra idéer?
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    #2
    Jättevallisneria kanske? Kanske planterad i separat kruka. (Finns grejor för damm.)
    Den är ju starkväxande, ganska robust och blir jättelång.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Mm, absolut ett alternativ! jag vet att vissa odlar avocado i vatten, någon med erfarenhet? Mangrove kräver väl bräckt? Det är mer i skalan träd/buske tror jag dessvärre.. Sen får man väl bonzai'a den efter hand..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Johanadhoc
        • April 2011
        • 377

        #4
        Det finns mangrove som klarar av sötvatten också, röd mangrove har jag för mig. Annars är det väldigt snyggt med exempelvis gullranka eller monstera vars rötter får hänga ner och växa i akvariet!
        MVH//
        Johan

        Projekt 300 liter diskus»
        Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #5
          Ursprungligen postat av Johanadhoc
          Det finns mangrove som klarar av sötvatten också, röd mangrove har jag för mig. Annars är det väldigt snyggt med exempelvis gullranka eller monstera vars rötter får hänga ner och växa i akvariet!
          I detta fallet tror jag att det redan finns en gullranka modell större...

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Och monstrea.. Har typ 100m i lägenheten haha..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Realistiska växter till 1800L bökiga fiskar?

              Jag tror och tänker att du behöver ha någon form av epifyt, det kan handla om Microsorum eller Anubias, det finns arter som blir galet stora och de finns att få tag på ganska lätt.

              Hornbach i Göttlabörrg hade det när jag var där senast. Hur löser du det här bäst då?

              Har du någon form av inredning så binder du fast ordentligt. Alternativ två är att det får växa fast på någon inredningsdetalj utanför akvariet. Att få något att växa fast i ditt akvarium är som att odla potatis i en grisfarm, det är helt enkelt inte en vinnande idé.

              Edit: A. gigantea och A. caladiifolia är exempel..
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 22 July 2014, 10:18.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              Arbetssätt...