Stora växter till discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VonThaX
    • July 2014
    • 26

    Stora växter till discus

    Hej är ny och och har haft akvarium i snart 2 år och discus i ett 1/2 år och tycker de är väldigt fina, men jag tycker att det saknas något i akvariet så jag har åkt och köpt ny sand som är 0.2 mm och nu tänkte jag att det är dags att handla lite blommor till det. Jag vill ha en planta som är tålig,stor och som får små skott omkring sig, har ni något förslag?


    MVH Nils
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Finns olika sorters svärdplantor du kan ha!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du kan ju använda sökguiden bland akvarieväxterna och där markera "Passar i diskusakvarium" (främst sådana som tål lite varmare vatten) samt på "Växtens höjd" markera en lämplig höjd och om, så får du upp en lista. Om du specifikt vill ha upp svärdsplantor så markerar du också "Echinodorus" som släkte
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • VonThaX
        • July 2014
        • 26

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Du kan ju använda sökguiden bland akvarieväxterna och där markera "Passar i diskusakvarium" (främst sådana som tål lite varmare vatten) samt på "Växtens höjd" markera en lämplig höjd och om, så får du upp en lista. Om du specifikt vill ha upp svärdsplantor så markerar du också "Echinodorus" som släkte
        Tack hittade indisk hygrophila och den låter väldigt bra, är det en växt som du rekommenderar?

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av VonThaX
          Tack hittade indisk hygrophila och den låter väldigt bra, är det en växt som du rekommenderar?
          Den funkar, men växter fort som attan. I ett diskuskar är man dock och byter vatten så ofta att man ändå är där och bökar rätt mycket. Så man kanske kan trimma den "på vägen", så att säga. Annars finns det storvuxna anubias eller jättevallisneria som passar jättefint ihop med diskusar.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • VonThaX
            • July 2014
            • 26

            #6
            Finns det någon bra ok "säker" hemsida som säljer jätte vallisneria och andra akvarie tillbehör.(vill också ha en stor mangroverot till akvariet som det kan gömma sig i och sova)
            Har ett akvarie på 220L

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av VonThaX
              Finns det någon bra ok "säker" hemsida som säljer jätte vallisneria och andra akvarie tillbehör.(vill också ha en stor mangroverot till akvariet som det kan gömma sig i och sova)
              Har ett akvarie på 220L
              Kolla pwss.se. Jag har handlat massor med saker därifrån och är nöjd med dem.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Fördelen med mixen med Anubias och Jättevallisneria är ju att de tål vattenbytena och jättevallisneria stormtrivs i finkornig sand. Tillsätter du dessutom en lerkula vid rötterna vid varje jättevallisneria så kommer du snart att kunna sälja fina plantor. Du behöver inte så många plantor vid start. Dessutom ger ju Jättevallisnerian snabbt ett tak av växtlighet som Diskusarna gillar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • VonThaX
                  • July 2014
                  • 26

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Fördelen med mixen med Anubias och Jättevallisneria är ju att de tål vattenbytena och jättevallisneria stormtrivs i finkornig sand. Tillsätter du dessutom en lerkula vid rötterna vid varje jättevallisneria så kommer du snart att kunna sälja fina plantor. Du behöver inte så många plantor vid start. Dessutom ger ju Jättevallisnerian snabbt ett tak av växtlighet som Diskusarna gillar.
                  Ja men var köper man dem då har kollat på nätet och de lokala djuraffärerna och hittar inte jätte vallisineria

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Just jättevallisneria är svår att få tag på i perioder, men har du sökt på tradera t.ex?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    Arbetssätt...