Vem skyldig till ätandet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauk1
    • August 2013
    • 35

    Vem skyldig till ätandet?

    Jag har hittat en del skador på sistone på växter, t ex på alternanthea reineckii mini och en svärdsplanta. Jag utgår från att någon äter på dem?

    Se bild:


    Är det amanoräkorna som får för lite mat eller mina pansarmalar som jag sett äta finbladigt förr? Eller kan det vara SAE eller t o m malaysiska sandsnäckor?
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    #2
    Ser ut att vara potassium brist! Efter jag gick över till EI så slutade jag få hål i b.l.a mina Taiwan som jag ser att även du har.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

    Kommentar

    • sauk1
      • August 2013
      • 35

      #3
      Märkligt för jag har allt lika sen tidigare. Har bara gått över till att addera extra järn med pro pmdd. Kan kaliumbrist verkligen slå så brett som på valle, alternanthea och nymphoides?

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Kan inte lova att det är det men har haft samma problem ett tag med många av mina växter och har sen jag började med EI blivit av med problemet (2 veckor sedan). Hur stort är ditt kar, kör du co2 och hur mycket ljus har du?
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • sauk1
          • August 2013
          • 35

          #5
          180 L m trycksatt co2 och enkeldos PMDD. Har ung 0.5 w/l i ljus.

          Det slog mig att det som ändrats är att jag nyligen bytt vattenberedningsmedel. Fick veta av tillverkaren att gödning ska tillsättas först när vattnet hunnit bli klart, vilket betyder att några veckors gödande kanske gått till intet. Så du kanske har rätt i näringsbrist.

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Kan ju vara så, men av det jag lyckats få fram när jag gick över till EI är att pmdd generellt sett verkar vara för klent för en tank med co2 och relativt mycket ljus iaf om det är tungt planterat. Något att ha i åtanke. Börjar snart låta som en EI försäljare kom jag precis på :P
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            Arbetssätt...