Tycker du ska testa med Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    Ursprungligen postat av Sleaper
    US-Aquaristic: http://www.us-aquaristikshop.com/ och CO2Art: http://www.co2art.co.uk/collections/...te-co2-systems har ju bra kompletta system. Enda ev. kruxet med CO2Art är väl att manometrarna anger tryck i PSI/MPa, om man hänger upp sig på sånt. Manometrarna på regulatorn från US anger tryck i Bar, viket vi är mera vana vid. Till ett akvarium på 222l hade jag nöjt mig med en bra diffusor. Men till 350l fungerar en bra reaktor bäst. CO2 är bra att ha med direkt från starten då CO2 triggar bl.a. rotbildning hos växterna.
    Jag får ta och läsa på lite om dem antar jag. Ska se om jag kan fixa en begagnad co2-tub på jobbet..

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      Ursprungligen postat av Zombivarg
      Så då har man läst alla era inlägg men det finns fortfarande mycket jag undrar över.
      Skulle också vilja få färsk information, då mycket kan ha ändrat sig på ett år.
      Mitt akvarium är på 222l.

      Antar att Co2 ska vara igång twentyfor/seven men frågar ändå om den ska det hihi?
      Behöver hjälp med att hitta alla saker/ delar jag behöver till ett bra pris, kan någon hjälpa mig med det?
      Mitt akvarium är inte uppstartat än så därför undrar jag- Kan jag starta akvariet och direkt starta med Co2?
      Eller är det bättre att först få igång akvariet och sen ta Co2 lite senare?
      Hur vet jag vilka saker/ delar som är bäst till mitt akvarium, tänker framför allt på reaktor eller taifun?

      Är arbetslös så har inte jätte bra med pengar men vill ha tag i så bra grejor till ett bra pris, i värsta fall får jag vänta med Co2 tills jag sparat ihop det jag behöver.

      Kommer säkert fler frågor längre fram men börjar med dessa.

      MVH Annica
      Nej som jag förstått det ska co2 endast sättas igång då ljuset är tänt, det är bara då växterna kan tillgodogöra sej det. Så har jag förstått det men rätta mej om jag har fel, kanske blir för snabba pH-förändringar om man stänger av det på natten? Jag fimpar min co2 innan timern slår av ljuset men det kanske är fel.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av kardinaltetran

        Nej som jag förstått det ska co2 endast sättas igång då ljuset är tänt, det är bara då växterna kan tillgodogöra sej det. Så har jag förstått det men rätta mej om jag har fel, kanske blir för snabba pH-förändringar om man stänger av det på natten? Jag fimpar min co2 innan timern slår av ljuset men det kanske är fel.
        Du kan göra på olika sätt och det fungerar vilket som. Jag har mitt C02 igång dygnet runt då min PHControler gått sönder men märkt att det går utmärkt. Men nattetid är ju att elda för kråkorna dvs. växterna tar inte upp något Co2 utan ljus. Men har man en effektiv lösning av Co2 så tar ju inte tuben slut på lång tid ändå.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          Hej alla!
          Är jäkligt sugen på att skaffa ett sodastream till mitt nano. Nån som vet hur hög flaskan blir mer regulatorn på? Måste veta om jag får plats med den bakom karet eller om jag måste ha den i skåpet under

          Är den för hög så funderar jag på ett litet set från tropica eller fluval.
          Men hur är det med dom, hur länge räcker gasen i ett sånt och hur funkar det att ha igång hela dygnet?? Lite orolig över att det ska varar igång konstant!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vet inte hur hög just Sodastreambehållaren är, men vill avråda från Fluvals, Tropicas och JBLs miniflasksystem då du behöver byta till nya miniflaskor drygt en gång i månaden. Så det blir dyrt i längden. Hellre då JBLs engångsflaskor som rymmer lika mycket som 10 st. miniflaskor. Att det går på dygnet runt gör inget om du har det rätt inställt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              Nej det får bli sodastream. Läst lite mer om dom små kitten och dom verkar inte så bra. Inte lika bra som sodastream iaf.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              Arbetssätt...