Hjälp nybörjare med råd o identifikation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Effell
    • July 2014
    • 6

    Hjälp nybörjare med råd o identifikation

    Hej!

    Ny på forumet och ny med akvarie (hade i familjen som barn, men då var jag inte så insatt...). Nu har vi själva barn, och tyckte akvarie var bästa lösningen på första djur i familjen. Ledsen om det blev ett långt första inlägg.

    Bakgrund mm:
    Nu har vi köpt beg akvarie 60 l, fyllt på vatten och någon dag senare köpt lite växter o näring på två olika affärer.

    På första affären (Djurmagazinet, Jönköping) hade de en hel del grejer, men den personal jag fick tag i verkade inte så väldigt kunnig. Det blev iaf 4 växter där, som jag tyvärr inte vet vad de heter. Näring blev Happy Plant, och vattenberedningsmedel i Happy-serien också.

    På andra affären, Rilo Zoopermarket i Jönköping, träffade jag på Niklas - en (i mina ögon) kunnig och engagerad man som inte bara ville pracka på en massa onödigt. Där blev det 3 växter till (där stod namnen, så det har jag fotat av), och det kommer trol. bli där vi handlar fisk mm framöver.

    vi hade tänkt ha 25 grader i vattnet, då vi läste någonstans att det var en temp som passade de flesta växter o fiskar.
    När jag hade hällt i det sista vattnet var tempen på 28,2, och det har inte sjunkit ens en tiondel på ett par dagar nu. Värmaren stod på 24,5 men är nu avstängd, rumstemp 26,x.
    Vi har akvariet i en hall utan solinstrålning, bara det som reflekteras in genom v-rum el. kök. Lysröret tänt ca 10-12 h/dag så här långt. Det verkar som om pump, lysrör och lufttemp håller tempen uppe (hade trott att det skulle sjunka till lufttemp i princip).

    Frågor:
    1) Är det någon kunnig som kan identifiera växterna på bild 1-4 åt mig vore jag tacksam, så jag kan gräva fram lite info om skötsel mm

    2A) Är den höga tempen (28,2) skadligt för växter (och sedemera fiskar, tänker oss guppy och/eller platys, doktorsfiskar och kanske neon- el. kardinaltetror)? En del av växterna har redan fått lite blad som ser ut att vissna, vet ej om det syns på bilderna. (Se bild 6). Har behandlat vattnet, och dagen efter med växtnäring.
    Åtgärd? Stoppa ner en frysklamp?

    2B) En av växterna hade en blomma(?), och nu efter några dagar verkar det växa trådar runt vad jag gissar är en frökapsel/ståndare. Är detta del av växten eller kanske en ovälkommen "gäst"? Se bild 4-5

    Tacksam för hjälp, tips o råd.
    Med vänlig hälsning,
    Frans

    Bild 1)


    Bild 2)


    Bild 3)


    Bild 4)


    Bild 5)


    Bild 6)
  • heba
    • September 2013
    • 847

    #2
    Välkommen till forumet!
    Jag tror att nr 1, 2 och 4 är olika Anubias. Googla och se om det kan stämma
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • kastina
      • March 2012
      • 27

      #3
      Håller med, bild 3 gissar jag på en svärdsplanta av något slag, sista bilden sannolikt en hemianthus callitrichoides.

      Tror det vore en bra idé att ta upp Anubiasplantorna ur gruset och surra fast dem på en gren eller sten, då kommer de att rtrivas bättre. Fiskelina funkat fint. hemianthusen behöver mkt ljus för att må bra. Lycka till!

      Kommentar

      • Effell
        • July 2014
        • 6

        #4
        Tack för svar och tips, ska se om jag hittar vilken variant av anubior det rör sig om. Vad tror ni om "hårigheten" på blomman, något att oroa sig över, eller är det som det ska/löser det sig med fiskar mm så småningom?
        Tempen, någon åsikt där?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Nej den "blommande" växten är en Anubias och det är fullkomligt normalt

          Anubias brukar ofta fungera bättre om man binder fast dom på en rot eller liknande
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Bild 1 skulle jag tippa är en Anubias Barteri var. angustifolia
            Bild 2 ingen aning, kanske Anubias men har lustig struktur och form på bladen då.
            Bild 3 ser ut att vara någon variant av Echinodorus, svårt att säga vilken variant då bladformen inte matchar några av de jag kan hitta. Skulle möjligtvis kunna vara en 'Aquartica'.
            Bild 4 skulle tro att detta är Anubias Barteri var. nana.
            Bild 5 en blomma
            Bild 6 Som kastina säger så ser det ut att varahemianthus callitichoides 'cuba', lite taksigt av säljaren att inte avråda dig ifrån då den lär behöva CO2 för att överleva.

            Som påpekats så skall stammen på Anubias inte täckas över. Du kan plantera den i gruset men då skall bara rötterna vara planterade. Stammen ruttnar annars.
            Tänk på att ta det lugnt med gödning, särskilt i början. Växterna ser dessutom inte ut att vara i jättebra skick, vet du var de är odlade? Du kan i regel klippa av en hel del av bladen utan att plantan tar stryk. Tyvärr är växterna du valt relativt långsamväxande. Lade du någon form av substrat under gruset, de växterna du har med undantag för hemianthus callitichoides 'cuba' hämtar mycket av sin näring via rötterna.
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Vilken temp du borde ha beror ju på vad för fisk och växter du ska ha. Nu på sommaren ökar de flesta akvarierna någon grad. Så vitt jag vet är 28 inget problem alls för de fiskar du tänker på. Förutom doktorsfisk, det vet jag inte ens vad det är.

              Du kan ju söka i artregistret här på zoopet så ser du vad fiskarna vill ha.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Angående den lite högre tempen i karet nu. Det blir så under varma sommardagar. Både pump och lampa avger en hel del värme. Doppvärmare behövs inte alls under en så här varm sommar. Upp till 28 grader är det inga problem med. Det är först när det går mot 29-30 grader som man kan behöva kyla ner vattnet med tex kylklampar. Själv har jag alltid ett par petflaskor i frysen som jag petar ner i karet om det blir för varmt där.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Effell
                  • July 2014
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av kastina
                  Håller med, bild 3 gissar jag på en svärdsplanta av något slag, sista bilden sannolikt en hemianthus callitrichoides.

                  Tror det vore en bra idé att ta upp Anubiasplantorna ur gruset och surra fast dem på en gren eller sten, då kommer de att rtrivas bättre. Fiskelina funkat fint. hemianthusen behöver mkt ljus för att må bra. Lycka till!
                  Hej!
                  Har varit lite hektiska veckor (som vanligt alltså), men har nu kollat på bildanteckningarna från affären.

                  Och ja, det stod HC Cuba, vilket verkar stämma bra med hemianthus callitrichoides cuba - TACK!
                  Har läst på lite olika ställen, en del påstår att denna växt kräver CO2-anläggning, något som jag inte är beredd att satsa på. Går det ändå eller ska man rycka upp dem?
                  Har delat på dem till 6-7 små plantor med några cm mellanrum, och tagit bort all stenull från rötterna på denna, efter att ha sett en instruktionsvideo från någon akvariearkitekt el dyl...
                  Ang. ljuskrävande - har ett st Sylvania GRO-LUX F15W/GRO-T8 lysrör som satt i när vi köpte akvariet. Det lyser ca 10 timmar i sträck på timer, och så lite extra ibland när barnen vill titta. Är det någon chans att detta räcker någonstans, eller krävs något mindre kärnreaktor-ljuskälla för dessa småbladiga växter?

                  Har dragit upp vissa av Anubierna ur gruset lite grann, så att stammarna hamnar ovan och bara rötterna ner i gruset. Har ännu varken rot eller sten (bara en fake-sten som följde med, men den lämpar sig inte att knyta fast i). Läste någonstans att stammen kunde ruttna annars. Fast det kanske går med någon liten sten från högen med singel utanför, om jag kokar dem och knyter in en eller två bland rötterna? får se vad som hinns med.
                  /Frans

                  Kommentar

                  • Effell
                    • July 2014
                    • 6

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fissure
                    Bild 1 skulle jag tippa är en Anubias Barteri var. angustifolia
                    Bild 2 ingen aning, kanske Anubias men har lustig struktur och form på bladen då.
                    Bild 3 ser ut att vara någon variant av Echinodorus, svårt att säga vilken variant då bladformen inte matchar några av de jag kan hitta. Skulle möjligtvis kunna vara en 'Aquartica'.
                    Bild 4 skulle tro att detta är Anubias Barteri var. nana.
                    Bild 5 en blomma
                    Bild 6 Som kastina säger så ser det ut att varahemianthus callitichoides 'cuba', lite taksigt av säljaren att inte avråda dig ifrån då den lär behöva CO2 för att överleva.

                    Som påpekats så skall stammen på Anubias inte täckas över. Du kan plantera den i gruset men då skall bara rötterna vara planterade. Stammen ruttnar annars.
                    Tänk på att ta det lugnt med gödning, särskilt i början. Växterna ser dessutom inte ut att vara i jättebra skick, vet du var de är odlade? Du kan i regel klippa av en hel del av bladen utan att plantan tar stryk. Tyvärr är växterna du valt relativt långsamväxande. Lade du någon form av substrat under gruset, de växterna du har med undantag för hemianthus callitichoides 'cuba' hämtar mycket av sin näring via rötterna.
                    Hej!
                    Tack för svar, har inte hunnit kolla upp dessa, men jättebra med ledtrådar om vad det kan vara för något.
                    Det var HC Cuba, och ja, om den behöver CO2-anläggning (hade inte ens hört talas om sådant tidigare) så tycker jag det var lite taskigt... Är det helt chanslöst, eller ska jag låta dem vara kvar ett tag och se dem dö sakta alt. hoppas på mirakel?

                    Tack ang. anubias stammar. Som jag nyss skrev i förra inlägget har jag inga rötter och inga bra stenar att surra i, men har dragit upp dem lite så att de inte är under gruset iaf.

                    Ang. gödning, så gjorde jag nog fel och slog på sådan där näring - tänkte att det var väl främst nu det behövdes då det inte fanns fiskar? Plantorna (de flesta iaf) såg helt OK ut i mina ögon i butikerna, så det är nog chocken att hamna hos oss eller miljön i akvariet som inte är helt bra.

                    Ang. substrat - detta vet jag inte ens vad det är(?) - så nej. Har sett att det stått om det på några ställen, men får väl söka på det när jag får tid, så jag blir lite mer bildad på vad det innebär.

                    Övriga växter jag köpte på butik 2 (Rilo Zoopermarket) var Eleocharis vivipara (gräs) och Hygrophila polysperma ”rosanervig”, vilket av vad jag kan förstå från vad jag hittade om dem ger dem bättre odds att överleva iaf?

                    Nu har det också hunnit bli 3 st guppy-hannar så att barnen har något att titta på, och så att jag ser om de överlever (hoppas det, mina två söner har namngivit fiskarna efter sig själva och mig, så det vill väl till att de får leva...)

                    /Frans
                    Senast redigerad av Effell; 15 July 2014, 22:29.

                    Kommentar

                    • Effell
                      • July 2014
                      • 6

                      #11
                      Ursprungligen postat av Likan
                      Vilken temp du borde ha beror ju på vad för fisk och växter du ska ha. Nu på sommaren ökar de flesta akvarierna någon grad. Så vitt jag vet är 28 inget problem alls för de fiskar du tänker på. Förutom doktorsfisk, det vet jag inte ens vad det är.

                      Du kan ju söka i artregistret här på zoopet så ser du vad fiskarna vill ha.
                      Ursprungligen postat av MonkanS
                      Angående den lite högre tempen i karet nu. Det blir så under varma sommardagar. Både pump och lampa avger en hel del värme. Doppvärmare behövs inte alls under en så här varm sommar. Upp till 28 grader är det inga problem med. Det är först när det går mot 29-30 grader som man kan behöva kyla ner vattnet med tex kylklampar. Själv har jag alltid ett par petflaskor i frysen som jag petar ner i karet om det blir för varmt där.
                      Hej

                      Tack båda för svar om tempen! Har nu fått ner tempen till runt 25, dels tack vare lite svalare väder, men har också gjort ett vattenbyte på 1/5 och hällde på svalare vatten, har ställt belysningen att lysa natt o fm, och lyft upp lock inkl armatur på ett par träbitar så att det blir avstånd plus luftcirkulation runt lysröret, för att minska uppvärmningen därifrån. Avdunstar nog mer vatten nu, men då kan jag ju fylla på lite smått med svalare vatten vid behov. Har också avlägsnat en mindre värmekälla (fiber-"modemet") från under akvariet.
                      Ska fundera på det där med petflaska eller kylklampar om det behövs, det borde ju vara en bra nödlösning om inte annat.

                      Doktorsfiskarna:
                      EDIT:
                      Hittade info om dem på denna fina sida: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1733 :-) http://en.wikipedia.org/wiki/Doctor_fish, ingen akvariesida, men ändå... Gurra rufa kallas de tydligen, doktorsfisk pga att de används på spa för att knapra döda hudceller på folks händer o fötter, med påstådd positiv verkan...
                      På djurbutiken hade de 3-4+ sådana i varje akvarie som renhållare, och de påstod att det blev mycket bättre sen de började med dem.

                      /Frans
                      Senast redigerad av Effell; 18 July 2014, 10:58.

                      Kommentar

                      • Fissure
                        • July 2013
                        • 153

                        #12
                        Ja det är en del att hålla reda på i början men att lära sig nytt är en del med tjusningen. Kan gräva ner sig i de specefika områdena hur mycket som helst om man så önskar. Tycker du ska behålla cuban iomed att den redan är planterad. Men märker du att den börjar dö och ruttna så dra upp den. Inte bra för vattenkvaliten om det är för mycket blad osv som bryts ner. Växtgödning bör man tilsätta även om du har fisk i karet. Men man får vara försiktig, kör man inte med CO2 anläggning och/eller har tillräckligt med ljus så är det lätt att överdosera och man får jobbiga algproblem.

                        Bottensubstrat är typ som en lera som man lägger i botten på karet, den är är rik på näringsämnen och håller sig länge (påstår iaf tillverkarna) sedan täcker man över leran med sand/grus som vanligt. Så har växternas rötter en bra grund att hämta näring ifrån. Den vanliga sanden/grusen man köper innehåller ingen näring alls. Dock tar de flesta vattenväxter upp mesta av näringen från vattnet, detta gäller dock inte alla och oavsett så ger det en extra boost till samtliga växter med rötter.

                        De två växterna du nämnde sist är enklare växter och bör klara sig alldeles utmärkt.
                        http://www.aquascapingworld.com/plan...%20'Rosanervig'


                        Där kan du läsa lite om dem om du är intresserad.

                        Mvh !
                        Projekt : Rötter (450L Omstart)
                        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Det absolut enklaste sättet att kyla ett akvarium på om tempen går över 30 grader, är att rikta en fläkt mot vattenytan. Avdunstningen gör då att vattnet kyls effektivt. Jag kylde mitt 540 liters med en simpel fläkt köpt på Jula, och fort gick det. Men man får fylla på vatten oftare.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Effell
                            • July 2014
                            • 6

                            #14
                            Tack Fissure och Jens A. för svar!

                            Då vet jag vad bottensubstrat är för något

                            Cuban verkar mestadels grön och så tycker jag, men det är svårt att få den att stanna i gruset, doktorsfiskarna (tror jag) drar nog lite i dem, nu och då har någon släppt och ligger i hel klump eller i delar i vattenytan. Sen får jag en mini-spa behandling på handen när jag försöker gräva ner dem i gruset igen. Men den får vara kvar så länge den ser OK ut, skulle den växa till sig utan CO2 så småningom så vore det trevligt, det jag sett av den på bilder är riktigt snyggt

                            Bra ide med fläkt! Undrar om en liten en hjälper. Doktorsfiskarna ska tydligen kunna vara lite av hoppare, så jag vill inte helt plocka bort ljusrampen/locket över karet, men har tagit bort plastskivan för matning etc, så det finns lite av en öppning (kanske 40x10 cm stort). Det hålet är ca 10 cm upp, så det tror (hoppas) jag att de inte kan hoppa ut.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...