Estimative Index, Info (Gödningsmetod)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Estimative Index, Info (Gödningsmetod)

    Estimative Index, (EI)

    Inledning.
    Hejsan, har själv haft en del problem med tillväxten i mitt 450 liters kar och har labbat med alla möjliga näringsämnen (färdigköpta) för att sedan gå över till PMDD dosering. Hade ingen större lycka med något av dem men PMDD fungerade iaf bättre än de färdigköpta, som dessutom kostar multum i långa loppet. Växterna höll på att dö och tvina sönder sakta men säkert, trots ökade doser av PMDD.

    Snöade in på ämnet för några veckor sedan då jag tröttnade på att klippa av döda blad och algväxten på vissa äldre blad.
    Läste en hel del om ämnet och fastnade för EI (Estimative Index). Tänkte jag kunde dela med mig av det jag snappat upp, finns andra som kanske vill testa sig på detta.

    Estimative Index kort förklarat
    Det går ut på att man överdoserar alla ämnena något varje dag. Detta resulterar i att inget av ämnena tar slut. Var sjunde dag gör man ett större vattenbyte (runt 50%) för att inget av av ämnena skall byggas upp i för stora mängder och orsaka problem.

    Vilka ämnen man doserar.
    Dessa delas upp i två grupper, Macro och Micro (även kallat trace elements). De tillgodoser samtliga näringsämnen växterna behöver.

    Macro
    Kväve - N (Nitrogen)
    Fosfor - P (Phosphorus)
    Kalium - K (Potassium)

    Micro
    Järn - Fe (Iron)
    Mangan - Mn (Manganese)
    Koppar - Cu (Copper)
    Zink - Zn (Zinc)
    Bor - B (Boron)
    Molybden - Mo (Molybdenum)

    Doserings varianter
    Det finns två sätt att dosera Estimative Index på.

    Variant 1 (Estimative Index)
    Dag 1 - 50% Vattenbyte och Macro
    Dag 2 - Micro
    Dag 3 - Macro
    Dag 4 - Micro
    Dag 5 - Macro
    Dag 6 - Micro
    Dag 7 - Vilodag (Inget doseras)

    Variant 2 (Daily Estimate Index)
    Detta skiljer sig genom att man doserar både Macro och Micro ämnen varje dag (slipper hålla reda på vad man doserade sist). Detta måste man ha i åtanke när man blandar ämnena då man halverar dosen torrvara alt. koncentrat.
    Dag 1 - 50% Vattenbyte och Macro+Micro
    Dag 2 - Macro+Micro
    Dag 3 - Macro+Micro
    Dag 4 - Macro+Micro
    Dag 5 - Macro+Micro
    Dag 6 - Macro+Micro
    Dag 7 - Vilodag (Inget doseras)

    Vad man behöver.
    För att kunna blanda sina näringsämnen behöver man få tag på lite torrvara och koncentrat.

    Macro
    KNO3 - Kaliumnitrat (Potassium Nitrate)
    KH2PO4 - Kaliumdivätefosfat (Monopotassium phosphate)
    K2SO4 - Kaliumsulfat (Potassium sulfate) (Detta är ej nödvändigt men kan tillsättas om man har Potassium brist)

    Micro
    Här finns det både torrvariant eller koncentrat. Själv köper jag MiPlus Pro (Finns även vanlig MiPlus som har mindre halt järn) från Haack's PMDD som finns i Sverige, snabba leveranser och trevligt bemötande! Finns även andra varianter bl.a. TNC Trace, CSM+B.

    Innan man blandar
    Här har man lite valmöjligheter, det man måste tänka på är följande.
    1. Vilken volym man vill ha på de flaskor man doserar från.
    2. Hur mycket man vill dosera per dag.
    3. Hur stort akvarium man har.

    Enklaste sättet att beräkna detta på är att använda YANC (finns andra också) som är en näringskalkylator.

    Använda YANC
    Vi förutsätter att du fått hem dina torrvaror och koncentrat (MiPlus).
    Du har då 3 påsar med torrvara (KNO3, KH2PO4, K2SO4) och en flaska med MiPlus. Du har tre stycken 500 ml flaskor du vill använda och du vill dosera 20 ml av vätskorna. Ditt akvarium är 450 liter och vi vill dosera enligt vanliga Estimative Index.
    1. Öppna upp kalkylatorn YANC.
    2. Fyll i hur stort ditt kar är i liter (450 i detta exempel)
    3. Klicka i "L" se till att den inte står på "US GAL"
    4. Klicka i "DIY"
    5. Klicka i "a solution"
    6. I rutan "My solution container is" skriver du i storleken på behållaren du vill dosera ifrån i milliliter (500 ml i detta exempel)
    7. I rutan "and each dose is" fyller du i vilken mängd vätska du vill dosera i karet i milliliter (20 ml i detta exempel)
    8. I listen "and I am calculating for" välj "Estimative Index" eller "EI Daily" beroende på vilken av ovan nämnda metoder du vill använda (Estimative Index i detta exempel)
    9. Låt sista rutan vara som den är.

    10. I listen "I am dosing with" väljer du "KNO3"
    11. Tryck på knappen "Gimmie"
    12. Vi presenteras nu med hur mycket torrvara vi skall hälla ner i vår flaska (137gram i detta exempel).
    Man får även reda på hur mycket det kommer resultera i PPM och hur det är i jämförelse med andra doserings metoder

    För resten av ämnena ändrar du bara i listen "I am dosing with" till det ämne vi skall blanda med. För detta exempel får vi följande.
    KH2PO4 - 21g
    K2SO4 - 188g (Här får vi en röd text till höger som berättar att den mängd torrvara vi behöver inte går att lösa i den mängd vatten vi tänkt att ha, det innebär att man måste öka doseringsmängden tills texten försvinner. MEN då K2SO4 inte är nödvändigt utan bara ett sätt att få mer Kalium så kan man och bör man halvera alt använda en tredjedel av den mängd man får av kalkylatorn. Detta gäller dock bara K2SO4, och har man inte kalium brist så kan man helt hoppa över denna kemikalie)

    13. MiPlus - Ändra "using fertilizers" till "premixed" och i listen "I am dosing with" letar du upp MiPlus och väljer den.
    14. Tryck på knappen "Gimmie" och vi får fram att vi behöver 11 milliliter av koncentratet i 500 ml flaskan.

    Blanda näringsämnena.
    Till flaska kan ni använda det mesta, se bara till att de är rena och sköljda ordentligt. Man bör undvika att blanda allt i samma flaska då vissa macro ämnen binder t.ex järnet och gör att växterna inte kan ta upp det.
    Flaska 1 - KNO3
    Flaska 2 - KH2PO4
    Flaska 3 - MiPlus + K2SO4 (Om man valt att använda K2SO4)
    Blandar man större mängder så rekomenderas det att man använder sig av destillerat vatten för att förebygga uppkomst av alger och mögel i flaskorna. Flaskorna bör stå svalt och mörkt.

    Dosera.
    Inte mycket att säga, häll ner den mängd ni räknat på i kalkylatorn och beroende på om ni valt att använda er av EI eller EI Daily doserar ni enligt schemat under sektionen "Doserings varianter" ovan.
    Värt att notera är att vissa avråder från EI daily då man kan riskera att Macro binder järnet då man doserar dem samtidigt. Detta är inget jag själv märkt av, doserar Macro på morgonen och Micro 30-60 minuter innan ljuset tänds.

    Mäta om dosen är för stor alt. för liten.
    Skaffa då ett test kit för FE (Järn), ett droptest är att föredra. JBL har ett som fungerar bra och där kvalitén känns bra. Utefter mängden järn kan ni justera dosen då det är det man använder som riktmärke för gödningsmetoden.
    Men från vad jag läst är det ingen som haft problem med brist av ämnen när man använder sig av EI.

    !!!Viktigt om Estimative Index!!!
    1. Använd endast om du har vad som anses vara en "planted tank" dvs mer än 50% av bottenytan är täxt av växter!
    2. Använd endast om du har starkt och rätt ljus i karet, minst 0,5W/L!
    3. Använd endast om du tillsätter CO2!
    4. Glöm inte vattenbyte varje vecka!

    !!!Viktigt om Estimative Index!!!

    Avslutande ord.
    Då var allt av vikt förhoppningsvis täckt och är där några fel eller förbättringar jag kan göra (Förtydliganden osv) var så vänlig och skriv en rad. Själv märkte jag redan efter 2 dagar hur växterna vaknade till liv på nytt igen, inga hål eller gulnande av gammla blad längre och växterna bubblar syre som bara den igen!
    Senast redigerad av Fissure; 05 July 2014, 03:04.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Jag tycker ofta att alla gör det där så krångligt, för mig handlar akvarieskötsel om njutning och lugn. Hade jag tvingats pilla med dem ens lite varje dag hade jag tröttnat direkt. Matning är undantaget naturligtvis.

    Tom Barr hävdar att man inte kan få alger vid övergödning, är det bara fart på växterna så hinner inte algerna kliva in. Ammonium är mer bov än järn.

    Jag smackar i en trippeldos varje gång jag byter vatten. Efter det så har jag champagne i en vecka, sedan byter jag vatten. Ett vattenbyte här innebär 80-90% rent, klart och fint vatten. Då vet jag garanterat att det inte är någon näring kvar.

    Bra sammanfattning, det vore kul om du ville jämföra metoden med den metod till exempel ADA använder, de gör på ett annat sätt.

    Aja, tillbaka till bakissoffan!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Håller med Mattias. Det går göra det krångligt om man vill. Resultaten brukar iofs spegla om man lägger ned mycket tanke och möda men för att EI ska fungera räcker det enligt min erfarenhet med att man byter 50% vatten i veckan och ser till att göda konsekvent.

      Jag byter 50% vatten och göder halva veckodosen i samband med det. Den andra halvan doserar jag efter halva veckan. Detta fungerar i alla kar jag testat. Med eller utan CO2 och med olika plantmängd.

      Hela tricket är att det 50-procentiga vattenbytet en gång i veckan garanterar att det aldrig finns mer av ett näringsämne i vattnet än maximalt dubbla din veckodosering. Om den dosen är för hög kan du fortfarande få alger, är den för låg kan du få brister. Då justerar man doseringen eller växtmängden.

      Fissures originalinlägg är dock en bra sammanställning av många detaljer och avvägningar man kan göra när man kör ett hightech växtakvarium enligt EI-metoden, så tack för den.
      Senast redigerad av hawkse; 05 July 2014, 15:18.

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Håller med dig till fullo, men detta behöver man bara beräkna en gång och sedan skriva upp så behöver man ju inte tänka mer på det. Men man kan nog smacka i rätt mycket mer utan att det gör skada.
        Men vill inte överdosera för mycket då det innebär att jag måste blanda näringsämnen oftare vilket är rätt tråkigt :P
        Kör dessutom snart superlat varianten då jag beställde en relativt billig doserpump från ebay som sköter det åt mig !
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Fissure
          Men man kan nog smacka i rätt mycket mer utan att det gör skada.
          ...
          Kör dessutom snart superlat varianten då jag beställde en relativt billig doserpump från ebay som sköter det åt mig !
          Så är det förstås... men det beror lite på vilka växter du kör. Jag har sett effekter både av överdosering och brister av enskilda ämnen. Brister och obalans brukar jag oftast börja få när jag varit alldeles för feg med ansningen så att växtmassan hunnit öka så mycket att min dosering inte räcker till. Det brukar handla om att växtmassan förtätar sig, inte nödvändigtvis tar upp mer synbar volym. Överdosering kan jag råka ut för när jag råkat få brist på något enskilt näringsämne pga av att en viss växtart växt till sig kraftigt. T ex om fosfatet blir begränsande och detta inte uppmärksammas. Då kan överskottet på nitrat göra att bladen kröker sig och blir missformade på vissa stänglar.

          Doseringspump är toppen då de allra finaste resultaten uppnås när man göder precis så mycket som behövs utan att det blir brister. Det bör ju även hjälpa vattenkvaliteten. Men med pump antar jag att det vore bättre att byta vattnet oftare istf 50% vid ett tillfälle. Allt för att få så jämna värden som möjligt.

          Kommentar

          Arbetssätt...