ID. av växter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    ID. av växter.

    Har fått en del akvarieväxter, men har ingen aning om vad det är för något. Hoppas någon här kan hjälpa mig Misstänker att ett par av dem kan vara sumpväxter, eller helt vanliga krukväxter tom, även fast de är köpta i en akvariebutik

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1552.JPG
Visningar: 1
Storlek: 158,3 KB
ID: 2184656Bild 1 Är detta en akvarieväxt, eller är det en krukväxt (möjligen sumpväxt)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1553.JPG
Visningar: 1
Storlek: 149,2 KB
ID: 2184657Bild 2 Tror detta kan vara en form utav ciklidgräs, men är inte säker ?
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1554.JPG
Visningar: 1
Storlek: 142,0 KB
ID: 2184658Bild 3 Nån form av Anubias ?
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1555.JPG
Visningar: 1
Storlek: 139,6 KB
ID: 2184659Bild 4 Ingen aning
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1556.JPG
Visningar: 1
Storlek: 141,2 KB
ID: 2184660Bild 5 Ingen aning.

    Bild 4 och 5 skulle tydligen vara nån form av snabbväxande växt, tydligen kan man nypa av toppen och sätta den direkt i sanden när de har blivit för långa enligt vad hon som hade dem sa.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Några gissningar medans du väntar på experterna ; nr1, hyfsat säker på att detta är en sumpväxt, ser ut som Hemigraphis colorata eller liknande. Nr 3 ser ju ut som någon slags anubias ja, congensis kanske? Nr 4 skulle jag tro är en hygrophila, dock inte helt hundra på vilken.. guianensis eller siamensis kanske? Snabbväxande och rätt tåliga brukar de vara i alla fall ja. Nr 2 och 5 känner jag inte riktigt igen tyvärr.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Jag misstänkte själv att ettan var en sumpväxt, så jag funderar på att plocka bort den. Har fått höra det från flera olika håll, efter att jag postade bilderna både på Ciklid.org och Facebook

      Men jag fattar inte varför de säljer växter i akvariebutikerna, som egentligen inte är lämpliga för akvarium För tydligen så är alla växter köpta i en akvarieaffär.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Nr. 2 kan vara ormskägg?

        Kommentar

        Arbetssätt...