Zoo.se Mossboll Cladophora aegagrophila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillaakvariet
    • December 2013
    • 26

    Zoo.se Mossboll Cladophora aegagrophila

    Jag har tänkt skaffa mossboll nu ett tag tycker det är fint men vad gör mossbollar och är det något jag ska tänka på eller akta mej för? Så nu vill jag gärna ha fakta och hjälp
    och kan jag köpa mossboll av zoo.se eller finns det någon bättre?
    Är cladophora aegagrrophila bra eller ska jag köpa marimo istället isåfall finns det marimo i Uppsala trakten???
    Senast redigerad av lillaakvariet; 07 June 2014, 01:09.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Zoo.se Mossboll Cladophora aegagrophila

    Det är en alg. Den värsta av dem alla enligt mig. Den kan sprida sig i hela akvariet och det går i princip inte att bli av med den.

    Jag hade valt någon annan enkel mossa och bundit den på en sten. Javamossa till exempel.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Ja som Mathias skriver är det en alg. Köp en boll, kasta sen ut skiten genom fönstret, gå in på tradera och leta istället efter någon trevlig mossa.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • lillaakvariet
        • December 2013
        • 26

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Det är en alg. Den värsta av dem alla enligt mig. Den kan sprida sig i hela akvariet och det går i princip inte att bli av med den.

        Jag hade valt någon annan enkel mossa och bundit den på en sten. Javamossa till exempel.
        Men marimo mossa då? Är de bra?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Marimo = japanska namnet på algbollar.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • lillaakvariet
            • December 2013
            • 26

            #6
            Så marimo är samma som cladophora aegagrophila eller?
            sen undrar jag om alg bollen kan sprida sej igenom hoven även fast man sköljer av den tänkte nämligen ha algen i ett 13liters akvarium och inte mitt stora

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Algbollen sprider sig med små små sporer som du inte ser. Om någon sådan spor. fastnar på din hand, håv eller i din slang du tömmer akvariet med så kommer den att sprida sig till andra akvarium. Har du inga andra akvarium så är ju inte det ett problem.
              Men dessa sporer eller små bitar av algbollen kommer att så småningom skapa små strån, tussar på grus, rötter, filter. Till och med inuti filtret kan det växa. I början ser det nästan rart ut. Sedan tar det fart och bildar tuvor, stora tofsar och till slut stora mattor.
              Vid det laget vill nog vem som helst ha bort algen. Men det går inte. Utan då får man leva med detta. Ingen fisk, snäcka eller räka äter algen. Du kan koka allt i akvariet och det troliga är att du efter en längre tid ser någon rar tofs någonstans. Sedan börjar allt detta om igen. Det är den värsta alg jag någonsin fått i mina akvarium på totalt 48 år.
              Det är därför ingen av oss som vet en del om algen råder andra att skaffa den. Så jag tycker precis som Mathias, att du inte ska skaffa den.
              Jag har fått algen i mina akvarium för att affären jag handlat växter av har haft dessa bollar liggande i akvariet där växterna jag köpt suttit någon gång. Så den finns i tre av mina akvarium och jag lägger ungefär 30 min. varje vecka på att hålla algerna så små som möjligt. Jag dödar tussarna med kokande vatten och en kemikalie som säljs som EC (EasyCarbo).
              Men du bestämmer förstås vad som ska vara i ditt akvarium. Men jag avråder alla så fort jag kan att de inte ska köpa någon algboll.
              Senast redigerad av Bluewing; 14 June 2014, 05:51.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ja, det är faktiskt den mest deprimerande alg som finns, tvi för den!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • lillaakvariet
                  • December 2013
                  • 26

                  #9
                  Okej tack så jätte mycket för hjälpen allihopa

                  Kommentar

                  • lillaakvariet
                    • December 2013
                    • 26

                    #10
                    Kan det "smitta" genom luften? Eller bara vatten?

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av lillaakvariet
                      Kan det "smitta" genom luften? Eller bara vatten?
                      Det smittar banne mig hur som helst, nej skojar bara
                      Jag har faktiskt kokat rötter med denna claddo på, gissa om den visade sig igen

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • lillaakvariet
                        • December 2013
                        • 26

                        #12
                        Okej tack

                        Kommentar

                        Arbetssätt...