ännu en fråga om alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumrah
    • December 2012
    • 20

    ännu en fråga om alger!

    Snart lägger jag ner dethär med akvarium!
    Jag har ett 240L kar med lite olika arter av tanganyika ciklider sedan ett och ett halvt år tillbaks.
    Jag har aldrig fått någon riktig ordning på mitt akvarium då det ständigt växer alger som täcker allt.
    På rutorna blir det som långa trådar och sanden täcks av ett lager gröna alger plus att alla stenar och snäckor är gröna, OM jag inte byter vatten och rengör var annan dag!
    Jag har provat med att ha algätande malar men ingen har överlevt då cikliderna är ganska så aggresiva.
    Jag har kört kurer med div. medel,för att försöka få bort algerna, men utan vidare resultat. Har även nästan slutat mata fiskarna. Nu mera får de endast lite lite mat var annan dag.
    Jag har för tillfället ett innerfilter i akvariet med en pump som levererar 2000L/timme men kan det vara så att det är förlite filter material? Man kanske ska införskaffa ett ytterfilter istället? eller köra både ock ? men då kanske det blir väldigt strömt i karet?
    Hoppas att jag kan få hjälp då jag tycker riktigt synd om fiskarna och börjar lessna på att det serut som det gör hela tiden.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Minska på belysningen? Vad kör du med i belysning och vilka tider?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Såg i gamla inlägg att du körde 9 h ljus, gör du det ännu? Prova bara ett par timmar per dag för att se om det ger med sig, alternativt kör med mindre med ljus.
      Kör du med PMDD? Utan växter är det onödigt och ger bara mat till algern.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Finns det något fönster i närheten så akvariet står i direkt solljus? Finns många saker som kan göra att det blir fel....
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Mumrah
          • December 2012
          • 20

          #5
          Ja jag kör med samma tid på belysningen. Är det bra att göra en riktigt grundlig rengöring av akvariet och sen ändra tiden på belysningen? Eller räcker det med att ändra belysningen o se om algerna dörut?
          Jag kör inte med PMDD.
          Det finns fönster i rummet men akvariet hamnar inte i direkt solljus.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Det räcker att minska drastiskt på tiden men inte noll (börja med en 4 timmar) för då blir det bara brunt i förlängningen.
            Mitt 900 liters kar utan växter balanserar jag algmängden (vill ha alger eftersom det ska vara Malawi) med ljustimmarna.
            Jag har gröna alger i det som jag är rädd om men om dom får för mycket ljus så blir det lite väl häftigt. Till de 900 l har jag 100 w med reflektor och kör just nu 7 h per dag men kommer minska eftersom algerna börja ta sig för bra.

            Mitt kar står mycket ljust och får indirekt sol vid denna årstiden, på vintern/tidig vår når solen in i karet fast det ger minimal skillnad.

            Jag förstår det som du kör utan växter, med växter blir det andra råd.
            Senast redigerad av flygrc; 26 May 2014, 21:09.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Mumrah
              • December 2012
              • 20

              #7
              Jag har väldigt få växter som jag skaffade för att försöka hämma algtillväxten. En del av äxterna har dött och de två som är kvar ser för hemska ut! Skulle helst vilja vara utan växter då det är tanganyika.

              Provar ställa om timern imorgon så får vi se . Men algerna ska försvinna av sig själva altså?

              Kommentar

              • simka
                • November 2013
                • 326

                #8
                Hej!

                Hur matar du? Många gånger blir det lite mycket näring i akvariet för att man matar för mycket. Mycket mat kräver tätare vattenbyten.
                450L Malawi - Pågående projekt
                180L Malawi - Avvecklat
                60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                Kommentar

                • Mumrah
                  • December 2012
                  • 20

                  #9
                  Jag matar varannan dag och ytterst ytterst lite.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ja algerna försvinner med mindre ljus, det som händer är att mycket frigörs i vattnet så finfilter och vattenbyte gäller.
                    Det tar ett tag och börja med helt släckt ett par dygn om du vill få snabbare effekt.
                    Växterna du har kan du som jag ser det skippa direkt för de kommer ändå bara tyna bort och det göder alger.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Hybriden
                      • March 2014
                      • 28

                      #11
                      Vart bor du nån stans,,,vart får du ditt vatten i från,,,,gleggar igen på 2 dagar har du växter i karet, vanligt lysrör i vitt..... Temperatur ? Tror du har fel på kran vattnet.... Och belysningen....kolla pH

                      Kommentar

                      Arbetssätt...