Märkligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maffe
    • January 2003
    • 241

    Märkligt

    Hej
    Undrar vad det är för alger jag fått och vad jag kan göra för att t
    a bort den.
    Den utgår från en punkt och finns bara där i hela akvariet. Det sprider sig väldigt fort. Kan det vara något skit som ligger där i kombination med att det är så närma ljuset?

    Kolla bilden... Har perfekta värden...


    Med vänlig hälsning, Mathias
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det är trådalger och drabbar ofta relativt nyetablerade akvarium. De försvinner efter en tid av sig självt när akvariumet är stabilt.
    Retar du dig på dem (vilket jag kan förstå) så kan du hålla beståndet nere med en blompinne som du med kniv "ruggar upp" i ena änden. Den änden sticker du sedan in ibland trådarna och rullar fast algtrådarna. Sedan slänger du det du tagit bort och håller efter det tills detta går över.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Maffe
      • January 2003
      • 241

      #3
      Nyetablerat är det, skumt bara att det frodas så på ett ända ställe.... Men smart tips, ska testa det! Tack för hjälpen!!!
      Med vänlig hälsning, Mathias

      Kommentar

      • Hybriden
        • March 2014
        • 28

        #4
        En lustig grej me akvarie hobbyn är att vissa lyckas andra får katastrof....logist så bor vi inte i samma hem eller på samma ort, de mest logiska borde ju va vattnet, vart kommer de ifrån? Allt kran vatten behandlas av reningsverket vattnet behandlas och pH regleras de blir mer sterilt kran vatten ikl tillsatser som klor m.m, de är ju känt inom hobbyn att kretsloppet måste skapas i karet. Sterilt vatten är väll bra för oss men egenskaperna vattnet ska ha finns inte....min vän är en trogen paragraf ryttare inom hobbyn 500L lekstuga och katastrof, senaste berednings medlet HAPPY LIFE egenskapen att grumla vattnet till de är stabilt ska Max ta 24 timmar men grumligt i dagar och veckor typ,,,,men om man har sterilt kranvatten så borde ju logiken va att alger lättare kan skapas finns ingen naturlig flora, sen finns de ju andra faktorer lyse. Utfodring, filtrering..släkta timmar.
        Mina växter växte i ultra terapi Hadde släkt i 14 dagar vart en djungel

        Kommentar

        Arbetssätt...