Få bort envisa alger på btn bakgrund??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miwlo
    • April 2014
    • 11

    Få bort envisa alger på btn bakgrund??

    Var precis och hämtade ett 540L kar igår kväll med en fastsittande BTN-bakgrund. MEN det är fullt med fula nästintill grå/gröna alger på bakgrunden. Har försökt att skrubba med hett vatten och en tvättsvamp, funkar till en viss del men inte tillräckligt mycket. Vet inte hur man lägger upp bilder, om det ens går men skulle verkligen uppskatta lite tips och råd:

    1 | Hur får jag bort bakgrunden som sitter fast med silikon? (är ganska lös dock), har tänkt att silikona om hela karet. Silikon får man bort enkelt med rakhyvel om jag förstått helt rädd och exempelvis t-röd till att ta bort fettet

    2 | Hur i hela friden får jag bort algerna? Är gråaktigt, grönt och fult. Har tillgång till högtryckstvätt men frågan är om bakgrunden skulle gå sönder eller om det ens skulle gå bort.. Testade klorin på en liten del men gick inte så bra som jag hoppades på..
    Senast redigerad av Miwlo; 07 May 2014, 14:57. Anledning: byte av rubrik
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ Du får nog först tala om vad det är för bakgrund (stor skillnad mellan Slimline och de övriga) och hur stort akvariet är samt om det finns mittstag.
    2/ BTN bakgrunder tål högtryckstvätt men försök först att skrubba med en diskborste
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Miwlo
      • April 2014
      • 11

      #3
      Det är inte slimline utan de som mer verklighetstrogna ut. Mittstag finns, måtten är 150x60x60
      ska testa med borste men tveksam om allt går bort även med högtryckstvätt :/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Men måste allt gå bort - det blir ju bara snyggare och naturtrognare med lite alger.
        För att få ut bakgrunden så måste mittstaget bort (förutsatta att det inte är BTN moduler i akvariet). Är mittstaget av glas eller metall?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Miwlo
          • April 2014
          • 11

          #5
          Jo det har du faktiskt rätt i, men just nu är det verkligen grått och ser väldigt dassigt ut, så lite färg hade jag nog velat få fram. Mittsaget är av metall, tror det ska gå att skruva lös

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Miwlo
            Jo det har du faktiskt rätt i, men just nu är det verkligen grått och ser väldigt dassigt ut, så lite färg hade jag nog velat få fram. Mittsaget är av metall, tror det ska gå att skruva lös
            Men ser det grått ut även under vatten - torkar algerna bli de gråa medan de inte är så tokiga (i lagom mängd) i akvariet.
            Är det av metall så är det antagligen popnitat och då borrar man ur popnitarna och sätter dit nya efteråt (krävs en popnittång)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Miwlo
              • April 2014
              • 11

              #7
              Dessvärre ser det grått ut även under vattnet :/ vet inte riktigt hur jag ska göra

              Kommentar

              Arbetssätt...