Algblomning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • franked
    • November 2005
    • 25

    Algblomning

    Hej. Mitt akvarium ser ut som östersjön. Det lägger sig ett slemmigt lager på ytan som jag får skopa upp varje gång jag gör vattenbyte. Jag läste nått här om grönt vatten. Det kanske är det? Då ska man visst sätta till mer syre enligt vissa. Jag har ett 350 l Juwel hörnakvarium med typ aquaterra bakgrund. Mina växter får tofsalger och ruttnar bort. Jag har haft olika typer av akvarium i många år. Det har alltid funkat bra. Med mycket växter och väldigt lite kemisk tillsättning. Mitt stora 540 liters som jag hade en gång gjorde jag delvattenbyte i kanske varannan månad. Fiskarna mådde prima och växter växte så det knakade. Akvariet tog ingen tid alls, det var bara att sitta och njuta av det i många år. Tyvärr så pajade det vid en flytt och jag köpte mitt juwelkar. Det funkade ett tag det med men vi beslöt oss för att renovera så jag la akvaristiken på hyllan och akvariet fick stå tomt. Nu drog jag igång detta igen 2010 och har sen dess inte fått någon balans i akvariet. När man är inne på forum så känns det lite som barnuppfostran. Vissa säger att man ska göra si och vissa så. Vissa säger att man ska byta 30 - 50% vatten en gång i veckan och Bromma zoo säger nej nej nej bara 10% en gång i veckan annars stimulerar du algproduktionen. Vissa säger att man ska rikta pumpen från vattenytan vissa säger att man ska rikta den mot vattenytan. Jag har tre saker som jag funderar på om det också ställer till det.
    1. Är den inbyggda pumpen för dålig till ett Juwelkar? Jag vill gärna ha den inbygda eftersom jag råkat ut för en vattenskada pga av en extern pump en gång. Och vill inte leva med den oron varje gång jag inte är hemma.
    2. Kan min bakgrund störa cirkulationen på vattnet?
    3. Är det sista förbrukningsdatum på mangroverötter? Min är 20 år gammal.
    Vill nog kämpa ett litet tag till innan jag lägger ner min hobby för gott. Jag har några tappra palettciklider kvar och vill nog inte köpa någon mer fisk innan växterna åtminstone börjar trivas. Finns det någon här som har erfarenhet av juwelkar med originalpump (1000l som var värstingen på den tiden.) Ser att det finns en 1500 l idag. Det kanske finns en anledning till det... Nitrit och sånt är ok. Bara problem med att växter inte trivs men att alger å andra sidan stormtrivs.
  • AndreasL
    • February 2012
    • 15

    #2
    Tja! Jag har ett juwel vision 260L. Hade exakt samma problem. Skaffa en 02-diffusor och sätt på pumputblåset. (Juwel original-tillbehör, finns på hornbach t ex, kostar under 100 kr) det bli mer turbulent på ytan. För mig försvann det på ett par dagar.

    Kommentar

    • Hybriden
      • March 2014
      • 28

      #3
      Man kan ju lätt döma akvariet för orsaken, men vi bor inte i samma hem eller på samma ort. Kranvatten behandlas av reningsverk och behandlas me olika ämnen och pH reglering, me de sagt kan inte alla egenskaper regleras...inom hobbyn har vissa bra framgång andra kaose....men som sagt vi bor på olika platser i Sverige . Jag bor i Stockholm inte samma vattenverk som du om du inte bor här du me....kran vattnet behandlas me klor bl.a gör vattnet sterilt men bör pH testas kommer vattnet fån ett mindre reservat så är ju naturlagarna mer påtagliga...allt kan inte skiljas bort, men visst de finns berednings medel mot de vi behandlar vattnet me, men lite skit rensar magen....vatten kvalité , ljus, utfodring, växter, balans

      Kommentar

      Arbetssätt...