Grönsuddigt vatten, vilken alg + åtgärd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Grönsuddigt vatten, vilken alg + åtgärd?

    - Uppstart, 3,5 vecka sedan.
    - Bottengödning.
    - CO2-anl.
    - Bra ljus (Juwel 450, inkl reflektorer). 10 tim/dygn.
    - Dubbla filter, Juwels samt extra pumphuvud med filtermassa.
    - Temp 27.
    - Få fiskar och nästan bara algätande. Samt räkor och sniglar.
    - PMDD.

    Dessa alger har kommit senaste dagarna. Bytte 40 % vatten i förrgår och valde då att inte fylla på med mer PMDD.

    Vad är detta och vad göra?

    (Lyckas inte vrida bilden till vertikalläge.)
    Bifogade filer
    Using Tapatalk
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Grönvatten... I ett så nystartat kar kan det bli så. Det är bara att vänta ut det hela. Det ger sig vartefter.
    Du skriver att du har bottengödning + PMDD. Ser inte ut som att du har så mycket växter? Eller så syns de inte. Jag tror att du kan vänta med PMDD till längre fram när din bottengödning har gjort sitt. Det kan nog bli lite för mycket med båda delarna. Så jag tycker att du gjorde helt rätt i hoppa över PMDD vid senaste vattenbyte.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • TommySt

      • January 2014
      • 208

      #3
      Ursprungligen postat av MonkanS
      Grönvatten... I ett så nystartat kar kan det bli så. Det är bara att vänta ut det hela. Det ger sig vartefter.
      Du skriver att du har bottengödning + PMDD. Ser inte ut som att du har så mycket växter? Eller så syns de inte. Jag tror att du kan vänta med PMDD till längre fram när din bottengödning har gjort sitt. Det kan nog bli lite för mycket med båda delarna. Så jag tycker att du gjorde helt rätt i hoppa över PMDD vid senaste vattenbyte.
      OK, tack. Efter ditt klargörande om att detta är/heter Grönvatten så har jag funnit en hel del ytterligare info.
      Det enklaste (och samtidigt effektivt) sättet verkar vara en lösning med luftpump och filtermatta. Får se om jag ger mig på det eller låter det tuffa på och med tiden löser sig själv, som du är inne på.
      Har inte blivit sämre idag i a f.
      Läste att vattenbyte som inte är mkt stort snarare spär på det hela, så det ska jag tydligen hålla mig ifrån.
      Har rätt mkt växter, syns inte på bilden nej.
      Bottengödningen ska väl i o f s vara rätt länge, har jag tänkt mig. (3 hinkar SERA.)
      CO2 får puttra på, tills ngt annat "sägs".
      Using Tapatalk

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #4
        Men är det inte så att grundproblemet ... det enklaste och effektivaste sättet att undvika dylika problem är att inte vräka på med gödning och annat innan man har tillräckligt med växter som kan ta upp den?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Bottengödning ger inte alger vad jag märkt, men att tillsätta flytande växtnäring i detta läget är ingen bra idé. Vattenbyte triggar också alger/infusorier så det är heller ingen god idé. Kan vara intressant att se ifall det lyckas med luftpump och filtermatta. Annars är UV-filter väldigt effektivt för att fixa detta.

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Bottengödning ger inte alger vad jag märkt, men att tillsätta flytande växtnäring i detta läget är ingen bra idé. Vattenbyte triggar också alger/infusorier så det är heller ingen god idé. Kan vara intressant att se ifall det lyckas med luftpump och filtermatta. Annars är UV-filter väldigt effektivt för att fixa detta.
            UV är säkert jättebra om man är ute efter snabba lösningar.
            Vill man lösa problemet på naturlig väg även om det tar längre tid så är det nog bättre att låta det ha sin gång. Det försvinner av sig själv efter en tid. På så sätt tror jag att man snabbare får till en bra balans i karet.

            Jag drabbades själv av grönvatten som en variant av alla alger i uppstarten av mitt kar. Nu har jag i mitt tycke en bra balans. Har haft mitt kar nu i 2,5 år. Lite alger har jag ständigt och jag vill ha det så. De algätande varelserna i karet ska ju ha lite naturlig föda också. Det ser bara naturligt och väldigt fint ut så. Det är ju ändock ett stycke natur man tagit in i sin bostad.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Har råkat ut för grönvatten/infusorier vid två tillfällen, vilket jag löste med UV-filter. Tog max ett par dagar med UV-filtret för att få vattnet kristallklart, har jag för mig. Inga krux med återkommande algproblem efter dessa tillfällen då jag använt UV. Så för mig är denna metoden snabb, effektiv och verkar ta knäcken på algsporer etc.

              Kommentar

              • TommySt

                • January 2014
                • 208

                #8
                Ursprungligen postat av Hemi
                Men är det inte så att grundproblemet ... det enklaste och effektivaste sättet att undvika dylika problem är att inte vräka på med gödning och annat innan man har tillräckligt med växter som kan ta upp den?
                Är det så (att man ska köra minimalt med gödning i nytt kar) så är det ju rätt. Jag har inte hört/läst att det är fastlagt men det finns såklart logik i det. Samtidigt är det ju ett visst moment 22, man behöver ju få fart på tillväxten och därmed förse växterna med det de behöver... Är medveten om det med snabbväxare vid uppstart och har ett par sådana (Vattenpest en av dem och just den har inte kommit igång) och totalt sett har jag köpt rätt så mkt växter.
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Bottengödning ger inte alger vad jag märkt, men att tillsätta flytande växtnäring i detta läget är ingen bra idé. Vattenbyte triggar också alger/infusorier så det är heller ingen god idé. Kan vara intressant att se ifall det lyckas med luftpump och filtermatta. Annars är UV-filter väldigt effektivt för att fixa detta.
                Ska avvakta med PMDD tillsvidare då. (Samtidigt läste jag ngt om att det var svårt att överdosera PMDD.)
                Using Tapatalk

                Kommentar

                • TommySt

                  • January 2014
                  • 208

                  #9
                  Ingen har andats Kolfilter så jag antar att det inte gör ngn nytta för Grönvatten?
                  (Har en ny sån till mitt Juwelfilter liggande.)
                  Using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Hemi
                    • February 2013
                    • 180

                    #10
                    TommySt

                    "Är det så (att man ska köra minimalt med gödning i nytt kar) så är det ju rätt. Jag har inte hört/läst att det är fastlagt men det finns såklart logik i det. Samtidigt är det ju ett visst moment 22, man behöver ju få fart på tillväxten och därmed förse växterna med det de behöver... Är medveten om det med snabbväxare vid uppstart och har ett par sådana (Vattenpest en av dem och just den har inte kommit igång) och totalt sett har jag köpt rätt så mkt växter."



                    Ursäkta att jag var kanske hård och kategoriskt försöker själv få koll på hur det funkar. Kör "old style" typ "skynda" långsamt.

                    Uppfattar det som du har lite växter..i förhållande till näringen..

                    Och skulle själv inte våga dra på med Pmdd om jag hade något bottensubstrat som innehöll någon näring. Har ju själv startat upp en burk för 6 veckor sedan med Coops x-tra i botten under grus. Tror att en grej är bra : Köra flytväxter för att dra till sig näring utan att alger tar överhanden. Växer nästan alltid bra, bara att rensa bort efter hand..

                    Typ reglerar och jämnar ut eventuellt överskott..

                    Lycka till !

                    Här är f.ö. en tidigare Zoopetlänk angående grönvatten, intressant..http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147143
                    Senast redigerad av Hemi; 29 March 2014, 17:05.

                    Kommentar

                    • TommySt

                      • January 2014
                      • 208

                      #11
                      Blev bra efter en dryg vecka.
                      Tror att "luft/filtermatta"-insatsen starkt bidrog!

                      Using Tapatalk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...