Bruna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Surprice
    • January 2014
    • 7

    Bruna alger

    Hej hopp!
    Har fått jätte problem med bruna alger o mitt kar
    Hade två gröna fina plantor som blev täckta av algerna, tvättade av bladen lite när jag bytte vatten o växten är helt förstörd
    Blir bara värre o värre, det sitter på rutorna o har tom börjat bli på botten.
    Har haft problem med att få ancistrus att överleva men köpte två st igår som verkar pigga än så länge, hoppas att de lyckas hålla efter lite.
    Något annat jag kan göra för att få bort o förhindra de bruna algerna?
    Läste att de trivs när man inte har lampan tänd så mycket men vårt kar har lyse från sex på morgonen till sju på kvällen ca o får inget solljus på sig.
    Fiskaffären sa att det kan bli såhär när man har egen brunn som vi har, att det är för mycket näring i vattnet?

    Några tips?!
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Hej!

    Det är svårt att säga vilken/vilka alger du har utan bilder, har du möjlighet att slänga in någon?

    Är akvariet nystartat? Jag hade/har mycket tofsalger och kiselalger. Kiselalger finns ofta när akvariet är nystartat och har stor andel nytt färskt vatten. Mina kiselalger minskar i takt med akvariet blir inkört och att hålla igen på vattenbytena och inte göra mer än 25-30% i veckan (jag har ett växtlöst akvarium). Tofsalgerna är lite svårare tycker jag, men upplever att de gillar mycket ljus så jag har minskat ner ljustiden lite, men även de avtar så sakteliga.

    Har du sett den här? http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=239
    Där kanske du kan få en lite bättre bild än vad jag kan ge.
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • Snuttjulle
      • February 2012
      • 33

      #3
      Jag har också fått problem med kiselalger efter omstart av akvariet.

      "simka" rekommenderar att hålla igen på vattenbyten, medans Zoopets algbekämpningsschema menar att vattenbyte med upp till 50% per vecka är effektivt ?!?!

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Minska ljustiden till 6-9 timmar om dygnet, det behövs inte mer ljus för växter och alger.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Ursprungligen postat av Snuttjulle
          Jag har också fått problem med kiselalger efter omstart av akvariet.

          "simka" rekommenderar att hålla igen på vattenbyten, medans Zoopets algbekämpningsschema menar att vattenbyte med upp till 50% per vecka är effektivt ?!?!
          Well spotted! Inser att jag nog säger emot mig själv lite där..

          Men just kiselalgerna tycker jag blir lite mer passiva om man håller nere på mängden färskt vatten, i alla fall i mitt akvarium. Har läst mycket om det när jag själv hade problem och har kommit fram till att det är nog bara att gilla läget med kiselalger, sad but true.
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • Snuttjulle
            • February 2012
            • 33

            #6
            Nu när jag tänker tillbaka lite så undrar jag om jag inte hade samma problem för några år sedan då jag återupptog akvaristiken. Hade lite kiselalger då också, men dessa försvann efter ett tag.
            Just nu sätter som sig på stenar rutor och växter. Stenarna vänder jag på, rutorna är bara att skrapa och växterna försöker jag ta bort dom värsta bladen på så att nya kan växa ut.

            Avvaktar ett tag och ser om det ger sig av sig självt.

            Trådalgerna börjar dock komma tillbaka. Verkar som senaste laddningen växter jag köpte är "angripna" redan från början

            Lite trist.

            Kommentar

            Arbetssätt...