Hur länge klarar sig växter utan fisk, sand, filter osv...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Hur länge klarar sig växter utan fisk, sand, filter osv...

    Hade äntligen hittat ett akvarie som jag var nöjd med, nöjd med priset, nöjd med storleken (har letat länge, då min budget är ganska tajt). Så skulle hämtat det i helgen så har ropat in lite växter på tradera, men nu så drog sig säljaren ur. Så nu står jag här med växter som kommer i början av veckan på posten och inget akvarie.
    Så lång tid som det toog att hitta ett perfekt akvarie, så nu undrar jag hur länge kan man förvara växter i en hink, balja, utan att de tar skada.

    Jag har även beställt PMDD, ska jag tillsätta detta kanske. Jag tänker mig att ha en lampa över baljan så att de får ljus, men jag har ingen sand/grus så jag kan inte plantera dem och jag har inget filter, men det kanske inte behövs om ja inte har fisk som smutsar ner?

    Vad bör jag göra, hur är det med värmen. Jag bor i lägenhet och tänkte ställa baljan nära elementet, tror ni det räcker..
    Hur länge kan jag ha det så här, tills jag faktiskt måste köpa något akut, och vad är då det första jag behöver fixa.
    Har handlat en hel del växter så vill inte göra mig av med dem heller.
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    #2
    Hamnade i nästan samma sits som du helt nyligen med mycket loppisköpta växter som jag var tvungen att förvara/plantera i grus plastback på 55 l i väntan på att akvariet skulle bli helt färdigt. Endast en 40 w glödlampa som belysning. De gick ner sig som fan på en vecka/10 dagar.Trots att jag rensade en hel innan de senare åkte ner i burken har de ännu inte tagit sig 3 veckor senare..Och då är det ändå mest vallisneria som ska vara lätt.

    TROR att ett av de felen jag gjorde var att inte tillsätta pmdd eller annan växtnäring i plastbacken plus att de stod alldeles för tätt, en gröt..(Menat för 720 l)Bara problem senare när jag planterade dem i akvariet..

    Hoppas du fixar det bättre och att andra kan ge bra råd...
    Senast redigerad av Hemi; 10 March 2014, 22:16.

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      Tack, ja min tanke är ett kar på 150-200liter, det är svårt att berökna hur mycket växter man behöver, tror tyvärr att jag har tagit i överkant ändå, så får hoppas att de klarar sig, men ska skaffa grus och tillsätta pmdd.

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #4
        Jo...min erfarenhet..antar att det måste vara många, många som har större..jag har bara en, har inte ställts inför situationen tidigare.... är att bara sätta ner senare i akvariet växter som är helt fräscha eller snarare rensa ut alla blad som inte är det..Vilket jag inte gjorde..

        Lycka till!
        Senast redigerad av Hemi; 10 March 2014, 22:53.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ett tips kan väl vara att lägga kattsand (bentonitlera) i botten, hälla lite blästersand ovanpå och peta ner rötterna. Rota sedan fram någon gammal armatur som du kan rigga upp och bestycka den med grolux-rör. Enligt hörsägen så kör blomsteraffärerna med de rören!
          Kör på lite försiktigt med PMDD också.
          Rumstemperatur är nog helt OK! Lycka till!

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Upp till en vecka klarar sig de allra flesta akvarieväxter sig fint i en påse helt utan vatten. Blåser man upp påsen med utandningsluften så blir det lite extra koldioxid åt dom...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Mathce
              • April 2009
              • 239

              #7
              De första växterna har nu bott i en balja på 15liter, några växter kom idag, liksom pmdd så ska tillsätta det ikväll.
              För övrigt står den på köksbordet, ovanför elementet och med solljus, får hoppas att det räcker med det ljuset.
              men fick pmdd idag ju (helt OT, men ändå), jag har blandat de med vatten och ska ge 1,5ml !! av varje flaska, det är ju sjukt lite, hur lyckas man ge så lite. Mina medicinmått ligger liksom på m inst 5ml. Tänkte svänga förbi apoteket och kkolla om de har sån där medicinspruta kanske borde funka

              Eller har ni några andra tips !

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ja, PMDD är drygt. Ett kryddmått motsvarar 1ml.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  du behöver inte ge pmdd nu när de ligger i plastbacken. vänta med det till du har planterat dom i karet och de har bättre förutsättningar. de klarar sig gott i backen ändå. haft växter i en plastback med lock i 4 månader utan nått tillsatt eller ljus. visst de var lite bleka men klarat sig hade alla

                  Kommentar

                  Arbetssätt...