Förankra växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Förankra växter?

    Mina fiskar gräver upp alla växter, finns det något tips om hur jag kan förankra dem? Min handlare säger att det inte är lönt med näring då jag aldrig kan få fina växter med Malawi ciklider pga aktiva fiskar och ph värdet. Några erfarenheter i detta? Jag har en liten syrepump i gömmorna, hjälper det växterna och vad gör syret för fiskarna?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Vallisneria, anubias och javaormbunke är tre lite robustare växter som brukar fungera med malawi.
    Resten blir mat eller grävs upp.
    Och det är helt onödigt att hålla på med gödning.
    Vill du ha ett växtakvarium så har du valt fel fisk

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Fisken har valt mig!! Vill ha ett växtakvarium men fick med väldigt fina fiskar med karet. Det är en dröm med Diskus och massor av växter. När fisken redan var där fick jag ta ett beslut, byta fisk helt eller köra på det underlag som fanns. Sedan kan jag inte börja denna hobby med svåra fiskar som Diskus, så jag kör in mig på dessa. Trodde det fanns en tjuvlösning och genväg till växterna ändå ska bunkra upp med växterna du skrev om så får vi se. Varför funkar inte näring, det funkar ju på alla andra växter i naturen?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jo det funkar väl med växtnäring. men som just jesper säger. fel fisk till ett växtakvarium. många malawi är herbivorer så de käkar grönt. samt att de gräver o håller på i sanden så växterna kan inte rota sig o sprida sig. så det är liksom att slänga pengarna i sjön på växtnäring till ett malawi-kar.

        anubias o javaormbunke kan du binda fast på stenar. de mår inte jättebra av att sitta i gruset. o då blir de inte bortgrävda heller.

        nu när du har fått de fiskarna med dig så är det bara att inreda efter deras behov. vill du ha ett växtkar med diskus får du ju starta ett till

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          jo det funkar väl med växtnäring. men som just jesper säger. fel fisk till ett växtakvarium. många malawi är herbivorer så de käkar grönt. samt att de gräver o håller på i sanden så växterna kan inte rota sig o sprida sig. så det är liksom att slänga pengarna i sjön på växtnäring till ett malawi-kar.

          anubias o javaormbunke kan du binda fast på stenar. de mår inte jättebra av att sitta i gruset. o då blir de inte bortgrävda heller.

          nu när du har fått de fiskarna med dig så är det bara att inreda efter deras behov. vill du ha ett växtkar med diskus får du ju starta ett till
          +1

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Så syre hjälper inget alls med dessa fiskuslingar?! Det får bli ett kar till när jag fått lite mer erfarenhet. Tråkigt när det inte kan vara ett prunkande akvarium, men det är roliga fiskar att sitta och kolla på. Liv i luckan hela tiden.
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #7
              Många knyter fast växterna i stenar mm med fiskelina för att dölja det så mycket som möjligt.
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Luftpump (den ger ju bara luft inte syre) gör ingen nytta egentligen. Syresättningen sker vid vattenytan. Så bara ytan rör på sig räcker det gott o väl för att syresätta vattnet. Luftpumpen hjälper inte växterna heller då den luftar ur koldioxid. O växter behöver koldioxid försatt växa. I min växt kub pumpar jag in koldioxid. Samt näring o massa massa ljus Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1393358959474.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,2 KB
ID: 2156589

                Skickat från min C6903 via Tapatalk

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Malawi kar kan självkart med vara fantastiskt snygga. Massa sten.

                  Skickat från min C6903 via Tapatalk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...