Svajigt akvarium 5 månader efter uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boki
    • December 2006
    • 128

    #16
    Ursprungligen postat av simka
    Hoppas att det fungerar med det :-) Temperaturen har droppat nästan två grader med två ljustimmar mindre, vilket är bra för innan låg jag alltid uppe på 26-28!

    Nej fosfat har jag inte mätt, vad kan man utläsa med hjälp av fosfathalten? Är det "näringsinnehållet" i vattnet? Jag hade gärna haft lite gröna-tofsiga alger som fiskarna kan beta av. Tycker vissa gröna alger i ett oplanterat akvarium gör att det ser mer naturligt ut än helt vitt/sterilt. Gröna fina får jag i mitt 60L där jag inte vill ha dem Dock känner jag igen de gröna du har på hålstenen, har haft små fläckar av det också!

    Jag skulle också ta det lugnt med ljusförändringarna och ta det stegvis. Men en minskning av en timme eller två nu på sommarhalvåret kompenserar förhoppningsvis lite för det extra dagsljuset som letar sig in i rummen.

    Tror inte problemet i grunden är underdimensionerad filtrering, jag har ju endast 15st 4-5cm fiskar på 180L! Men ett flter som "städar" botten lite hade gjort gott för ögat! Fungerar dock bra med lite slamsugning vid varje vattenbyte. Vi får kasta i lite växter så får vi hjälp
    Jag ligger också mellan 26-28 i mitt...
    Läste att fosfat matar alger och hög halt kan man få när man matar för mycket.
    Så de alger jag har är sådana du vill ha? De är ok?
    Sant ang ljus som letar in sig nu med längre dagar med ljus ute. Hur har du ställt in ditt ljus nu?
    Nä det var det jag tänkte också, det är inte mycket fisk vi har på 180 liter.
    Tror att om man nu ska ha växter som hjälper så är det typ vattenpest, har lite utav dem och när jag hade mycket hade jag det bättre med algerna men konstigt nog så dör de ut efter någon månad konstigt först växer de sen slut...
    Mvh Boki / 180L Malawis

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #17
      Okej!
      Nja inte direkt, vet inte ens om de gröna algerna jag vill ha finns
      Har bantat ljuset rejält, är på mellan 17-21 och 'månljus' mellan 21-23.

      Hade också växter för ett tag sedan men de trivdes aldrig riktigt. Jaja, bara att se vad tiden kan lösa
      Nu ligger temperaturen mellan 22-23 (inomhustemperaturen har gått ner 3-4 grader senaste månaden).
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #18
        Ursprungligen postat av simka
        Hej @addo! Tack för ett kanonsvar

        Testade faktiskt med ett par krukor med växter för några månader sedan, tyvärr gick det inget vidare (skapade den här tråden då: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159131).

        Men har faktiskt funderat på att beställa hem jättevallisinera om det inte blir bättre - så får akvariet bli ett planterat malawi-kar istället för biotop. Lyckligtvis är mina små liv väldigt obenägna att gräva (det kommer nog med åldern).

        Jag har en Tunze nanostream 6045 (4500 L/h) som cirkulationspump, den är dock inställd på ca 2000 L/h. Men hur jag än gör så "flyttar" jag bara all smuts till samma ställe. Var det hamnar beror på hur jag riktar pumpen men lyckas tyvärr inte få det att hamna I filtret. Därför har jag övervägt att köpa till ett ytterfilter (på kanske 600-1000 L/h) och ta bort cirkulationspumpen.
        Om du kör på de växter jag nämnde så borde det gå utmärkt, dom vanliga arterna mycket anspråkslösa.
        Däremot så är 28-29 grader för varmt för dom flesta växter men det borde gå att fixa genom att ha huven öppen för att öka avdunstningen under varma perioder. Du ska inte stirra dig blind på snabbväxande stängelväxter utan starkrotade växter som dom jag nämnde gör mycket mer för karets stabilitet, sikta på att täcka ca 30% av bottenytan med såna växter sen kan du ha andra växter också

        Lite skit samlas alltid på hög någon stans i karet, det är bara att suga upp vid vattenbyte, ingen fara.

        Sen går det inte att undvika alger helt, några toffsar och framförallt GSA är helt naturligt och något man för lära sig leva med. Har man helvita stenar så kommer dom bli gröna efter ett tag det går inte att undvika, därför kör jag aldrig på vit inredning i mina akvarium.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Anubias, Cryptocoryne och jättevallisneria klarar lätt 29 grader. Runt 30 så börjar Cryptocoryne tyna ner medan Anubias och jättevallisneria fortfarande växer. Har dessa växter i mitt eget kar som råkar vara samma som månadens akvarium. När bilden togs var det mellan 29-30 grader i akvariumet. Kör idag på 28-29 grader.
          Sedan beror det ju på om tempen visar korrekt. De flesta vanliga termometrar visar upp till 2 grader fel.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0702.jpg
Visningar: 8
Storlek: 156,4 KB
ID: 2157616
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #20
            Ursprungligen postat av addo
            Om du kör på de växter jag nämnde så borde det gå utmärkt, dom vanliga arterna mycket anspråkslösa.
            Däremot så är 28-29 grader för varmt för dom flesta växter men det borde gå att fixa genom att ha huven öppen för att öka avdunstningen under varma perioder. Du ska inte stirra dig blind på snabbväxande stängelväxter utan starkrotade växter som dom jag nämnde gör mycket mer för karets stabilitet, sikta på att täcka ca 30% av bottenytan med såna växter sen kan du ha andra växter också

            Lite skit samlas alltid på hög någon stans i karet, det är bara att suga upp vid vattenbyte, ingen fara.

            Sen går det inte att undvika alger helt, några toffsar och framförallt GSA är helt naturligt och något man för lära sig leva med. Har man helvita stenar så kommer dom bli gröna efter ett tag det går inte att undvika, därför kör jag aldrig på vit inredning i mina akvarium.
            Återigen, tack för ett toppensvar!
            Det låter väldigt rimligt som du säger, dessutom är nog starkrotande växter att föredra så att växterna lyckas klamra sig fast när grävmaskinerna är i farten. Tror dessutom att lite växter hade gjort ett bättre estetiskt intryck! Hade absolut inte "layoutat" som jag har nu om jag skulle göra om det.

            Håller fullständigt med, lite alger måste man räkna med samt att det ger ett naturtroget intryck. Så länge jag har kontroll över algerna får de gärna vara där, så kan man justera in den mängd som ser bäst ut

            För tillfället ser akvariet ut så här:
            Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-13 17 16 21.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,5 KB
ID: 2157617 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-13 17 16 54.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,3 KB
ID: 2157618

            Tofsalgerna har minskat sin utbredning senaste veckorna, ska bli intressant och se om det svänger tillbaka om ett tag (som det gjort tidigare). Har även bytt ut både "Juwel Day" lysrören mot "Juwel Color", det gjorde ett lyft för inredningens färger även om det är lite rosa på sina ställen.

            Cyanon finns på gruset men syns inte på bilderna. Den kommer snabbt tillbaka efter städning men verkar växa liiiiiite långsammare för var gång.
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #21
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Anubias, Cryptocoryne och jättevallisneria klarar lätt 29 grader. Runt 30 så börjar Cryptocoryne tyna ner medan Anubias och jättevallisneria fortfarande växer. Har dessa växter i mitt eget kar som råkar vara samma som månadens akvarium. När bilden togs var det mellan 29-30 grader i akvariumet. Kör idag på 28-29 grader.
              Sedan beror det ju på om tempen visar korrekt. De flesta vanliga termometrar visar upp till 2 grader fel.
              [ATTACH=CONFIG]68932[/ATTACH]
              Bra att veta! När rumstemperaturen går upp igen till kommer jag nog landa på 24-27 grader. Bluewing, tror du att jättevallisinera kan klara sig med mina ynka 4h ljus/dygn?

              Har testat min termometer mot kökets yttertermometer, det skiljer ca 1 grad mellan dem. Så mätosäkerheten är väldigt stor i min billiga digitala variant, men är förhoppningsvis konsekvent i sin osäkerhet (dvs att mätområdet endast är flyttat). Fördelen med Juwels akvarier är att man inte behöver någon doppvärmare i alla fall
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Tror inte jättevallisnerian klarar sig med 4 timmar ljus. Men den mängden ljus är ju anpassat till att du inte har växter alls Köper du gott om plantor så tar växterna näringen och du kan då gå upp i ljusmängd. Dessutom lägger sig ju jättevallisnerians blad över ytan så den skuggar ju automatiskt botten. Du skulle också kunna klämma in några anubias mellan stenar etc. Den växten är ju tålig och fixar nog dina fiskar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  #23
                  Haha, oj uttryckte mig lite klumpigt! Menade under en övergångsperiod så man inte chockhöjer ljuset och får strul på grund av det Låter som ett bra koncept, får se hur jag gör lite längre fram. Tack för dina svar Bluewing!!
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Svajigt akvarium 5 månader efter uppstart

                    Tycker inte du uttryckte dig klumpigt utan frågan är berättigad Ett annat tänk är ju att under denna övergångsperiod sätta in flytväxter som då tar smällen från lysrören och sedan kan du successivt minska dessa.
                    Tänkte på detta med den digitala tempen. Jag har även Juwels digitala. Den visar 2,5 grader för varmt....
                    Senast redigerad av Bluewing; 13 May 2014, 19:50.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • simka
                      • November 2013
                      • 326

                      #25
                      Ytterligare ett mycket bra tips, gillar ditt tänk skarpt. På så vis får jag två sätt att styra mängden ljusenergi som kommer in, en genom belysningstid och en via flytväxter. Samtidig som flytväxterna tuggar i sig lite överskottsnäring

                      2,5 grader är ganska mycket. Är det en sådan som sitter med sugkopp direkt på glaset?
                      Jag har den här: http://www.pwss.se/product.php?produ...6&cat=0&page=2
                      PWSS bjussade på den när termometerklistermärkena var slut, grym service. Den räcker gott och väl till dess syfte, att ge en indikation.
                      450L Malawi - Pågående projekt
                      180L Malawi - Avvecklat
                      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #26
                        Kul när man kan spåna tillsammans om lösningar

                        Den temp jag har är från Juwel och den har sugpropp.

                        Det positiva med termometrar är ju att felvisningen oftast är konsekvent. Så min Juwel visar alltid 2,5 fel. Vet man felvisningen funkar ju de flesta termometrar.

                        Ja PWSS är riktigt bra på service.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...