Svajigt akvarium 5 månader efter uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Svajigt akvarium 5 månader efter uppstart

    Hej!

    Börjar få slut på idéer om hur jag ska få stabilitet i mitt akvarium...

    Det är för tillfället täckt av en brun matta av kieselalger och tofsalger. Vanligtvis "tränger" gröna algerna undan de mesta tofsalgerna och därefter gör tofsalgerna samma sak. Och på det viset är det pendlar mellan grönaalger och tofsalger. Lite alger är vackert och ett bra kosttisllskott till invånarna men nu tycker att jag att det är för mycket.

    I början gjorde jag många nybörjarmisstag i okunskap och fick otroligt bra hjälp av er här! Känner dock att jag testat det mesta av tipsen som gavs samt som jag hittat i andra trådar.. De senaste 3-4 månaderna har jag haft is i magen och i princip inte gjort något mer än underhåll för att se om tiden skulle lösa mina problem. Men börjar tvivla på det mer och mer. Så här ser akvariet ut idag:

    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-02-22 11 54 10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,8 KB
ID: 2184546 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-02-22 11 54 31.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,0 KB
ID: 2184547


    Har ni några tankar eller erfarenheter om hur jag kan skapa bättre stabilitet och i längden minska ner algerna?
    Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter på mitt upplägg, har fortfarande mycket att lära!

    Tack på förhand!

    Lite skötselinfo:
    * 180 liter med juwelfilter och cirkulationspump (4 grova svampar och 2 fina)
    * 15 st malawi, 3-5 cm
    * Byter 25-35% vatten var vecka, slamsuger samtidigt runt stenar
    * Tillsätter endast vattenberedningsmedel
    * Matning 5-6 ggr/vecka, mestadels spirulina flingfoder
    * Orginalbelsyning 2x45W, 6.5-7h belysning
    * Vattenvärden 6 dagar efter vattenbyte (dropptester):
    - Ph ~ 7.5 (grovtest 3-10)
    - KH = 6 dKH
    - NO2 < 0.1 mg/l
    - NO3 < 5 mg/l
    - NH4 = 0 mg/l
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Enda jag kan komma på är minskad/ändrad belysning och en belysningstid på max 8tim/dygn. Algbekämpningsmedel funkar på det dom flesta alger, dock ej på tofsar. Några Siamensis hade säkert varit bra men det känns väl som ett "stilfel".

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Instämmer! Använd bara det ena röret så får du en mer lämplig belysning, just nu kör du 0,5W/L och det är mycket i ett växtlöst kar. Skaffa annars led-spottar och sätt i rampen.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Intressant!!

        Gjorde en snabbräkning och har ca 225 W/m2 eller som du skrev åheim 0.5 W/l. Kan mycket väl vara så att det är för mycket! Testade att släcka ett rör men då slocknar hela rampen tyvärr.. (VARFÖR köpte jag Juwel?!?!)

        Funderar på om det går att byta ut lysrören till svagare, kollade snabbt på den här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978. Verkar ändå finnas lite alternativ till Juwels egna T5:or. Gäller bara att hitta rör med trevlig kelvin och lägre effekt.

        Om jag skulle satsa på LED, då misstänker jag att jag får sortera på ljusintensiteten/flödet istället för watt-antalet? Tips på lämpliga LED för mig?

        Tack för era svar hörni!
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Alger i ett malawi-kar är ju inte helt ovanligt och jag tycker inte att du har för mycket, dessutom är det biotopriktigt

          Jag har haft många malawiburkar genom åren och om man bara har lite is i magen så ger det sig.
          Visst, du har starkt ljus men enligt mina erfarenheter så kommer det bli mindre och mindre framöver.
          Vänta ett par månader till så kommer det bli bättre.

          Men jag vill också poängtera att föregående talares tips är ju helt rätt, men jag tror också att ännu mer is i magen så kommer algerna att minska med tiden.

          En annan grej som jag gjorde när jag tröttnade på alger på stenarna var att helt enkelt vända på sten med mycket alger på.
          Någon vecka senare så vänder du tillbaka stenen och algerna är borta.
          Och när algerna kommer tillbaka så upprepar du proceduren.
          Till slut så kommer det att ta längre tid tills du behöver vända på stenarna när algerna minskar.
          Detta har fungerat många gånger för mig

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #6
            Härligt att höra! Tycker allt att det är väldigt biotopigt för tillfället
            Finns det bara fördelar med att minska ljustiden? Har för tillfället 6.5-7 timmar/dygn och minskar gärna till 5-6 timmar/dygn för värmens skull. Men har hört att det kan strula med att ha för lite ljustid också? Något du har erfarenheter av Jesper?
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #7
              Svajigt efter 7 månader

              Akvariet ser fortfarande ut som för två månader sedan - med tillägget av en matta cyano på botten..

              Funderar på att göra två förändringar:
              1. Köpa reflektorer för att ge gröna alger lite större möjlighet och konkurrera ut de bruna
              2. Eventuellt sätta in ett ytterfilter för att få bättre filtrering (har mycket cirkulation i karet men det samlas massa gojs/bajs på botten ändå)

              Någon som har tips att dela med sig av? Kan förändringarna ge någon effekt eller är det pengar i sjön?

              Tacksam för all hjälp
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Du har inga växter (förurton algerna som också är en växt) så allt ljuset göder är algerna. Jag hade
                1/ Dragit ner kraftigt på belysningstiden (bara några få timmar på kvällen när du kolla på akvariet)
                2/ Bytt minst 50% av vattnet varje vecka sedan är det förstås också bra med ett filter som samlar in skiten på botten
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Du har inga växter (förurton algerna som också är en växt) så allt ljuset göder är algerna. Jag hade
                  1/ Dragit ner kraftigt på belysningstiden (bara några få timmar på kvällen när du kolla på akvariet)
                  2/ Bytt minst 50% av vattnet varje vecka sedan är det förstås också bra med ett filter som samlar in skiten på botten
                  Tack för ditt svar Kjell!
                  Tar till mig ditt råd ska minska till 4-5h är det tillräckligt lite?

                  Angående vattenbytet: När jag gör stora vattenbyten så hamnar filtermaterialet ovanför vattenytan en stund (den tid det tar att tappa ur och fylla på) är det skadligt? Kanske kan göra två mindre byten i direkt följd istället? Eller kan jag byta allt i ett svep?
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • Boki
                    • December 2006
                    • 128

                    #10
                    Hej simka

                    Har inga svar men kan dela med mig och berätta att du är inte själv, har liknande problem som du har. Mitt akvarium har varit igång ca 9 månader och jag gick igenom alla sorters alger i stort sett. Allt försvann med tiden men dessa mörkgröna kom för ca 3 månader sedan och blir bara mer och mer, jag håller på och blir tokig.

                    30-40% vattenbyte en gång per vecka med Aqua Safe.
                    Reflektorer, Marin och Blue lysrör 10h om dagen
                    1000l/h pump, nerifrån i filtret -2 fina blåa/cirax/1 grov blå/1 fin grön(gammal Nitrax)/ 1 blå grov/filtervadd.
                    Javaormbunke och lite vattenpest.

                    Köpte i söndags fosfattest och den visade 0 hmmmm eftersom alla andra värden (mätsticka från aquavital) är ok trodde jag att det kanske var fosfat efter mat mm fast jag matar så inget går till spillo.

                    Ändrade nyss så att lysen är på 8h istället för 10h från och med imorgon, men vet inte om det kommer hjälpa...

                    Var på väg att byta ut mina tetror mot ciklider men får avvakta tills jag får bukt på detta.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Boki; 06 May 2014, 21:02.
                    Mvh Boki / 180L Malawis

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Filtermaterialet klarar att komma upp i luften så länge det inte torkar, det är värre om det ligger i stillastående vatten i ett slutet utrymme då det är syrebristen som dödar filterbakterierna.

                      Om jag var du skulle jag köpt en stor mängd starkrotade växter tex, cryptocoryne, tigerlotus, svärdplantor och vallisneria. Dessa syresätter bottnen runt sina rötter och eftersom cyanomattor vill skapa en syrefri zon under sig för att trivas så motverkar växterna detta, sen skulle jag också skaffa sandsnäckor för att ytterligare få ner syre i bottenmaterialet. Ha på alla lysrör i 8-10h om dagen. Byt ca 10% vatten två gånger i veckan samtidigt som du suger ut cyanon och detrius från botten. När algerna stannat i tillväxt går du över till att byta ca 20% vatten en gång i veckan. Inte ett dugg biotopriktigt men varför ska det vara det för?

                      Ett ytterfilter är aldrig fel så skaffa det om du vill, men utan växter eller avsevärt minskad ljusmängd kommer det inte avhjälpa algerna på egen hand. Om det ligger massa skit på botten så låter det som du har lite svag cirkulation, så en cirkulationspump eller ett separat innerfilter i kombination med dit nuvarande filter skulle kunna vara ett alternativ till ett ytterfilter.

                      Kommentar

                      • simka
                        • November 2013
                        • 326

                        #12
                        Ursprungligen postat av Boki
                        Hej simka

                        Har inga svar men kan dela med mig och berätta att du är inte själv, har liknande problem som du har. Mitt akvarium har varit igång ca 9 månader och jag gick igenom alla sorters alger i stort sett. Allt försvann med tiden men dessa mörkgröna kom för ca 3 månader sedan och blir bara mer och mer, jag håller på och blir tokig.

                        30-40% vattenbyte en gång per vecka med Aqua Safe.
                        Reflektorer, Marin och Blue lysrör 10h om dagen
                        1000l/h pump, nerifrån i filtret -2 fina blåa/cirax/1 grov blå/1 fin grön(gammal Nitrax)/ 1 blå grov/filtervadd.
                        Javaormbunke och lite vattenpest.

                        Köpte i söndags fosfattest och den visade 0 hmmmm eftersom alla andra värden (mätsticka från aquavital) är ok trodde jag att det kanske var fosfat efter mat mm fast jag matar så inget går till spillo.

                        Ändrade nyss så att lysen är på 8h istället för 10h från och med imorgon, men vet inte om det kommer hjälpa...

                        Var på väg att byta ut mina tetror mot ciklider men får avvakta tills jag får bukt på detta.
                        Jag kan faktiskt redan se en lite förbättring sen jag minskade till ca 4h ljus per dag och byter 50%/vecka - Visst det finns lite av varje kvar men börjar hamna på mer acceptabla nivåer. Har även dragit ner lite på matandet, kan ha matat lite i överkant. Ska fortsätta att köra på det ett tag framöver och se hur karet reagerar.

                        Om jag vore du skulle jag testa med lite kortare belysningstid, det är nog som Kjell skriver ovan att det enda ljuset gör är att göda algerna Förresten, du har inte bytt foder nyligen? Finns vissa foder som kan färga vattnet och smutsa ner.
                        450L Malawi - Pågående projekt
                        180L Malawi - Avvecklat
                        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                        Kommentar

                        • simka
                          • November 2013
                          • 326

                          #13
                          Ursprungligen postat av addo
                          Filtermaterialet klarar att komma upp i luften så länge det inte torkar, det är värre om det ligger i stillastående vatten i ett slutet utrymme då det är syrebristen som dödar filterbakterierna.

                          Om jag var du skulle jag köpt en stor mängd starkrotade växter tex, cryptocoryne, tigerlotus, svärdplantor och vallisneria. Dessa syresätter bottnen runt sina rötter och eftersom cyanomattor vill skapa en syrefri zon under sig för att trivas så motverkar växterna detta, sen skulle jag också skaffa sandsnäckor för att ytterligare få ner syre i bottenmaterialet. Ha på alla lysrör i 8-10h om dagen. Byt ca 10% vatten två gånger i veckan samtidigt som du suger ut cyanon och detrius från botten. När algerna stannat i tillväxt går du över till att byta ca 20% vatten en gång i veckan. Inte ett dugg biotopriktigt men varför ska det vara det för?

                          Ett ytterfilter är aldrig fel så skaffa det om du vill, men utan växter eller avsevärt minskad ljusmängd kommer det inte avhjälpa algerna på egen hand. Om det ligger massa skit på botten så låter det som du har lite svag cirkulation, så en cirkulationspump eller ett separat innerfilter i kombination med dit nuvarande filter skulle kunna vara ett alternativ till ett ytterfilter.
                          Hej @addo! Tack för ett kanonsvar

                          Testade faktiskt med ett par krukor med växter för några månader sedan, tyvärr gick det inget vidare (skapade den här tråden då: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159131).

                          Men har faktiskt funderat på att beställa hem jättevallisinera om det inte blir bättre - så får akvariet bli ett planterat malawi-kar istället för biotop. Lyckligtvis är mina små liv väldigt obenägna att gräva (det kommer nog med åldern).

                          Jag har en Tunze nanostream 6045 (4500 L/h) som cirkulationspump, den är dock inställd på ca 2000 L/h. Men hur jag än gör så "flyttar" jag bara all smuts till samma ställe. Var det hamnar beror på hur jag riktar pumpen men lyckas tyvärr inte få det att hamna I filtret. Därför har jag övervägt att köpa till ett ytterfilter (på kanske 600-1000 L/h) och ta bort cirkulationspumpen.
                          450L Malawi - Pågående projekt
                          180L Malawi - Avvecklat
                          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                          Kommentar

                          • Boki
                            • December 2006
                            • 128

                            #14
                            Ursprungligen postat av simka
                            Jag kan faktiskt redan se en lite förbättring sen jag minskade till ca 4h ljus per dag och byter 50%/vecka - Visst det finns lite av varje kvar men börjar hamna på mer acceptabla nivåer. Har även dragit ner lite på matandet, kan ha matat lite i överkant. Ska fortsätta att köra på det ett tag framöver och se hur karet reagerar.

                            Om jag vore du skulle jag testa med lite kortare belysningstid, det är nog som Kjell skriver ovan att det enda ljuset gör är att göda algerna Förresten, du har inte bytt foder nyligen? Finns vissa foder som kan färga vattnet och smutsa ner.
                            Ok, bra att det går åt rätt håll. Har du mätt fosfat? A jo kanske jag drar ner tiden ännu mer. Har haft samma foder sen dag ett, JBL Novo Bel...
                            Hörde att mina alger är typ såna som folk vill ha men förstår inte riktigt varför. Och att om jag nu ändrar något kanske jag får andra oönskade alger istället. Dem alger som jag har är gröna/mörkgröna och går ej att skrapa på. Man känner inte dem ens...

                            Har börjat tänka på ett ytterfilter också, men frågan är om det verkligen är lösningen på våra problem?
                            Mvh Boki / 180L Malawis

                            Kommentar

                            • simka
                              • November 2013
                              • 326

                              #15
                              Hoppas att det fungerar med det :-) Temperaturen har droppat nästan två grader med två ljustimmar mindre, vilket är bra för innan låg jag alltid uppe på 26-28!

                              Nej fosfat har jag inte mätt, vad kan man utläsa med hjälp av fosfathalten? Är det "näringsinnehållet" i vattnet? Jag hade gärna haft lite gröna-tofsiga alger som fiskarna kan beta av. Tycker vissa gröna alger i ett oplanterat akvarium gör att det ser mer naturligt ut än helt vitt/sterilt. Gröna fina får jag i mitt 60L där jag inte vill ha dem Dock känner jag igen de gröna du har på hålstenen, har haft små fläckar av det också!

                              Jag skulle också ta det lugnt med ljusförändringarna och ta det stegvis. Men en minskning av en timme eller två nu på sommarhalvåret kompenserar förhoppningsvis lite för det extra dagsljuset som letar sig in i rummen.

                              Tror inte problemet i grunden är underdimensionerad filtrering, jag har ju endast 15st 4-5cm fiskar på 180L! Men ett flter som "städar" botten lite hade gjort gott för ögat! Fungerar dock bra med lite slamsugning vid varje vattenbyte. Vi får kasta i lite växter så får vi hjälp
                              450L Malawi - Pågående projekt
                              180L Malawi - Avvecklat
                              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...