Gymnocoronis spilanthoides mår nog inte så bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Gymnocoronis spilanthoides mår nog inte så bra

    Hej,

    Köpte två krukor med fina gymnocoronis spilanthoides för ca en vecka sedan till mitt Malawiakvarium. Syftet var att testa och se om lite snabbväxande växter i akvariet kunde hjälpa till att skapa bättre balans och förhoppningsvis minska lite på algerna.

    Nu till problemet:
    Ganska snart efter plantering började bladen att mörkna längs kanterna som bilden visar. Idag ser nästan alla blad ut såhär.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-02-11 20 51 43.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,2 KB
ID: 2184541

    Jag är helt grön på akvarieväxter (den forna gōteborgaren inom mig skrockar lite) och söker råd. Har samma ämne hanterats många gånger tidigare så peka gärna ut någon bra tråd som jag kan läsa Lyckas dock själv inte så bra med sökandet.

    Lite fakta om akvariet:
    * Korallsand
    * Ph ca 7.5, kh ca 6, låga nitrat- och nitrithalter.
    * 2st Juwel Day 45w lysrör
    * 180 L (100x40 cm bottenarea)
    * Ca 7h ljustid per dygn
    * Tillsätter ingen gödning
    * Ingen kruka eller stenull utan är planterade i sanden

    Har jag misslyckats med planteringen, helt fel förutsättningar eller gjort något annat tokigt?
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Har inte blivit särskilt mycket klokare så ryckte ur dem idag. De största (20cm) hade klarat sig betydligt bättre än de lite mindre (10cm) men de tappade blad som täppte igen pumpar och filter.

    Får göra ett nytt försök en annan gång.
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • Animalix

      #3
      Skulle tro att korallsanden är boven, sen är det ju aldrig lätt med växter i Malawikar pga grävande plus att de kan nafsa på bladen.

      Skickat från min Xperia z1 via Tapatalk

      Kommentar

      • V8Bear
        • October 2013
        • 38

        #4
        Skulle tro att växterna också vill ha mat. Prova med lite växtnäring och kanske någon extra timme tänt om dagen. (Mellan 8-12 timmar om dagen skulle nog passa bättre)


        Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Ursprungligen postat av Animalix
          Skulle tro att korallsanden är boven, sen är det ju aldrig lätt med växter i Malawikar pga grävande plus att de kan nafsa på bladen.
          Ligger mycket i det du säger. Fiskarna var inte så jätteintresserade av växterna men lite bitmärken fanns.
          Kan det vara att korallsanden är för kompakt eller vad är din teori?



          Ursprungligen postat av V8Bear
          Skulle tro att växterna också vill ha mat. Prova med lite växtnäring och kanske någon extra timme tänt om dagen. (Mellan 8-12 timmar om dagen skulle nog passa bättre)
          Kan mycket väl vara så, men trodde att jag hade överskott på näring (?) i akvariet på grund av att jag har tofsalger/grönalger som kommer och går.. Håller på att starta ett mindre akvarium (http://www.zoopet.com/forum/showthre...54#post1688954) till sovrummet där jag ska försöka mig på lite växter och gödning. Tar med mig ditt tips dit!
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #6
            Förutom näring och längre belysningstid kan jag rekommendera easycarbo. Ger bra skjuts till växterna.
            /Lars

            Kommentar

            Arbetssätt...