Identifiering av växt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frosty rök
    • February 2003
    • 43

    Identifiering av växt

    Hej. Har lite växter i mitt 100L kar och undrar vad det är för sort i bakgrunden som växt sig långa. En del blad har börjat skrumpna längre ner på stjälken och jag undrar hur jag ska sköta denna sorten. Som att t ex ha rätt ljuscykel, beskärning när den blir för lång?, plantera avklippta kloner/sticklingar. Saknar ju all denna infon för att hon i djuraffären inte kunde namnet på växterna.
    Vore tacksam för hjälp

    För ett tjusigt akvarium.


    Här är bilder på växten jag frågar om.

  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det där är en Ceraptopteris av någon form. Kallas också vattenormbunke.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Nej det är hygrophila difformis (som håller på att ställa om till sin submersa form). Sköts som alla stängelväxer; du klipper toppskott som blivit långa och planerar ned dessa. Låter du den gamla stjälken stå kvar skjuter den nya toppskott.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Frosty rök
        • February 2003
        • 43

        #4
        Tack så mycket för svar. Ska läsa på lite mer om denna. Roligt om man blir självförsörjande på växter. Har en sorts Anubis som jag gav bort för ca 8 år sedan till en bekant då jag la ner akvarium verksamheten. Tiggde till mig en bit av den när jag började igen. En bra tålig växt som ancistrus malarna inte käkar upp.
        Tusen tack igen.

        Kommentar

        Arbetssätt...