Alger på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skalman96
    • February 2014
    • 3

    Alger på botten

    Hejsan
    Jag gjorde några stora inredningsförändringar i mitt akvarium för ca en månad sedan. Problemet är att det har blivit brunt på mina stenar på botten vilket jag gissar är brunalger (bild nedan). Stenarna är egentligen väldigt ljusa så det stör mig lite. Jag har läst att det bl.a kan bero på för mycket/lite ljus. Jag har ett reptoglow 5.0 och två 6500 K lysrör.

    Bild: http://tinyurl.com/p8m6mz7

    Akvariet har ca 230 L vatten. I det finns en vattensköldpadda, 4 tigerbarber, 3 pansarmalar och ca 30 neontetrar.

    Kan det vara brunalger och hur får jag bort dem? Äter pansarmalar brunalger? Ska jag köpa fler algätare?

    Tacksam för varenda svar!
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    "Brunalger" brukar vara antingen kiselalger eller tofsalger. På din bild ser det ut som kiselalger men det är lite svårt att avgöra. Sök gärna och kolla lite i andra trådar eller under zoopets artiklar

    * Kiselalger är en brun "hinna" som ofta finns i nystartade akvarium eller i akvarium med mycket nytt vatten, ex stora/täta vattenbyten. De sätter sig på allt sten, grus, bakgrund, rutor..

    * Tofsalger tycker jag är klurigare. De har "hår" och sätter sig gärna på bakgrunder, rötter och sten. Det råder delade meningar om hur man lättast blir av med dem. (Har själv svårt att få bukt på dem)

    Hur länge har akvariet varit igång innan förändringarna? Vad var det för förändringar? Rengjort filtret eller tvättat sanden?
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    Arbetssätt...