Håller sig växter utan akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Håller sig växter utan akvarievatten?

    Får hem karet imorgon efter stängning så jag kan inte köpa växter då. Det brinner i fingrarna att få inreda, iallafall börja! Har tänkt mig nålgräs och sedan ta växter i storleksordning där det behöver täckas. Kan jag förvara växter i kar med vatten över natten utan att de tar stryk? Ska jag köra på med gödning när jag planterat? Fisk flyttar in först om en vecka. En liten vän trodde jag skulle ut i havet och fånga ihop fisk själv, och var orolig över kylan. Fick en syn av hur detta kunde utspela sig och fick ett gott garv
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Japp, blommorna kan förvaras i en hink (eller liknande) med vatten över natten.

    En del tycker att man skall dratta på med gödning direkt.

    En del tycker man skall vänta tills gödningen som finns i grus / vatten har tagit slut.
    Vilket man ser när blommorna slutar växa.

    Jag tycker att man skall vara försiktig med gödning innan karet är färdigcyklat. Vilket tar mellan
    8-16 veckor, beroende på set up.

    Och jag tycker man skall prova sig fram nerifrån. Med det menar jag att kör första tiden med 1/4 dos.
    Se vad som händer. Räcker inte det, kör med 1/2 dos. Se vad som händer. osv osv.


    Jag rekommenderar starkt att ha minst 2 plantor som växer snabbt. Det minimerar risken för alger dramatiskt i början.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Kanon! Vad säger du om nålgräs eller annat som ser ut som gräsmatta. Reder en rookie ut det?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Det vet jag inte.

        Jag redde aldrig av det. De är tydligen lite svårare än de allra enklaste.

        Men jag är konstant en urusling på blommor. Har inte vare sig öga eller intresse för det.

        Så det jag säger är svårt, kanske en annan säger är skitenkelt.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Bottentäckare är generellt rätt svårt att få till. Du behöver bra ljus och ofta co2 i någon form.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Bottentäckare är generellt rätt svårt att få till. Du behöver bra ljus och ofta co2 i någon form.
            Vilken bottentäckare skulle du säga är enklast då, Mathias?
            Jag hade ju tänkt dra igång köks-nanot i helgen och jag vill i alla fall försöka få till en grön botten!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nu heter ju inte jag Mathias, men personligen skulle jag kört med Cryprocoryne parva eller liknande liten Crypto i det fallet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Det kanske hade passat bra i ett räkkar, men jag är lite allergisk mot dem...
                Jag har nämligen någon mini-variant i barnens kar, och det är nätt och jämt att jag får den att överleva!

                Däremot har jag ljuskrävande växter i mitt 200L med dåligt ljus, och där får jag ansa ganska ordentligt ibland!

                Kommentar

                Arbetssätt...