Hjälp med fosfatöverskott, alger m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauk1
    • August 2013
    • 35

    Hjälp med fosfatöverskott, alger m.m.

    Hej

    Jag har ett 180 liters kar med mycket växter där det växt på bra. Göder med enkeldos pmdd. Sen en tid tillbaka fick jag lite cyanokänning i framkanten. Senare kom helt plötsligt en algexplosion i form av trådalger, senare även staghorn.

    Karet är fem månader och har alltid haft lite prickalger. Växterna växte dåligt fram till att jag började göda. Nu efter algerna har jag startat med trycksatt co2 för att dels få ner ph och dels kanske hjälpa mot alger.

    Jag har ett nitrat på 10 ppm som inte verkar flytta sig. Jag undrade lite kring järn, eftersom jag läste att trådalger kan trigga på det, så jag beställde järn och fosfat dropptest av märket jbl.

    Nu fick jag precis svaret. Lågt järn, 0.05, men skyhögt fosfat, 1.2-1.8! Hur kommer det sig? Har jag helt enkelt övermatat? Jag bytte nu omedelbart 50% vatten och fick då nitrat nästan noll, järn i princip noll och fosfat 0.8. Det känns inte heller bra. Redo för en alg och cyano explosion...

    Snabb hjälp, vad ska jag göra? Står här med Easy life Blue exit, som inte ska skada växter fiskar eller nyttobakterier och är redo att köra igång det redan imorgon. Men då får jag heller inte göra vb på två veckor. Nu gör jag varje vecka 30%. Har alltid gjort det. Och vågar jag göda något?

    Tacksam för all hjälp jag kan få!
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Du får väl hel enkelt dra ner på fosfaten i gödningen då? Det skulle nog jag ha gjort, så slipper du kanske hälla skumma medel i karet!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Nu tar vi det lite lugnt här Alla ni som göder med PMDD kommer i JBL´s test att se ut som om ni har skyhögt med fosfat. Det ska vara så. Det där testet bygger på en förlegad tanke att Fosfat skulle skapa kraftig algtillväxt, men även t.ex. Nitrat. I normaldos PMDD så får även jag skyhög fosfat enligt detta test. Så om du göder samma mängd av de olika ämnen i normaldos så är allt ok.

      Både trådalger och Staghorn är tecken på att karet ännu inte är i balans. Det kan ta upp till ett år innan det är i god balans. Börjar du experimentera nu med fler medel så finns det en risk att du fördröjer den tänkta balansen. Jag fick också explosion av trådalger och Staghorn i mitt kar efter en del månader. Det såg hemskt ut. Trådalgerna försvann efter en månad bara på någon dag. Nu har jag medicinerat karet mot Camallanus. Så nu har jag trådalger och Staghorn igen. Men det stämmer att trådalger kan triggas av mycket järn. Har du något bottengödning eller någon annan form av gödning i karet såsom lerkulor?

      Mitt råd är att du litar på PMDD och skippar att mäta olika ämnen för att sedan trixa med dem. Det enda du behöver mäta är ju NO3 vilket du gjort. Att Nitratet (No3) inte flyttar sig beror troligen på att dina växter förbrukar det du ger vilket ju är ett bra tecken.
      Sedan är ju Cyano ingen alg utan en naturlig jordbakterie som alltid finns i vatten ur kranen etc. När No3 är för lågt så verkar den trivas för bra. Jag måste ligga över 25 för att min Cyano ska hålla sig vid framkanten.

      Så vänta du med ditt Blue Exit och försök tackla detta själv först. Vad har du för belysningstid i karet?

      Gödning, Co2 och Ljus är ju de gasreglage du har i karet. Nu tillsätter du ju Co2 vilket ökar förbrukningen av gödning. Om jag ska ha måttligt med alger kan jag bara ligga på 8 timmar per dag i mitt kar nu när det är i obalans igen.

      Belysning troligen max 8 timmar
      Högre dos (50%) av flaskan No3 (för att höja Nitratnivån), mät varje vecka för att se var du hamnar. Se till att hamna på 25-30 ppm.
      Sluta mäta järn och fosfat.
      Ta chansen att lär dig hur karet funkar istället för att kembomba det direkt.
      Ta med en tunn slang och håll efter cyanot när det blir för mycket.
      Blir det för mycket Cyano (pratar då om drivor av vacker sammetsskimrande Cyano) kör med total mörkläggning av karet i 3 dygn. Inte en ljusgnutta får nå akvariet under den tiden. Glöm inte att suga bort överbliven Cyano innan.
      Och vänta
      Vänta igen
      Ta det lugnt
      Sitt på händerna etc.

      Ett akvarium är som Finlandsfärjan som kört fel i skärgården. Har man kört fel är det inte bara att ge full gas åt ett annat håll utan sakta, med små manövrer så tar du dig ut ur detta.

      Ge dig inte nu!
      Senast redigerad av Bluewing; 04 February 2014, 04:48.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • sauk1
        • August 2013
        • 35

        #4
        Tack för svar!

        Ok det förklarar varför jag fick den nivån. Tycker inte jag matat så extremt.

        Jag ligger redan på 8 tim belysning. Märker direkt av alger o mer cyano om jag ökar.

        Så fortsatt normaldos pmdd då?

        Så högt som 25-30 ppm? Jag testade dubbel dos av allt i pmdd och jag tror det sammanföll rätt bra med algutbrottet.

        Ska kanske ta och göda igen då, och avvakta lite. Gjorde mig iaf av med en stor kraftig mossmatta som fått lite cyano och mängder trådalger i sig.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ursprungligen postat av sauk1
          Tack för svar!

          Ok det förklarar varför jag fick den nivån. Tycker inte jag matat så extremt.

          Jag ligger redan på 8 tim belysning. Märker direkt av alger o mer cyano om jag ökar.

          Så fortsatt normaldos pmdd då?

          Så högt som 25-30 ppm? Jag testade dubbel dos av allt i pmdd och jag tror det sammanföll rätt bra med algutbrottet.

          Ska kanske ta och göda igen då, och avvakta lite. Gjorde mig iaf av med en stor kraftig mossmatta som fått lite cyano och mängder trådalger i sig.
          Den som kan sånt här i forumet ordentligt är ju egentligen Mathias, som mera nött in en del av detta i min skalle. Men en del av orsakerna till algutbrottet är ju att akvariet inte stabiliserats fullt ut än. Att det sa kabom beror nog på att dina växter inte hann ta upp gödningen och då blir det ju över till alger. Men vad har du för växter i akvariet? Har du några snabbväxande arter?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • sauk1
            • August 2013
            • 35

            #6
            Ja Hornsärv i mängder och lite vattenpest. Sen är väl även sånt som nymphoides snabbväxande. Jag har massor av växter. Ser knappt bakgrunden före jag rensar och bara framkanten har fri sandyta ca 5 cm.

            Inga gödningskulor.

            Kommentar

            Arbetssätt...