Staghorn? Alg Identitet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niko
    • November 2006
    • 29

    Staghorn? Alg Identitet?

  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Claddo, med cyano på?

    Kommentar

    • Niko
      • November 2006
      • 29

      #3
      Staghorn? Alg Identitet?



      Ser inte ut som varken claddo/cyano
      Senast redigerad av Niko; 23 January 2014, 19:59.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Tycker det ser ut som en trådalg.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Tycker det ser ut som en trådalg.
          Johnny, kolla in första bilden som Niko postade, ser jädra trassligt ut uppe till vänster tycker jag...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Spirogyra? Den har tjockare trådar.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Nej, jag tror det är håralger:
              Hair Algae forms around the base of slower growing plants, on gravel and bog-wood. It has green-gray color. It grows up to 4 cm sometimes mo...
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Niko
                • November 2006
                • 29

                #8
                Allt stämmer in vad som står där, dock ingen fisk som äter det samt att allt blir mkt större än 4cm, rensade innan jag tog fotot och det va synd för hade stänger på över 20cm+

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Vattenhår (Spirogyra) bildar halvmeterlånga ogrenade extremt tunna trådar, som inte sitter fast utan bara är intrasslade bland växter. Kan bli så tätt & illa att fisk kör fast och dör. Jag känner inte till något sätt att bekämpa denna förutom att klorinbehandla växterna.

                  Hjorthornsalg/"staghorn" (Compsopogon): en rödalg, och har en väldigt typisk sjuklig vinröd till grågrön färg. Tidiga stadier ser ut precis som svarta skäggalger (minns inte det latinska namnet, finns dessutom flera liknande). Den är grövre och "köttigare" än andra grenade alger. Äts inte av algätare, men är känslig mot peroxid och glutaraldehyd (dvs flytande kolgödning, som finns i Easycarbo och Flourish Excel).

                  Slick (Cladophora) bildar kraftigt förgrenade "buskar", kan ha olika växtformer beroende på näring (mörkgrön kort och tät/"bollar" vid låga näringshalter, eller explodera till de halvmeterlånga långa ljusgröna snoralger som täcker alla grunda bottnar i Östersjön). Den är lite sträv och har en karaktäristisk lukt, den luktar blöt mossa. De gillar höga järnhalter. Äts inte av algätare, utom turbosnäckor. Gynnas av glutaraldehyd (precis som högre växter), och är mycket tåliga mot peroxid. Enda jag hittat som biter på slick är mörkläggning.

                  Den allra vanligaste akvariealgen, den jag brukar kalla trådalg (Oedogonium mfl) är en ogrenad tråd, oftast kortare än 5 cm. Äts av algätare, och kan bilda snygga "gräsmattor" när den betas av t.ex. räkor.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...