Vad är detta o vad kan jag göra åt det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    #16
    Filtermaterialet - då har jag redan ungefär samma som du. Alltid något ;-)
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #17
      Vad bör nitratvärdet ligga på f att undvika cyano men ändå inte få alger? 10 mg/l låg det på nu.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #18
        Ursprungligen postat av Anne Gisela
        Filtervadden gaggar dock ganska snabbt igen, har Juwels originalpump på 600 l. Har lågt, nästan inget alls, nitrat och om jag bytte för lite vatten för sällan borde det väl inte vara så?

        åh jag kan så lite om sånt här!
        Jag har också ett juwelkar och är helnöjd med originalfiltret. Men den där vita filtervadden som är överst är ju rätt tjock. Jag gör så att jag delar en vadd till tre tunnare. Jodå.. det går om man drar försiktigt. Den byter jag sedan vid varje vattenbyte en ggr/veckan.

        Du undrar om pumphuset behöver slamsugas. Nej, varför ska man göra det? Jag har aldrig gjort det. Filtret sitter ju där och fixar rent och bra vatten. Själva pumpen har jag inte heller rengjort någon gång. Det fungerar så bra ändå. Det enda jag fått göra nån gång är att jag efter vattenbyte och pumpens avstängning ibland fått "puffa" ut en del skit, och även lite luft som samlats där just för tillfället. Dvs att jag sätter i och drar ur kontakten snabbt några gånger. Jag märker det på att det blir vibrationer i pumpen, det brummar lite i den. Annars är den nästan knäpptyst.

        Man ska nog "läsa förbi" en del av vad Juwel skriver i sin beskrivning...
        Senast redigerad av MonkanS; 18 January 2014, 10:04.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #19
          Ursprungligen postat av MonkanS
          Jag har också ett juwelkar och är helnöjd med originalfiltret. Men den där vita filtervadden som är överst är ju rätt tjock. Jag gör så att jag delar en vadd till tre tunnare. Jodå.. det går om man drar försiktigt. Den byter jag sedan vid varje vattenbyte en ggr/veckan.

          Du undrar om pumphuset behöver slamsugas. Nej, varför ska man göra det? Jag har aldrig gjort det. Filtret sitter ju där och fixar rent och bra vatten. Själva pumpen har jag inte heller rengjort någon gång. Det fungerar så bra ändå. Det enda jag fått göra nån gång är att jag efter vattenbyte och pumpens avstängning ibland fått "puffa" ut en del skit, och även lite luft som samlats där just för tillfället. Dvs att jag sätter i och drar ur kontakten snabbt några gånger. Jag märker det på att det blir vibrationer i pumpen, det brummar lite i den. Annars är den nästan knäpptyst.

          Man ska nog "läsa förbi" en del av vad Juwel skriver i sin beskrivning...
          Filtret funkar alldeles perfekt men pumpen orkar inte pumpa tillräckligt. Min filtervadd sätter igen efter några dagar bara - 8 st stora fiskar är orsaken till det. Jag tror på Bluewings teori om att en starkare pump orkar dra in smutsen trots igensatt filtervadd.

          Kollade på din tråd - härlig vallis-skog!
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          Arbetssätt...