Vad är detta o vad kan jag göra åt det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Vad är detta o vad kan jag göra åt det?

    Ny algexplosion. Vad är nu detta? Vad kan jag göra?
    om karet:
    • 240 l
    • gått sen ett år tillbaka
    • behandlat m GT mot cyano för ett par veckor sen
    • pumphuset aldrig rengjort eller slamsugits, enbart filtermaterialet rengörs vid VB
    • VB varje vecka, 20-30%
    • håller ca 25 grader
    • Julas blästersand
    • rötter
    • rätt mkt växter
    • 2 hantelciklider, två blåciklider, tre scalarer, en eldbuk - alla dessa stora ca 10-12 cm
    • corydoras, en ancistrus
    • matar varannan dag med pellets, ett par ggr/v med frysmat o räkpasta
    Bifogade filer
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    #2
    Upp o ned, nytt försök.
    Bifogade filer
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #3
      Just det, växtnäring EasyLife ProFito och EasyCarbo. Helbild.
      Bifogade filer
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Jag blir irriterad snart. Rättvänd nu?
        Bifogade filer
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Oj

          Har du last algartiklarna här på Zoopet? När jag fått algproblem har det uteslutande varit övermatning, för lite vattenbyte.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #6
            Ursprungligen postat av HWH
            Oj

            Har du last algartiklarna här på Zoopet? När jag fått algproblem har det uteslutande varit övermatning, för lite vattenbyte.
            Jo jag har nog läst det mesta, men det dyker alltid upp nåt nytt. Jag vet inte, men har svårt att tro att det är övermatning. Matar som sagt varannan dag o då ej mer än att de äter upp det snabbt (vilket är SNABBT med dessa bjässar, otroligt glupska), och det som hamnar på botten tar corrarna hand om. Filtervadden gaggar dock ganska snabbt igen, har Juwels originalpump på 600 l. Har lågt, nästan inget alls, nitrat och om jag bytte för lite vatten för sällan borde det väl inte vara så?

            åh jag kan så lite om sånt här!
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Om de kom plötsligt så är det trådalger och de kommer när karet är i obalans och eller medicinerats, vilket ju är samma sak. Rulla bort det som är för mycket med en uppruggad blompinne som du snurrar. Det kommer att gå över av sig själv efter ett tag när karet stabiliseras. Så hitta inte på massa hyss och börja göra allt möjligt i karet nu. Då blir det bara värre. GT slår ju ut nästan alla bakterier i karet så det blir som nystartat.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Sedan kan du byta Juwels orginal 600 till Juwels original 1000. Då får du dubbla effekten (nästan) till en låg kostnad. Du byter bara pumphuvudet som passar och ser lika ut. Du har ju stora ciklider som äter mycket och producerar mycket i andra änden så att säga. Då behövs ofta mer kapacitet på filtret.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Ah, såg inte detta med Tonicen. Aha. Ja då är det ju säkert så som Blåvinge skriver att du har slagit ut dina bakterier. Tålamod är akvaristens bästa vän.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #10
                    Bluewing - då ska jag testa med blompinne, algerna kom väldigt plötsligt. Ja det är ju obalans i karet, allt tyder på det, men vad skall jag göra åt det? Värdena är ju bra...

                    Byta pumphuvudet var vi på väg att göra eftersom vattnet står nästan still i ena änden (där är mkt mindre alger...), men blev avrådda av djuraffären. Kan det ändå hjälpa menar du? Hur? Ytan som fångar skrotet i pumphuset är ju densamma?

                    en till fråga - bör man slamsuga pumphuset nån gång?

                    haha nä jag ska sitta på händerna, inte hitta på nåt... Bara ett litet VB och blompinnerullning idag.
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Juwel själv har detta som ett naturligt val, Men ju starkare pump du har desto tjockare "skitskikt" orkar det dra vatten igenom. Genom att det orkar dra in mer skit snabbare och med mer syresättning av bakterierna i det så blir det bättre nedbrytning i filtret och då.... tadaaa!!!.... så bryts mer skit ner och du har fått ett filter som har högre kapacitet. Vad sägs om det argumentet va?
                      Man glömmer lätt att ett tjockt skitlager faktiskt också är ett filtermaterial. Orkar inte filtret (pumpen) dra igenom vatten genom smutsen så dör ju dessa bakterier och du får lägre nedbrytning. Har kört så själv i mitt Juwel i ett år nu och är enbart nöjd.

                      Vad menar du med pumphuset?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Så butiken är nog inte helt inläst på ämnet utan tror nog att du tänker fel, vilket du inte gör. Sedan tycker jag det är bra när en butik inte bara vill sälja utan försöker få folk använda det man redan har. Men i detta fall så är det ett godkänt tillval från Juwel.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Anne Gisela
                          • October 2012
                          • 425

                          #13
                          Ok, du har övertygat mig om att vår ursprungliga tanke var rätt. Fiskarna klarar sig med det vi har o har ej behov av mer fart - men de torde klara det m tanke på deras storlek. Blir en sväng till AL.

                          Pumphuset, eg, jo men den som filtermaterialet är i...

                          En fråga till då, som jag vet oftast har ett subjektivt svar, men hur ska jag tänka runt filtermaterial? Nu har jag läst artiklarna om det, och de lämnar självklart helt öppet för eget tycke... Men när man saknar kunskap behöver man ledning... Så, från botten till topp, vad använder du?

                          tack för övrigt för mkt bra o hjälpsamma svar.
                          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Jag tror att det nerifrån är fin svamp, grov svamp, Cirax (en korg med bakterieboostande pluppar). Det var den nedre. Övre är grovsvamp, grov svamp och vadd överst. Det är den kombon som funkat bäst för mig.

                            Blir spännande att se hur det funkar för dig.
                            Sedan när du kört med GT skulle jag köra med bakterietilskott i vattnet i 10 dagar. Men där resonerar folk olika.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Anne Gisela
                              • October 2012
                              • 425

                              #15
                              Tänkte ösa i Nitrivec idag i samband m VB. Hittills gjort en gg e GT, men ska nog i m lite mer framöver.

                              kanske byta gödning t PMDD? Kört m det förr men tyckte jag fick alger av det...
                              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...