Nytt Amazonas växt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antonni97
    • July 2013
    • 33

    Nytt Amazonas växt akvarium!

    Hej!
    Nu är det dax igen att starta upp ett helt nytt akvarium, Men nu blir det inriktningen Amazonas alltså Sydamerika som mål. Efter som jag kommer ha en hel del växter i akvariet så undrar jag vad ska man ha för några växtnäringar? Har tittar på Tropica Plantesubstra som jag skulle använda som grund sen över det svart grus och sen skulle jag tillägga Easylife- eller blir det för mycket näring för växterna då eller är det ett bra alternativ tycker ni? Om inte vad skulle ni rekommendera istället?

    Mvh Antonni
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    PMDD är väl den mest prisvärda näringen du kan använda..

    Men det är ju lite mer än bara järn och Macroämnen som behövs. Så det är lite svårt att svara på den frågan, men det som behövs för att fotosyntesen ska fungera är Ljus Koldioxid och Näring(Järn. Nitrat +div macroämnen)

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Jag är inte så imponerad av EasyLife ProFito i alla fall, PMDD ger desto mer effekt och är snorbilligt!

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2889

        #4
        Tropica´s bottennäring låter ju vettigt ifall du skall ha svärdsplantor mm. I övrigt PMDD lite beroende på hur mycket ljus, ev. CO2 etc.

        Kommentar

        • antonni97
          • July 2013
          • 33

          #5
          Tack för otroligt snabba och bra svar!

          Så då blir det nog att jag hoppar över EasyLife och använder PMDD då det innehåller mer näring. Mitt ljus ser bra ut då ljusrören är ca 1 mån gammalt. Ska kolla lite mer vilka växter som skulle passa mitt akvarium samt om dom är lätt att ta hand om eller inte, Har ni några förslag på Amazonas akvarieväxter nu när vi ändå är inne på det ämnet? Till sist CO2 vill jag helst hoppa över då jag är student och har inte tillräckligt med pengar för det.

          Kommentar

          • Dopply
            • December 2012
            • 485

            #6
            Hur mycket ljus har du?

            Men de växter som klarar sig ganska bra med normalt ljus strax under 0,5w/l.

            Anubias och Cryptocoryne(inte SA dock), Svärdplanta och vallisinera fungerar nog också..

            Prova att använda sökguiden som finns på Zoopet, där kan du titta lite på vad du skulle kunna använda..

            Kommentar

            • antonni97
              • July 2013
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Dopply
              Hur mycket ljus har du?

              Men de växter som klarar sig ganska bra med normalt ljus strax under 0,5w/l.

              Anubias och Cryptocoryne(inte SA dock), Svärdplanta och vallisinera fungerar nog också..

              Prova att använda sökguiden som finns på Zoopet, där kan du titta lite på vad du skulle kunna använda..
              Har ett juwel akvarium 125 Liters har ljusrören- 590 mm/ 28 watt 6800 Kelvin men det kanske inte säger så mycket?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13128

                #8
                Söker man på växter från sydamerika så kommer följande upp: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_...k_resultat.php

                Kan nämna att jag kör svärdplanta som flytväxt och det funkar jättebra och den skymmer ljus bra och ger fint skydd till fiskar som annars inte är så bekväma i det övre vattenskiktet Sen tycker jag själv att ett "amazonas" inte ska innehålla så mycket växter.

                Kolla in Ivan Mikolji, han har dokumenerat mycket undervattenmiljöer i amazonas! http://www.youtube.com/watch?v=TzzJU810AIk
                Senast redigerad av åheim; 11 January 2014, 14:55.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • antonni97
                  • July 2013
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Söker man på växter från sydamerika så kommer följande upp: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_...k_resultat.php

                  Kan nämna att jag kör svärdplanta som flytväxt och det funkar jättebra och den skymmer ljus bra och ger fint skydd till fiskar som annars inte är så bekväma i det övre vattenskiktet Sen tycker jag själv att ett "amazonas" inte ska innehålla så mycket växter.

                  Kolla in Ivan Mikolji, han har dokumenerat mycket undervattenmiljöer i amazonas!
                  Tack för hemsidan och framförallt Youtube klippet hjälpte mig verkligen på traven!. Kommer nog ändra lite mina planer efter jag såg detta klipp till exempel sanden ska klart vara en ljus sand t.ex blästring från Jula. Då det kan bli för mörkt med min BTN Amazonas backgrund.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...