Har ni aldrig alger på Anubiasen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Har ni aldrig alger på Anubiasen?

    Jag undrar över hur det ser ut i era kar ni som aldrig får alger (eller väldigt lite) på Anubiasen?
    Vattenvärden? de ni kan så klart
    Ljus? tex sort, tid, effekt, reflektor och hur stort karet är.
    Hur dom står i karet, mitt i ljuset eller i skugga
    Hur växer dom?
    Näring (PMDD/annat?)
    CO2 (mäsk/tub)?
    Algätande fiskar? sort?

    Ja även andra observationer till minskad algväxt på dom.

    Jag hoppas på många svar, så kanske vi hittar en gemensam nämnare
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Jag har också lite problem med alger på Anubiasarna!

    Jag misstänker att de ligger för nära solen så att säga, mina blad i skuggan verkar klara sig ypperligt.

    Edit: Eftersom bladen blir mycket gammla(den växer sakta) så får man nog leva med lite alger på dem, och ta bort de värst drabbade.
    Senast redigerad av Dopply; 04 January 2014, 22:31.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ska tillägga att detta är ett tips



      Men jag är fortfarande nyfiken på fler svar
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Gobi112
        • December 2011
        • 229

        #4
        Ja Morr!

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Har alltid mer eller mindre alger på mina Anubias. Men.. så what?? De algätande varelserna i karet ska väl också ha lite mat. Dessutom... lite alger i karet ser bara naturligt ut. Det ska ju inte vara kliniskt rent i karet. Det ser onaturligt ut.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • tazzrat

            • July 2012
            • 211

            #6
            Mina Anubias har grönfluffiga kanter med enstaka grönfluff här-och var på bladen, men det är - som någon redan nämnt - bara något jag tycker förhöjer den naturliga känslan. §:o) Vet inte om Ancistrusarna bryr sig nämnvärt om de algerna heller och Endlersen tycks ju föredra de bruna algerna, men än så länge håller det gröna sig på en lagom nivå. §:o)

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Grejen är ju den att det i princip går att likställa Anubias med inredningen. Fastnar det, då sitter det. Andra växter sticker ju allt som oftast iväg och då kan de angripna delarna ansas bort.

              Det som är tillrådligt är väl att klippa angripna blad när algblomningen gått över, då får plantan börja om på nytt.

              Jag får inte alger på mina, det beror på att det förekommer en väldig omsättning på näring från övriga växter. En större växtmängd minskar generellt svängrummet för tråkiga alger.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Jag får inte alger på mina, det beror på att det förekommer en väldig omsättning på näring från övriga växter. En större växtmängd minskar generellt svängrummet för tråkiga alger.
                Jag tror inte på den sanningen "det beror på att det förekommer en väldig omsättning på näring från övriga växter."
                Jag har kört på olika varianter och även där jag tom slängt en hink växter i veckan men ändå fått alger på Anubiasen, då tror jag mer på att vattnets sammansättning kan spela en roll i det hela.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Jag tror inte på den sanningen "det beror på att det förekommer en väldig omsättning på näring från övriga växter."
                  Jag har kört på olika varianter och även där jag tom slängt en hink växter i veckan men ändå fått alger på Anubiasen, då tror jag mer på att vattnets sammansättning kan spela en roll i det hela.
                  Så, din logik bygger på att vissa vatten har en benägenhet att angripa vissa typer av växter?

                  Förstår inte tesen riktigt.

                  En effektiv näringstransport ser även till att hålla ammoniumnivåer låga, växterna klipper den gärna och det är väl allmänt vedertaget att det är en algtrigger? Man kan ju naturligtvis få alger på grund av en hög omsättning också, gröna prickalger är ett typexempel när näringsnivåerna blir låga. Den algen sammanfaller relativt väl med en stuntad P. stellata, ser det ganska ofta.

                  Du kan ju i och för sig ha ojämna co2-nivåer också vilket lär leda till Pensel/tofsalger, vilket vi kan se på Kristians nya bilder.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Gobi112
                    • December 2011
                    • 229

                    #10
                    Ja alger verkar inte bara behöva ljus för att bildas eftersom jag har ett akvarie som lyset har pajat på och de står iprincip i mörker hela tiden och anubiasen är liksom täckt att ett tjockt lager grönt. Endast de nya bladen är fria en kort period. Suck

                    Kommentar

                    Arbetssätt...