Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niko
    • November 2006
    • 29

    #16
    Känner igen dessa problem. Säker på att det är tråd alg och inte staghorn? Min cyano har domnat av en del men har staghorn kvar och kört samma kur som du i stort sett, minskat ljuset. Men funderar på testa EC.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Ja, jag är rätt säker på att det inte är staghorn jag har.
      Jag har tofs/pensel/skägg-alger, eller vad folk nu vill kalla dem, som för en tynande tillvaro. Sedan har jag nååågot lite trådalger som verkade gilla att jag ökade på nitratet. Cyanon vet jag inte vad den gör just nu. Den verkar liksom dö och sprida sig samtidigt.
      Hur som helst vågar jag inte hålla på med att leka med vattenkemin nu när bolivianerna håller på och leker, så jag får nöja mig med att försöka hålla en medelmåttigt låg näringsnivå, inte experimentera med ljustiden, byta halvmycket vatten lite försiktigt och kanske suga bort lite cyano i samband med det...

      Ursprungligen postat av Niko
      ...funderar på testa EC.
      Förresten kör jag med EC och det verkar bra, men det är definitivt inget man dödar alger med i normala doser, såvida man inte sprutar den direkt på algen.
      Senast redigerad av Mr Woods; 14 January 2014, 21:02.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Ursprungligen postat av Hemi
        Ok, men om man t.e.x "bara" byter 25% i veckan så är ju 75 % av näringen kvar (bortsett från det som tagits upp av växterna)? Är det inte säkrare eller lika säkert att tillföra PMDD först bara en gång..sedan avakta resultatet och om växterna tar fart efter en tid (typ 2-3 veckor) tillföra kanske en halv dos till och sedan ligga lågt ett tag?..UTAN vattenbyten. Har du eller någon annan provat? Det verkar ju funka enligt min tidigare länk trots t.o.m jordbotten med näring.

        Som återigen nykläckt akvarist efter 30 års permis;-) reagerar jag på och är orolig för algproblem , vilket jag ALDRIG tidigare haft trots en hel del burkar och definitivt inte cyano. Blir osäker på allt "laborerande" som gäller nu..Förstår resonemangen med vad växterna (ljus, co2 och näring) behöver att det numera gäller att "gasa på mer".. men grips av misstanken att det kan ske till priset av större risk för alger?

        Eller kan det vara så att just de som startat upp och fått problem med alger "hörs mer" och att det är relativt ovanligt..som förr?
        Poängen med jämna och lika stora vattenbyten är inte vilken nivå du har i karet utan att den blir lika, nivån är inte så känslig utan det är förändringarna som triggar algerna. Här är tålamod en dygd.
        Jag har kört PMDD i 5 år och i de senaste fyra åren i kombination med lera (kattsand/bentonit) under gruset och det funkar utmärkt, däremot skippar jag Easy Carbonen pga giftigheten vilket syntes på mossa och räkor.

        Lite att läsa på.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        Arbetssätt...