Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tellic
    • October 2013
    • 24

    Pmdd

    Då har det blivit dags att ta i hårdhandskarna...

    Har haft igång mitt akvarium i några månader nu och växterna har funnits där i lite mer än två.
    Det som stör mig lite är att växterna växer lite dåligt... speciellt mina svärdplantor. I butik sades det att de är "snabbväxande" men i själva verket har de vuxit väldigt långsamt.

    Nu är jag sugen på att testa PMDD - men är lite nybörjare och även fundersam...

    Funkar det? Är det säkert? Måste man verkligen byta vattnet varje vecka?
    350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    #2
    Har själv försökt sätta mig in i det..är det verkligen nödvändigt med täta vattenbyten vid användning av PMDD? Här en länk som ger viss vägledning:



    Tänkte själv prova med försiktig tillsats med PMDD utan täta vattenbyten OM inte växterna går bra utan. Tänkte i första stadiet prova med Coops X-tra under grus och eventuellt lite jord punktvis under "moderplantorna".

    Mina tidigare erfarenheter (för 100 år sedan;-) av inga tillsatser överhuvudtaget annat än vatten är att det annars tar ganska lång tid innan växterna tar sig och skjuter fart i.o.m att (om jag fattar det rätt)det helt enkelt inte finns tillräcklig med näring innan den tillförts via maten/fiskarna efter en tid..

    Kan väl inte skada att prova med PMDD i ditt fall?

    Lycka till!
    Senast redigerad av Hemi; 12 January 2014, 21:52.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Jag har kört PMDD ett tag nu och jag tycker mig se en mycket god effekt. Jag vet ju inte vad ni menar med "täta vattenbyten", men jag byter inte mycket vatten tycker jag, 15-25% en gång i veckan ungefär.
      Däremot tänker jag köpa nitrattest eftersom jag har ökat på KNO3-dosen. Det är väl för höga nitratvärden som är den största risken antar jag...

      Ursprungligen postat av tellic
      ... speciellt mina svärdplantor. I butik sades det att de är "snabbväxande" men i själva verket har de vuxit väldigt långsamt...
      Pröva med JBL 7 Kugeln, lerkulor som du trycker ner vid rötterna. Jag fick bra fart på mina E. osiris med dem, de verkar behöva näring från rroten för att växa bra!
      Senast redigerad av Mr Woods; 12 January 2014, 22:02.

      Kommentar

      • tellic
        • October 2013
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Jag har kört PMDD ett tag nu och jag tycker mig se en mycket god effekt. Jag vet ju inte vad ni menar med "täta vattenbyten", men jag byter inte mycket vatten tycker jag, 15-25% en gång i veckan ungefär.
        Däremot tänker jag köpa nitrattest eftersom jag har ökat på KNO3-dosen. Det är väl för höga nitratvärden som är den största risken antar jag...



        Pröva med JBL 7 Kugeln, lerkulor som du trycker ner vid rötterna. Jag fick bra fart på mina E. osiris med dem, de verkar behöva näring från rroten för att växa bra!
        Köpte faktiskt dessa innan jag såg att du tipsade om dem.

        Ska prova och se om de funkar...
        350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Det som kan ske om man inte byter vatten är att näringsvärden ackumuleras i akvariet. Att man byter en viss mängd vatten innebär att man "nollar" näringsnivåerna för att sedan börja om från början. Det är ett enkelt sätt att veta att det alltid finns en viss mängd näring i vattnet. OM man inte byter tillräckligt med vatten så kan det ligga näring kvar, som sedan slås ihop med det som hälls i, vilket gör att man hamnar fel och då kan man få klassiska övergödningsalger, typ trådalger.

          Det finns flera fördelar, den bästa är att det byts vatten åt hyresgästerna regelbundet, det mår alla bra av.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            J
            Däremot tänker jag köpa nitrattest eftersom jag har ökat på KNO3-dosen. Det är väl för höga nitratvärden som är den största risken antar jag...


            Varför?
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Varför jag ökat dosen, eller varför jag är rädd att få för mycket nitrat i vattnet?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Varför jag ökat dosen, eller varför jag är rädd att få för mycket nitrat i vattnet?
                Varför du ökat dosen. Drog du ner fosfaterna samtidigt?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Jo, jag blir inte av med cyanon, det är inte katastrofmycket men den finns lite här och var.
                  Jag prövade med att dra ner på ljustiden (körde med bara en 4w LED-list på 3200K större delen av ljustiden) och då blev jag av med det mesta av eländet, MEN det växte dåligt och Ludwigian blev grön. Därför Ökade jag ljustiden igen och gissa vad som kom tillbaka!
                  Nu prövar jag med 25ml KNO3 15ml KH2PO4 och 10ml micro, eftersom jag blivit förledd att tro att cyanon gynnas om det finns för lite kväve i förhållande till fosfor.
                  Jag är total grön vad det gäller vattenkemi, så peka gärna i rätt riktning!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Det där är lurigt, det är nog egentligen lägligt att fosfatbegränsa dem med egentligen, men då kan man få en massa kisel och skit istället.

                    En jämn och konsekvent skötselregim är bäst, det gillar inte alger
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Det säger du, jag kanske borde skita i det här experimentet då och återgå till normaldos...
                      Nu har bolivianerna börjat leka igen också, så jag vill inte hålla på med karet alls just nu egentligen!
                      Anledningen till att jag misstänker nitratbrist är att jag numera bara har sju bolivianer och en pytteliten L-mal i mitt 200L med mycket snabbväxare, och jag tycker cyanon tog fart när belastningen minskade...

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Det som kan ske om man inte byter vatten är att näringsvärden ackumuleras i akvariet. Att man byter en viss mängd vatten innebär att man "nollar" näringsnivåerna för att sedan börja om från början. Det är ett enkelt sätt att veta att det alltid finns en viss mängd näring i vattnet. OM man inte byter tillräckligt med vatten så kan det ligga näring kvar, som sedan slås ihop med det som hälls i, vilket gör att man hamnar fel och då kan man få klassiska övergödningsalger, typ trådalger.

                        Det finns flera fördelar, den bästa är att det byts vatten åt hyresgästerna regelbundet, det mår alla bra av.
                        Ok, men om man t.e.x "bara" byter 25% i veckan så är ju 75 % av näringen kvar (bortsett från det som tagits upp av växterna)? Är det inte säkrare eller lika säkert att tillföra PMDD först bara en gång..sedan avakta resultatet och om växterna tar fart efter en tid (typ 2-3 veckor) tillföra kanske en halv dos till och sedan ligga lågt ett tag?..UTAN vattenbyten. Har du eller någon annan provat? Det verkar ju funka enligt min tidigare länk trots t.o.m jordbotten med näring.

                        Som återigen nykläckt akvarist efter 30 års permis;-) reagerar jag på och är orolig för algproblem , vilket jag ALDRIG tidigare haft trots en hel del burkar och definitivt inte cyano. Blir osäker på allt "laborerande" som gäller nu..Förstår resonemangen med vad växterna (ljus, co2 och näring) behöver att det numera gäller att "gasa på mer".. men grips av misstanken att det kan ske till priset av större risk för alger?

                        Eller kan det vara så att just de som startat upp och fått problem med alger "hörs mer" och att det är relativt ovanligt..som förr?
                        Senast redigerad av Hemi; 13 January 2014, 18:47.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Jag har aldrig tidigare haft alger jag heller, och inbillar mig precis som du att detta är normaltilståndet!
                          Att jag göder växterna beror på att jag har mycket snabbväxare i ett kar med låg belastning. Tofsalgerna har (nästan) slutat sprida sig nu när jag börjat med PMDD.
                          Mina algproblem började efter att jag blev tvungen att hälla nematoddödande medel i karet, med påföljande 100% vattenbyte två gånger om...
                          I de andra karen som är mindre och hårdare belastade finns inte tillstymmelse till alger! Våldsamma vattenbyten och medicin är inte jättebra för balansen i ett akvarium!

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            #14
                            "Våldsamma vattenbyten och medicin är inte jättebra för balansen i ett akvarium!"

                            Näee misstänkter det..lite av mina funderingar, typ ;-)

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Jo, jag blir inte av med cyanon, det är inte katastrofmycket men den finns lite här och var.
                              Jag prövade med att dra ner på ljustiden (körde med bara en 4w LED-list på 3200K större delen av ljustiden) och då blev jag av med det mesta av eländet, MEN det växte dåligt och Ludwigian blev grön. Därför Ökade jag ljustiden igen och gissa vad som kom tillbaka!
                              Nu prövar jag med 25ml KNO3 15ml KH2PO4 och 10ml micro, eftersom jag blivit förledd att tro att cyanon gynnas om det finns för lite kväve i förhållande till fosfor.
                              Jag är total grön vad det gäller vattenkemi, så peka gärna i rätt riktning!
                              Haha! Du hade rätt Mathias, det här ÄR lurigt!
                              Vad konstigt det blev, och så fort det gick!
                              Cyanon verkar sprida sig bättre nu och breder ut sig över tofsalgerna som ser ut att sloka och faktiskt ramla loss här och var. Däremot verkar den försvinna i framkant under sanden...
                              Svärdsplantorna sköt en jädra fart och har fått flera nya blad på bara ett par dagar.
                              Tyvärr ser jag att trådalgerna verkar gilla detta också!
                              Det får nog bli ett stopp för det här experimentet genast...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...