Stort problem med alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny79
    • December 2013
    • 5

    Stort problem med alger!

    Hej
    Snälla någon!
    Har fått ett gigantiskt problem med alger. Vad är det för några och vad kan jag göra för att bli av med dem?
    Historia: Det bodde för två veckor sedan stora chiklider i detta 200 liters akvarium. De är nu väck. Men redan då hade vi problem med dessa alger.
    Vi tog ut alla stenar och växter, sköljde gruset, gjorde rent filter m.m. Sen i med nytt vatten & ett gäng växter!
    Idag köpte vi två ancistrus och fyra siameser.
    Men algerna är tillbaka!
    Hjälp mig!

    Vad ska jag göra för att få bort det?
    Det är som en matta/slime och täcker rötter/grus/växter/glas.
    Mycket tacksam för hjälp!
    (Hur bifogar man en bild?)

    Jenny
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Det är inte Alger utan Cyano som du har fått..

    Lite knepigt att bli av med, men det verkar som att ett Nitratvärde på över 15 är att rekommendera Tropica och PMDD gödning som gäller..

    Sedan så är det Mörkläggning som gäller, helt kolsvart ska det vara i karet. Men det är sista alternativet..

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      För mig har Easy Life's Blue Exit fungerat väldigt bra för att få bort Cyano, den försvann på lite mindre än två veckor utan mörkläggning och kom inte tillbaka. Man kan också använda det som förebyggande men jag har inte gjort det. Hoppas du får bort det
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Ursprungligen postat av Dopply
        Det är inte Alger utan Cyano som du har fått..

        Lite knepigt att bli av med, men det verkar som att ett Nitratvärde på över 15 är att rekommendera Tropica och PMDD gödning som gäller..

        Sedan så är det Mörkläggning som gäller, helt kolsvart ska det vara i karet. Men det är sista alternativet..
        Njaaa... Sista alternativet är väl ändå att köra i en massa kemiska preparat... Mörkläggningen är ju betydligt bättre än det!

        Kommentar

        • ecco
          • November 2010
          • 500

          #5
          Rensa bort det du kan och skaffa några black molly dom äter cyanon..
          Funkade kanon i ett kar som jag och sambon hade problem med..
          ca 3 å senare finns det fortfarande inge cyano kvar...

          ja vi hade provat mörkläggning... 2 gånger...
          Sambons blogg om våra akvarium.
          http://mizan3.bloggsida.se/
          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Nu kommer väl folk att protestera, men jag fick bort sista spåren av cyano med PMDD, EC, och mer ljus! (Den finns visserligen kvar i framkant mellan sanden och glasrutan, men det stör inte mig så där kan den få vara...)

            Kommentar

            • Jenny79
              • December 2013
              • 5

              #7
              Tack för er hjälp!
              Köpte General Tonic som vi har tillsatt i akvariet. Får nu se om det hjälper. Har provat mörkläggning men utan större framgång tyvärr...

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Nu kommer väl folk att protestera, men jag fick bort sista spåren av cyano med PMDD, EC, och mer ljus! (Den finns visserligen kvar i framkant mellan sanden och glasrutan, men det stör inte mig så där kan den få vara...)
                Jag är på samma spår med tillägget att se till att flödet i karet är jämnt, står vattnet still någonstans trivs cyanon.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                Arbetssätt...