Vad som händer när timern till ljusrampen inte fungerar och man reser bort en vecka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Vad som händer när timern till ljusrampen inte fungerar och man reser bort en vecka

    När vi kom hem igår kväll fann vi ett akvarium som var totalt igengrott. Cyano i drivor, trådaktig grå algmassa på alla växter osv. Totalsanering. Blä.

    Det visar sig att timern varit felinställd och ljusrampen varit tänd hela tiden den vecka vi varit bortrest. Får väl se om vi klarar oss undan mörkläggning...
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Det är näringsbrist i vattnet, och iom att fiskarna har gått på sparlåga så har du inte fått något Nitrat heller..

    Pumpa i gödning så att växterna vaknar till liv, så kanske dom kan hjälpa dig lite med saneringen..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jepp - timern måste man ha noggrann koll på - speciellt dagens billiga timers hänger sig ofta.
      Tips: Se till att timern är inställd så att den slår av när man själv är närvarande så man vet om den fungerar.
      Fast det kanske inte hade hjälpt i just ditt fall om nu timern hängde sig när du var borta
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        Den här digitala kan jag rekommendera till alla som vill ha en lättprogrammerad timer som håller minnet om strömmen går och är helt tillförlitlig! http://www.clasohlson.com/se/Digital...ingsur/32-8618
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          Jag tror att det var SBS helt enkelt - skulle mata dem innan vi åkte o tände karet. Missade helt säkert att sen switcha tillbaka pliggen på timern. Men kan ändå vara värt att investera i bättre doningar just för karen.

          Drog i normaldos på gödningen igår, men kanske ska sätta i mer... Växterna mådde ju annars kanoners, vuxit en del men kanske inte så mkt som jag trott de skulle göra med så mkt ljus.
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Den här digitala kan jag rekommendera till alla som vill ha en lättprogrammerad timer som håller minnet om strömmen går och är helt tillförlitlig! http://www.clasohlson.com/se/Digital...ingsur/32-8618
            Håller med, den har jag också förtroende för.
            Clas har även en billigare elektroniska kopplingsur men de pajar rätt så fort om den används till magnetiska ballaster som tex T8, de fungerar till T5 men håller aldrig tiden.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13117

              #7
              Ursprungligen postat av Anne Gisela
              Jag tror att det var SBS helt enkelt - skulle mata dem innan vi åkte o tände karet. Missade helt säkert att sen switcha tillbaka pliggen på timern. Men kan ändå vara värt att investera i bättre doningar just för karen.
              Även där fungerar den jag länkade till Om du tänder karet genom att switcha på timern så stänger den iallafall av sen när den är programmerad att stänga av, fiffigt va
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Även där fungerar den jag länkade till Om du tänder karet genom att switcha på timern så stänger den iallafall av sen när den är programmerad att stänga av, fiffigt va
                Efter detta känns det som ett måste! Tack för tipset...
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                Arbetssätt...