Windelöv och vallisneria verkar inte må riktigt bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Windelöv och vallisneria verkar inte må riktigt bra

    Hej

    Min windelöv skickar en massa skott och blir brun och tråkig. Jag rensar bort vissna blad så snart är det inget kvar av dom. Vallisnerian växer just inte längre och bladen blir gula. Mina anubias däremot växer så jag ser nya blad i stort sett varje vecka. Cryptocorynen mår bra och har inte smält ner så som jag fick uppgifter om att den skulle göra när jag fick den för flera månader sen. Den är så grön och fin så. Javaormbunken ser inte alltför pigg ut heller men det kanske beror på att den står i "drag" Den rensar jag vissna blad ur ganska ofta också.

    Jag göder inte med nånting och belysningen är ett grolux 36w och ett aquastar också 36w. 350 liter och ganska mycket växter. Jag har matat lite mer på sistone än vad jag gjorde i början. Men jag har ju bara fem guramis, sju rasboror, fyra siameser och en ancistrus i karet än så länge. Jag har inte haft nån alginvasion men en liten fläck cyano på ett undanskymt ställe för nån månad sen. Tog bort den och det har inte blitt nåt mer av det. Jag har inte haft några prickalger på glaset heller på en månad vilket är ovanligt.

    Vad kan det bero på? Det är tråkigt eftersom alla växterna har sett jättefina ut tills nu för ett par veckor sen ja utom windelöven som har sett ut så här i flera månader...
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    tror du säger svaret själv.

    brist på gödning.

    anubias o cryptos växer ganska långsamt och suger åt sig näring under längre tid och kan då sakta men säkert skjuta nya blad.

    de andra vill växa fort, men kan inte pga brist på gödning

    införskaffa lite PMDD och börja med att dratta ner halv dos, se vad som händer, vill du att det skall växa mer, dratta ner full dos.

    varning......det kommer att växa som fasen, lika bra att skaffa en mindre motorsåg.....


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Men om jag börjar göda, borde jag inte ha bättre ljus också då? Eller har jag missuppfattat det hela?

      Om det skulle börja växa som fasen skulle inte jag bli ledsen

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #4
        Nu har jag beställt pmdd. Man ska göra vb 35% varje vecka som jag förstår det. Hur kommer det att påverka resten av karet om jag plötsligt börjar byta mycket mera vatten? Jag byter ju 25- 30% varannan vecka som det är nu... Dessutom undrar jag över ljuset om jag bör göra nåt på den fronten

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Nu har jag beställt pmdd. Man ska göra vb 35% varje vecka som jag förstår det. Hur kommer det att påverka resten av karet om jag plötsligt börjar byta mycket mera vatten? Jag byter ju 25- 30% varannan vecka som det är nu... Dessutom undrar jag över ljuset om jag bör göra nåt på den fronten
          Bara så du vet, så blir både mina java och windelöv skitfula - bruna och bedrövliga trots hyfsat med ljus. Kanske kan vara till någon tröst tänkte jag .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #6
            Ja jag antar att jag inte är ensam om det men jag hoppas det ska funka med gödning. Windelöv är såååå vacker när den är fräsch

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Mu(sic)
              Ja jag antar att jag inte är ensam om det men jag hoppas det ska funka med gödning. Windelöv är såååå vacker när den är fräsch
              Det tycker jag med, men jag får aldrig någon "sprutt" på windelöven, som vissa andra får - vet faktiskt inte varför .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #8
                Jag hade en jättestor ett tag som satt i en sugpropp på bakrutan. Den såg väldigt maffig ut och jag skulle så gärna vilja få till en sån igen! Undrar varför den skickar en massa skott... Vissa krukväxter blommar ju när dom tror att dom ska dö, för att hinna föröka sej det sista dom gör. Kanske är nåt sånt som händer

                Kommentar

                Arbetssätt...