Växter till nano med taskigt ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erik81
    • April 2013
    • 81

    Växter till nano med taskigt ljus

    Ålrajt, behöver tips på växter till en 20l Dennerlekub, den enda lampa jag hade i gömmorna var en 11w från nån aquaelkub. Vad kan jag få att växa under en sådan? Skulle helst vilja ha någon låg växt över botten och något som blir högre mot bakkanten. Har en sån där par38 på ingång från vännerna i Kina... En 18x2w som I verkligheten är 18x1w om jag förstått saken rätt. Kommer inte ha någon co2 i baljan. Substratet är Fluval stratum om det spelar nån roll.



    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    #2
    Hej,

    jag har en 10 L Dennerle med räkor och dålig belysning. Hos mej har det funkat med Bacopa monnieri (fast den står helt still i växten), En småväxt sort av anubias och lite sötvattenstång så att räkorna har nåt att pilla med.

    /Roffe

    Kommentar

    • erik81
      • April 2013
      • 81

      #3
      Tack för tipsen! Är monnierin svårare än Caroliniana? Den växte på bra med samma belysning i en annan kub :-)

      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

      Kommentar

      • roffen2
        • August 2012
        • 197

        #4
        Hej
        Kan tyvärr inte svara på jämförelsen med Bacopa-sorterna, har bara haft den ena. Jag är rätt så nöjd med att det nästan inte växer alls i min kub, underhållet blir enkelt. Jag har den i ett badrum och häller ut några tekoppar gammalt vatten i handfatet och sen häller jag på nytt. That´s it.

        Sånt som jag provat som inte funkat är: nålgräs, pogostemon hellferi, HC (inte så överraskande).

        Ursäkta reflektionerna:
        Klicka på bilden för större version

Namn: Kub01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,9 KB
ID: 2155408

        /Roffe

        Kommentar

        • Patrik E
          • November 2013
          • 15

          #5
          Först av allt Varför fortsätta ha taskigt ljus? Växter kostar mellan 50 - 70 kronor styck, du kommer att få byta dem med en månads intervall blir rätt dyrt i längden. Tror du ska fixa rätt ljuse först, och till tjugo liter det borde inte kosta så mycket?

          Kommentar

          • erik81
            • April 2013
            • 81

            #6
            Förvisso, men det gör mig inte mycket klokare i frågan om mindre ljuskrävande växter :-P

            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

            Kommentar

            • Patrik E
              • November 2013
              • 15

              #7
              det menade jag inte heller men det lönar sig att börja i rätt ände, kolla Tropica http://www.tropica.com/dk/forside.aspx Har utmärkta beskrivningar hur man sköter växter.

              Kommentar

              • erik81
                • April 2013
                • 81

                #8
                Yes, det är en matnyttig sida... Men föredrar lite info från folk som odlar själva :-) får se hur ebaylampan funkar när den dyker upp :-)

                Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  #9
                  Javamossa och Anubias och Crypto-Wendii.. Det är väl växter som växer under de flesta förhållanden..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...