Plötslig algexplosion?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    Plötslig algexplosion?

    Hej
    Jag har ett 240 liters sällskapsakvarium som har fungerat bra i flera år (5-6 kanske). Men nu plötsligt så är halva akvariet fullt av alger. Dessutom konstiga alger. Jag har sällan haft mycket alger, jag byter vatten med jämna mellan rum och akvariet är inte överbefolkat.

    Men dessa alger har jag inte sett förut. De är en grön matta som växer fast i det översta gruslagret och breder ut sig över bottnet.

    Vad skall jag göra? Byta vatten oftare, plantera mera växter och mata mindre? Eller finns det något annat som man skall göra?
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Låter som Cyano. En riktigt knepig alg att bli av med när den fått fotfäste..

    Finns lite olika metoder, ingen med garanterat resultat. Men ingen fara, du kommer att bli av med det.

    Steg ett, håll Nitratvärde över 25 konstant -Cyano diggar inte nitrat. När du fått en stabil högre nitratnivå och dom envisas att vara kvar, så kan en mörkläggning bli aktuell..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Värt att notera är att cyano inte är alger, utan bakterier.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Jag har fått bukt på min cyano nu(ta i trä).
        Melodin verkar vara att plantera mycket snabbväxande växter och ösa på med trippeldos kno3

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Det viktigaste av allt är att inte stressa fram någon lösning, det brukar bara leda till mer problem..

          Ta det lugnt och metodiskt..

          Medans du håller på att bekämpa Cyano kan du väl berätta lite mer om ditt kar? Vad du håller för fiskar tex.. Bilder uppskattas också

          Kommentar

          • alfreds
            • January 2009
            • 293

            #6
            Hej och tackar för svaren!

            Jag planerar att åka in till en stad med akvarieaffär under mellandagarna så jag skall handla lite akvarieväxter då.

            Angående bilderna på karet så tror jag att jag väntar en stund. Just nu har det en touch av cyano som jag inte gillar fullt ut. Dessutom kan väl inte vanliga medlemmar posta bilder i forumet.

            Tack
            Med vänlig hälsning
            Alfred
            240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Vänta du med mer växter, vill det sig illa kan det bli värre. Cyano kommer sig ofta av för låga halter av no3, och med mer växter går det åt mer nitrat, som är en gödning kort sagt.
              Du bör istället kolla vad du har i nitrathalt i karet, är det värdet lågt kan du börja göda med PMDD. Detta köper du via nätet snabbt och billigt.
              Cyano tar tid att bli av med, vill du köra snabbvarianten gör du rått vattenbyte, suger bort så mycket cyano som möjligt och mörklägger sedan hela karet i tre dygn. Då är det total mörkläggning som gäller, vira in karet i filtar eller liknande.
              Du bör se till så det är bra syresättning under tiden, annars riskerar du fiskarna. Växterna klarar dessa dagar utan belysning, och fu behöver inte heller mata fiskarna dessa dagar
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Niko
                • November 2006
                • 29

                #8
                Då kan jag konstatera att den sitter i mitt kar med..


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Jag började göda med PMDD för bara en vecka sedan, och redan börjar de sista spåren av cyano att försvinna!

                  Kommentar

                  • Niko
                    • November 2006
                    • 29

                    #10
                    Körde på jag med idag, exta kno3. Så får se hur det artar sig


                    Sent from my iPad using Tapatalk

                    Kommentar

                    • alfreds
                      • January 2009
                      • 293

                      #11
                      Hmm... Jag funderar över vad jag skall göra.

                      Jag är bor i Finland så jag antar att det kommer att ta en stund att få hem PMDD med posten. Dessutom är det jul så det räcker säkert minst en och en halv vecka innan jag har hem något med posten.

                      Ansjos idé om mörkläggning låter frestande men jag är ändå osäker. Du pratade om bra syresättning. Hur vet man om syresättningen är bra?
                      Jag har ett ytterfilter som blåser om i vattenytan, det är den enda syresättningen som jag har. Räcker det? Finns det inte en risk att när man öppnar akvariet efter mörkläggningen så finner man en massa död fiskar?

                      Förresten, vad har jag gjort för fel då jag fick cyano? (så att jag kan förebygga det i fortsättningen)
                      Med vänlig hälsning
                      Alfred
                      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Svarar bara på det sista: Du har inte gjort något fel alls. Cyano är väldigt demokratisk. Det kan drabba en expert inom akvaristik och en helt okunnig med samma kraft. Eftersom det är en bakterie som finns i all jord och vatten så ploppar den fram om förhållandena är de rätta för den själv. Om man då ändrar förhållandena så att den inte trivs så försvinner den bara. Den kommer inte för att du skött ditt akvarium dåligt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • alfreds
                          • January 2009
                          • 293

                          #13
                          Skönt att höra. Det hjälper åtminstone mitt samvete att veta att bakterierna inte är helt mitt fel.

                          Jag tror förresten att jag skall ta och byta vatten nu. Så får jag fundera lite mera angående mörkläggningen.
                          Med vänlig hälsning
                          Alfred
                          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                          Kommentar

                          • Patrik E
                            • November 2013
                            • 15

                            #14
                            Har karet varit igång flera år och nu kom det helt plötsligt? Kolla ljuset, har du lysrör börjar dom ta slut och ett nytt ljus-spektra gynnar cyan. Lukta på vattnet så du får en uppfattning om konditionen? Vad har du för pump? Grov sand eller finkornig? Om du har finkornig sand är risken stor att du har fått bottendöd vilket ibland händer i gamla akvarium efter att det genererat avfall i flera år. Ett billigt sätt är att kuta ner till affären och köpa kattsand 100% ren Moler Bränd kornstorlek 3 - 6 mm som hjälper dig omvandla Nitrit till Nitrat OBS detta kräver att du fyller upp akvariet med nya växter, och att du tycker om en röd färg som botten. Kom ihåg att skölja sanden noga och att det blir tre till fem centermeters djup på kattsanden. Gör ett 50% vattenbyte med först.

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              #15
                              Jag har framgångsrikt blivit av med eländet och hållit det borta i över ett halvår genom att köra med torv i filtret (svartvatten). Lär vara bakteriehämmande. Fick lite påkänningar nu när jag nitritspikade med riktigt slabbiga räkutfodringar till firrarna under ett längre tag. Men cyanon backade efter ett vattenbyte och lite ny torv i ytterfiltret. Har även haft framgång med preparatet Blue Exit som inte verkar påverka växterna enligt mina erfarenheter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...