Vilken växt är det??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #16
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Victor, har du källa på ditt påstående att det skulle vara odlingsformer? Låter väldigt främmande nämligen. Särskilt med tanke på att man delar upp de vanliga mossorna i två släkten, taxiphyllum och vesicularia. Alla de olika varianterna inom dessa släkten har dessutom unika artnamn...
    Efter som det är extremt lätt att klona växter så får specifika individer med någon önskad egenskap mer spridning inom hobbyn, förr eller senare hittar någon på ett sortnamn åt individen. Jag tror det är det Viktor syftar på.

    Microsorum pteropus "videlov" och Microsorum pteropus "needle leaf" är ett bra exempel, båda sorterna är individer av arten Microsorum pteropus.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #17
      Ursprungligen postat av addo
      Efter som det är extremt lätt att klona växter så får specifika individer med någon önskad egenskap mer spridning inom hobbyn, förr eller senare hittar någon på ett sortnamn åt individen. Jag tror det är det Viktor syftar på.

      Microsorum pteropus "videlov" och Microsorum pteropus "needle leaf" är ett bra exempel, båda sorterna är individer av arten Microsorum pteropus.
      Absolut, medhåll. Och som du själv visar brukar odlingsvarianter inte byta artnamn utan få ett tilläggsnamn.

      Jag har erfarenhet av några av dessa mossor och den säger mig att det är olika arter då de inte bara ser helt olika ut utan även beter sig olika. Tittar man på mikroskopbilder ser man hur stor skillnad det är.

      Som Mathias säger är dessa obeskrivna och är i flera fall nya inom hobbyn. Att göra som Victor, uttala sig så tvärsäkert sprider bara myter och okunskap, bättre att vara tydlig med att det handlar om en personlig teori eller nåt man hört.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      Arbetssätt...