Hjälp, förstår inte varför mina växter inte vill börja växa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Det spelar ingen roll om man har en fet Ferrari som går i 350 om man inte har råd att tanka den. Blir den inte tankad kan den omöjligt gå i 350, så är det bara.

    Sen är jag övertygad om att vi ska se ljuset som gödning, det är energi vi bombar ner till växterna. Du övergöder således inom ett område, men du göder inte alls inom ett annat.


    Så, gå över gödningsregimen, och du skall finna.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Det spelar ingen roll om man har en fet Ferrari som går i 350 om man inte har råd att tanka den. Blir den inte tankad kan den omöjligt gå i 350, så är det bara.

      Sen är jag övertygad om att vi ska se ljuset som gödning, det är energi vi bombar ner till växterna. Du övergöder således inom ett område, men du göder inte alls inom ett annat.


      Så, gå över gödningsregimen, och du skall finna.
      Bra sagt! Det är klart att man även ska se ljuset som gödning, har inte tänkt på det förrut..

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #18
        Tror ni är på rätt väg, näring och co2 är ett måste med så mycket ljus.

        En annan tanke som väcktes här är att TS skrev nåt om "typ x timmar". Tolkar det lite som att det inte finns timer på lyset? Är det så måste timer ordnas, växter har också dygnsrytm och trivs bäst med regelbundet ljus.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Niko
          • November 2006
          • 29

          #19
          Har annat problem med liknande setup, dock 270L kar, 2x 150w MH, 2x54w. Men fick på tok för mkt alger när jag körde med MH, så nu använder jag bara T5'orna. Co2 och PMDD. men algerna är återkommande nu.

          Inte meningen att sno tråden..


          Sent from my iPad using Tapatalk

          Kommentar

          • Patrik E
            • November 2013
            • 15

            #20
            Tjenare!

            Vet inte vad alla hoppar i backen för? Belysningen är nog inte problemet. Kör du ett low tech utan Co2? Hur byggde du det? Vilken deponi/Substrat använde du?

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #21
              Ursprungligen postat av Patrik E
              Tjenare!

              Vet inte vad alla hoppar i backen för? Belysningen är nog inte problemet. Kör du ett low tech utan Co2? Hur byggde du det? Vilken deponi/Substrat använde du?
              Alla hoppar i backen? Vi har ju sagt att han behöver mer gödning för att det ska fungera, Co2 i detta fallet..

              Och att kalla ett akvarium med 500W MH som en ambition till Lowtech, så vet inte jag

              Och jag kan garantera att han inte använder Kattsand av Moler-typ.

              Kommentar

              • Patrik E
                • November 2013
                • 15

                #22
                Hehe Jag har jobbat med detta jag har sett värre än 500w MH på ett low tech, och frågan var om han gjorde det?. Underskatta inte KATTSAND, lite av ett mirakel substrat för en billig peng. Det går utmärkt att köra ett low tech med växter utan Co2 som ger livsstarka växter och god tillväxt. Co2 är både på gott och ont, frågan är vad man vill uppnå? Om han inte använt kattsand/ alternativt annat substrat så är det fel ett och en god början för en analys

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  #23
                  Ursprungligen postat av Patrik E
                  Hehe Jag har jobbat med detta jag har sett värre än 500w MH på ett low tech, och frågan var om han gjorde det?. Underskatta inte KATTSAND, lite av ett mirakel substrat för en billig peng. Det går utmärkt att köra ett low tech med växter utan Co2 som ger livsstarka växter och god tillväxt. Co2 är både på gott och ont, frågan är vad man vill uppnå? Om han inte använt kattsand/ alternativt annat substrat så är det fel ett och en god början för en analys
                  Jag menar bara att man kommer förmodligen inte att byta substrat när man väl har fått ett etablerat akvarium, så att säga att folk har uselt substrat är ju inte så roligt -när man kan få de flesta växter att växa med i princip vilken substrat som helst..

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #24
                    Mycket ljus och ojämn näringsnivå så kommer algerna.
                    Co2 använder vi väl för att kompensera dåligt med ljus...
                    Få hjulet att snurra med fler ljustimmar och näring är vi överens om. Då försvinner algerna efter ett tag.
                    Jag körde med 0.6w/liter i mitt 540 och tyckte det nästan var för bra.
                    När du skriver 250w rör menar du väl MH? Går de inte att köra individuellt?

                    Det kan bero på fler orsaker, det gamla klassiska med koppar i varmvattenberedare?
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Patrik E
                      • November 2013
                      • 15

                      #25
                      Co2 och ljus står i direkt samband man kan inte kompensera Co2 mot belysning, Belysningen avgör hur mycket dina växter kan växa och Co2 optimera förutsättningen.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #26
                        Ursprungligen postat av Patrik E
                        Co2 och ljus står i direkt samband man kan inte kompensera Co2 mot belysning, Belysningen avgör hur mycket dina växter kan växa och Co2 optimera förutsättningen.
                        I praktiken kan du få ökad tillväxt med extra co2 liksom du får med mer ljus. Så visst kan du kompensera inom vissa gränser.
                        Sedan tycker inte jag att co2 pumpade växter blir så snygga alltid. Det finns ju co2 i karet även om vi inte tillför extra.
                        Men är där brist på något av allt växten behöver så är tillväxten begränsad till den.

                        Bara nu för att TS har mycket ljus och "ingen co2" så kan inte det vara anledningen till att det inte växer.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...