Varför växer inte min svärdplanta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Varför växer inte min svärdplanta?

    Jag har ett 310-liters som jag gjorde om för tre månader sen. Ville inte ha lika mycket skötsel så jag satte inte så många snabbväxande plantor.

    Nu efter tre månader så har jag för mycket grönalger och växterna växer dåligt, se foto på min svärdplanta "Osiris".

    Jag har fyra nya Aquarelle-lysrör på totalt 144 watt. CO2 under belysningstiden 20 mg/l. Belysning på nio timmar per dag, temperatur 21 C. UV-lampa. Två Tetratec EX700 ytterfilter. 30% vattenbyte varannan vecka.

    Kör med halv dos PMDD men hel dos av järn och mineraldelen. Tropicas bottengödning under gruset.

    Några guldfiskar, de gödslar ju ganska mycket. Ett par algätare och några "kanelbullesnäckor". Fem amanoräkor men de har jag inte sett till på ett tag....

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium88.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,6 KB
ID: 2184466

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium87.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,0 KB
ID: 2184467

    Som sagt, växterna har dålig fart på sig framför all svärdplantan. Och också för mycket grönalger. Det hänger väl förmodligen ihop. Men vad gör jag för att hitta rätt balans? Mer eller mindre gödning? Fler eller färre växter? Mer eller mindre ljus? Har provat att ändra en del parametrar men inte märkt nån skillnad....

    Tacksam för idéer

    /Roffe
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Osirisen ser inte ut att ha ställt om till undervattensläge, det är övervattensbladen som ruttnar på den nu...
    Jag fick igång mina med lerkulor, och jag har ändå bara typ 0,2w/L och ingen CO2, kör dock med EC. Visserligen är det två av mina fem plantor som inte riktigt kommit igång än. Du kanske snålar för mycket med gödningen med tanke på att du har bra med ljus?

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Ett tips som fungerade för mig.. Stoppa i JBL Bollar i substratet, mina svärdisar var stendöda i 2 månader. Sedan när jag berikade substratet så biggnade dom till efter ca 2 veckor och nu växer dem som ogräs..

      Jag tycker du gjorde fel som inte startade med snabbväxande i början. Dom äter Alger till frukost!
      Senast redigerad av Dopply; 13 December 2013, 20:03.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Just det ja! JBL-kügeln hette kulorna jag använder tror jag, svinbra!

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #5
          OK, tack. Då ska jag skaffa lerkulor.

          Inga idéer om hur jag kan få ner mängden alger i allmänhet?

          /Roffe

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            någon snabbväxande växt kanske skulle funka

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Snabbväxande växter och tålamod..

              Men det finns ju ingen definitiv lösning på algproblem..

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #8
                Va heter kattsanden man kan använda? Billigt

                Sent from my SGP311 using Tapatalk 4
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • Niko
                  • November 2006
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av Faltaren
                  Va heter kattsanden man kan använda? Billigt

                  Sent from my SGP311 using Tapatalk 4
                  Coop x-tra kattsand?


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Kommentar

                  • roffen2
                    • August 2012
                    • 197

                    #10
                    Jag provar nog att gå åt andra hållet - more is less. Så jag ökar belysningen, temperaturen och näringen. Och planterar lite mer växter. Helst vill jag undvika vattenpest och cabomba och andra snabbväxare som jag tycker fort blir fula. Det mest finflikiga brukar dessutom guldfiskarna käka upp.

                    /Roffe

                    Kommentar

                    • Patrik E
                      • November 2013
                      • 15

                      #11
                      Tjenare Roffen!

                      Svårt att se på bilderna, men använder du någon bottendeponi?
                      Om jag var du skulle jag riva det direkt och starta om med deponi om du inte har det. 20 mg/L är perfekt om du har rätt hårdhet i kombination med pH i karet här är en lista http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158370& som jag lade upp i ett annat svar. Med Co2 och UV ska inte ett akvarium se ut så. Kolla vatten värdena så Co2 verkligen gör någon nytta. Ok Ok läste om ny du har ju Bottendeponi och Tropicas är en av dom bästa...! Ok kolla vatten värdena och håll tummarna, du har ganska finkornig grus det finns en risk att du fått botten död, jag har råkat ut för det själv med liknade grus.
                      Senast redigerad av Patrik E; 30 December 2013, 12:48.

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Om man inte vill ha snabbväxnade växter i början så tycker jag att det blir fel.Har alltid startat mina akvarium med just snabbväxande och då blir det snart balans i akvariet.Efter inkörningsperioden byter man ut till växter som man vill ha men inte alla på en gång.

                        Kommentar

                        • roffen2
                          • August 2012
                          • 197

                          #13
                          Hej,

                          tack för råden. Sen jag ökade belysning och näring så har det skjutit nya skott, men inte på dom växterna jag hoppades.... Anubias och cryptocoryne får nya blad, men svärdplantan bara ruttnar bort. Jag får väl bita i det sura äpplet och ta bort svärdplantan som aldrig tar sig och byta till nåt snabbväxande. (Ett tag).

                          /Roffe

                          Kommentar

                          Arbetssätt...