Hjälp med identifiering av alger och avhjälpning? Tack.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    • September 2012
    • 83

    Hjälp med identifiering av alger och avhjälpning? Tack.

    Hej


    På senare tid har vi märkt att algerna har börjat frodas mer å mer trots att vi INTE har ändrat på något alls.
    Akvariet är på 540L med 320W T5 lysrör.
    Ljuset är på ca 10 timmar per dygn.
    Vi göder med PMDD vanlig dos vid vattenbytet varje vecka. Byter ca 40% av vattnet.
    Kan dock vara så att vi matar något mer nu då vi har många yngel som måste ha mat också. Detta oftast i form av smulat flingfoder.

    Så här ser algerna ut nu. Algerna på den första bilden har kommit på bara några enstaka dagar...





    Vore tacksam för lite tips
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    jag är dålig på algidentifiering men algerna på första bilden ser ut som kiselalger. dom andra två bilderna såg mer ut som tofsalger. vad ligger nitrat värdet på? dina växter ser allmänt dåliga ut också så det kan även vara en av dom bidragande orsakerna.
    Senast redigerad av viktorbj; 06 December 2013, 19:33.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Det första är vanliga trådalger och kommer att försvinna av sig själv efter en tid. Det kan dessutom påverkas av PMDDs järntillskott. Så testa att minska järndelen i 4 veckor.
      När det gäller det sista så är det definitivt sk. BBA. De kommer ofta när Co2 hoppar lite upp och ned i karet. Men kommer och går i de flesta kar och jag har det i mina. EasyCarbo brukar minska det successivt. Men det är inget tecken på ohälsa i akvariet.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        jag tycker att det är ett tydligt tecken på ohälsa på växterna om man tittar på bild två.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Hjälp med identifiering av alger och avhjälpning? Tack.

          Menar att BBA i sig inte är ett tecken på ohälsa i akvariet utan BBA kan ta fart även i välskötta akvarium.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            ja då förstår jag vad du menar.

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #7
              På BBA kör på kokande vatten i spruta eller liknande eller koka ev roten och skaffa några siameser och vips e det borta!

              Kommentar

              • timebandit
                • September 2012
                • 83

                #8
                Tack för era svar och synpunkter. Har mycket växter och dem flesta snabbväxande. Vi har några svärdplantor av något slag men dessa har vi aldrig någonsin lyckats med. Dessa brukar få bruna blad som även börjar förtvina tyvärr. Vallesinera och Hornsärv är det som verkar överleva enklast.
                Nitrit osv har/hade vi inte problem med och tror inte på det nu heller faktiskt men har dock inte kontrollerat det på ett tag. Enklast är väl att spara in på maten igen för det är isåfall boven om det nu skulle vara så. Vet att vi matat extra med tanke på alla yngel/ungfisk.

                Kom på att vi bytte ytterfilter för ca 3 månader sedan så det kan ju också ha bidragit.

                Då skall vi minska lite med PMDD, specifikt järndelen. Vet ni vilken av dem som har järninnehållet? Misstänker MiPlus flaskan?

                Vattenvärdena är annars PH 7.4 och KH 3. Inte helt optimalt för växter i övrigt.


                Är starkt emot att införskaffa fisk som man inte egentligen vill ha och sedan göra sig av med dem. Sedan vill vi inte få in fisk där som kan störa fiskarnas yngelproduktion... Inte nu iaf, kanske om något år
                Visst kan man koka ev. stenar/rötter, skall tänka på det men algerna som växer på tex stammarna(BBA) så tycker jag faktisk det kan se snyggt ut på något vis, dock inte på alla växter/stenar osv.

                Om man inte kör med trycksatt CO2, hur kan man då tillföra eller få jämnare CO2 tillförsel? Vi har så hela ytan rör sig i hela akvariet så där är inga problem iaf.

                I övrigt så sköter vi akvariet väldigt bra tycker vi för vi har inte råd med bortfall på dessa fiskarna. Dem är våra skötebarn om man säger så.

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #9
                  Tror tvärt om va? Dina växter drar mer järn än du har/tillsätter!
                  Okej trodde du ville bli av med algerna? Tycker du att dom e fina så gör ingenting! Byt inte ens vatten och låt det bara va!

                  Kommentar

                  • timebandit
                    • September 2012
                    • 83

                    #10
                    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                    Tror tvärt om va? Dina växter drar mer järn än du har/tillsätter!
                    Okej trodde du ville bli av med algerna? Tycker du att dom e fina så gör ingenting! Byt inte ens vatten och låt det bara va!
                    Ursäkta mig men du behöver inte bli otrevlig. Har jag vart otrevlig? Kan väl försöka hålla en trevlig ton iaf.
                    Inte lätt att helt veta vem man skall lyssna på men tyckte Bluewing kunde ge mer utförligt å bra beskrivning. Får se om fler kan svara på frågorna. Det var därför jag inte svarade redan vid första inlägget, ville gärna ha lite mer respons.

                    Och ja, alger på vissa ställen kan faktiskt bli en dekoration men tex bild 1 är inte snygg på något vis alls. Dessa BBA algerna däremot tycker jag ser trevliga ut om dem sitter på rätt ställen, dock ej på stenarna.
                    Vill bli av med algerna men inte allt. Minska ner det.
                    Att uppmana till att inte ens byta vatten skulle nog direkt ta död på mina fiskar och nu vet jag bättre än att lyssna på dem orden men någon kan ju faktiskt tro på det och få sina fiskar dödade. Har man inte något konstruktivt att tillföra är det i regel bättre att inte säga något?

                    Sedan tycker jag att folk tar så lätt på att "bara" införskaffa fisk för att få bort snäckor eller alger att dem faktiskt inte bryr sig om fiskarna. Nu kör vi faktiskt ett CA å SA akvarium så gott det går och då vill vi tex inte ha Asiatiska fiskar där även om det går bra.
                    Vem skall ta hand om dem stackars fiskarna som införskaffades för att äta upp tex algerna? Avliva dem? Ja, det är ju snällt....

                    Nä, håll er för fasen sansade och ber er att INTE skriva om ni inte kan tillföra något konstruktivt. Kritik i alla ära, helt ok men på rätt sätt.
                    Tack.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Det är alltid lika intressant att komma upp på lördagsmorgonen (tillhör den sk. morgonpatrullen) och läsa fredagens inlägg. Just fredagar är som gjord för att våra argument liksom sladdar iväg lite längre än vanligt. Lägger ingen värdering i ovanstående debatt utan kan bara se att det är just på fredagar då jag själv skämtat och gått för långt eller tänt till för lätt. Så det kanske inte är så mycket att göra åt egentligen. Tror det har att göra med fredagens vätskeintag

                      Men nu till dina intressanta frågor, timbandit. Just BBA är ju klurigt att komma åt. Har du flera kar så kan algen bete sig olika i de olika karen. Hemma hos mig har jag mindre alger ju mindre jag göder t.ex. Så mitt nanokar som är gödningsfritt totalt är helt algfritt. Men mitt 180 Vision har "manchester-ränder" med BBA på de flesta äldre bladen. På blad med mycket växtkraft, som t.ex. Echinodorus har jag sällan eller aldrig BBA.
                      Sedan har jag märkt också att ibland kan BBA plötsligt börja backa och växtmassan ta fart utan att jag egentligen gjort något alls. Ökade t.ex. PMDD nu i mitt 180 och fick ökande BBA efter bara några dagar.

                      Apropå detta med järnet så har du helt rätt att det är MiPlus som innehåller järnet men också mycket annat. Men sedan beror det på hur du blandat flaskorna. Jag blandar mitt PMDD i 4 flaskor, inte 3. Du har ju en flaska för KNO3, KH2PO4 och slår sedan ihop K2SO4 med MiPlus i flaska nr. 3.
                      Gör istället så att du blandar K2SO4 med MiPlus i separata flaskor. Då kan du i en period gå ner på (som jag gjorde med mina trådalger) halv dos på MiPlus så tror jag du märker att Trådalgerna backar fort. Under tiden så tar du en vanlig blompinne som du "ruggar upp" runt om med en vass kniv i ena änden och snurrar den i trådalgssamlingarna så att du får bort överskottet. Du kan också slaffa en rejäl bunt med Amanoräkor som kan rensa ett kar på bara några dygn. Trådalgerna kommer ofta när man inte fått balans i karet såsom vid byte av botten, filter eller vid nystart av kar. När alla processer stabiliserats så försvinner det av sig själv. Har fått för mig att det går fortare med tillsats av bakterier i karet typ JBL Denitrol.

                      Men överlag verkar det bli lättare att få mer alger ju mer alger man har, så ta bort blad som är extra angripna löpande.
                      Just EasyCarbo (EC) gör att all BBA så småningom backar tillbaka i varje fall i mitt kar, så därför kommer jag själv att köra med det en tid nu. Man tillsätter EC istället för Co2 även om det inte är "flytande kol" som det påstås vara.

                      Apropå det där med pendlande Co2 så kan du enbart åtgärda det med en PH-kontroller och trycksatt Co2 egentligen. Men har själv mest BBA i det kar där jag har just så.
                      Sedan kan jag ju säga att förr i tiden med sämre ljus med glödlampor, ingen gödning och med sämre cirkulation så var BBA sällan ett problem. Jag hade aldrig BBA förr. Utan har det mer ju mer avancerad skötsel jag har.
                      Tror att det är ovanligt med BBA i sk. wahlstadakvarier där du sköter ett kar mer som förr. Det sista rådet du fick av Helene&Andreas tror jag inte var ironi och spydigt utan faktiskt ett konstruktivt råd. De som övergår till att inte byta vatten utan bara fyller på dunstat vatten får ofta efter ett tag noll (zero) alger Det är faktiskt sant. Dessutom verkar fiskarna må bra. För egen del så funderar jag ibland på att kicka igång just ett sådant kar. Men där är det färre fisk som gäller.
                      Blev du nåt klokare? Jag tycker själv det är spännande att lära mig om alger. Krångligt är intressant
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        #12
                        Hahaha! Jaaa som sagt... Trodde att du ville bli av med algerna men men...
                        Tack för mig! Ska inte "skräpa" ner din tråd mer!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...