Fin alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kokillen
    • January 2012
    • 54

    Fin alg?

    Högst upp på en av stenarna i akvariet har det dykt upp något som vajar fint. Någon som vet vad det är för något? Jag gissar på någon sorts alg.

    Bilden är inte den bästa, men någon kanske kan se vad det är för något ändå.

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du haft mossbollar i något av dina akvarium?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Josie
      • November 2009
      • 36

      #3
      Jo, det ser ut som en fintrådig grönalg a la Cladophora precis som de så kallade mossbollarna. Kolla om den är grenad, dvs om det kommer ut sidogrenar eller om alla filament / trådar kommer ogrenade från underlaget där algen växer. Cladophora är grenad.
      Om du har möjlighet kan du kolla på några av trådarna under en steriolup eller i ett mikroskop. Cladophora har celler som sitter en och en på rad (uniserat byggnad) och cellerna är formade lite som benknotor.

      Kommentar

      • kokillen
        • January 2012
        • 54

        #4
        Tack för svar. Var rätt länge sen jag hade mossbollar i något akvarium, men det som nu vajar kan få vaja lite till om det inte börjar sprida sig.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av kokillen
          Tack för svar. Var rätt länge sen jag hade mossbollar i något akvarium, men det som nu vajar kan få vaja lite till om det inte börjar sprida sig.
          Lycka till med det sistnämda...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...