Då har de första algerna kommit, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Då har de första algerna kommit, vad göra?

    Tjenare allesammans, startade upp mitt 450 liters kar för lite mer än en vecka sen. Allt har gått bra men idag såg jag vad jag väntat på. De första algerna (jag som hoppades på att slippa), noterade att på en sten jag har i mitten av akvariumet va där några syrebubblor som svävade i vattnet. Vid närmare undersökning såg jag att de satt fast i vad som såg ut som alger. Det är ca 1 centimeters gröna trådar som ligger på ovansidan av stenen, inte särkskilt tätt. Kan inte se det någon annanstans i akvariumet. Har kört med lite kortare belysningstid nu i början (8 timmar), ska jag öka på med längre belysning och skaffa några malar/algätande fiskar? Bara inte det är trådalger, de verkar vara ett helvete att få? Ska se om jag kan få dem på bild.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: Alger.jpg
Visningar: 1
Storlek: 436,7 KB
ID: 2154742
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #3
      Oroa dig inte.
      I mitt Fluval Edge hermma så blev det en algexplosion när jag startade karet med diverse alger.
      Trådalger, grönalger, tofsalger..
      Dock så försvann dessa med tiden, ändrade inte belysning alls utan körde på med ett par Zebrasnäckor och amanoräkor samt 5st Otocinclus.
      Vad har du för fisk i nu?
      Det tar ett tag tills alla värden blir stabila, samt bakterietillväxten blir som den skall.
      Ge det bara tid. Och vad du än gör, starta inte om karet på nytt, även om det blir fullt med alger.

      Ps: Ha det inte så att solljus kan ligga på akvariet.
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Lugn.. det kommer mera... hahaha..
        Det är precis som det ska vara. Jag hade också en riktigt ordentlig algboom den första tiden. Den ena algen efter den andra.. Det är bara att gilla läget och lära sig hur de fungerar. Som sagts ovan.. lite algätande varelser kan vara bra att peta ner i karet. Jag har några siameser, en ancistrus och ett gång amanoräkor. Plus malaysisk sandsnäcka. Plus några physor som följde med växter jag köpte en gång.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #5
          Missade att du hade 450 liter.
          i ett sånt hade jag utan tvekan kört en mal eller någrasiamesiska algätare. De käkar ju alla möjliga alger.
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Tofsalger är ju snygga!

            Kommentar

            • Fissure
              • July 2013
              • 153

              #7
              Ursprungligen postat av Jojje_
              Oroa dig inte.
              I mitt Fluval Edge hermma så blev det en algexplosion när jag startade karet med diverse alger.
              Trådalger, grönalger, tofsalger..
              Dock så försvann dessa med tiden, ändrade inte belysning alls utan körde på med ett par Zebrasnäckor och amanoräkor samt 5st Otocinclus.
              Vad har du för fisk i nu?
              Det tar ett tag tills alla värden blir stabila, samt bakterietillväxten blir som den skall.
              Ge det bara tid. Och vad du än gör, starta inte om karet på nytt, även om det blir fullt med alger.

              Ps: Ha det inte så att solljus kan ligga på akvariet.
              Just nu är där fyra fjärilsciklider och inget annat. Ska se om akvarietjänst här i Malmö har några siameser hemma då. Vad för typ av mal bör jag skaffa?
              Borde jag kanske plocka upp den stenen och koka skiten ur den? Verkar vara det ända stället som det kommit alger på än så länge. Stenen i sig är enkel att ta upp som tur är.


              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Tofsalger är ju snygga!
              Lets agree to disagree
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                [QUOTE=Fissure;1674623]Just nu är där fyra fjärilsciklider och inget annat. Ska se om akvarietjänst här i Malmö har några siameser hemma då. Vad för typ av mal bör jag skaffa?
                Borde jag kanske plocka upp den stenen och koka skiten ur den? Verkar vara det ända stället som det kommit alger på än så länge. Stenen i sig är enkel att ta upp som tur är.


                Det är lite smaksak men Otocinclus blir inte riktigt lika stora och i min menig fula som siameser... Om du kör med en L-mal bör du läsa vilka som gillar vissa alger då det finns många malar som inte äter alger. Men en snygg grupp med L-malar bör finnas i alla kar....
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                Arbetssätt...