Brist eller siamesisk algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popp
    • March 2004
    • 22

    Brist eller siamesisk algätare?

    Jag upplever på senare tid att Glossostigma-mattan får fler och fler vita/urmjölkade blad, som om bladens klorofyll successivt sugs ur bladen, det är gamla blad som är drabbade, de nya bladen ser bra ut.

    Jag misstänkte först ett par Ancistrus som fick byta akvarium, detta löste inte problemet, därför misstänker jag nu min siamesiska algätare.

    Eller är det en brist? Jag har bifogat en bild där jag hoppas att ni ser vad jag menar:


    Har 240 liter, sammanlagt lyser jag med 162 Watt T-5 rör, Arcadia plant pro samt matar med PMDD och DIY CO2, 2 seriekopplade 2-litersflaskor, ger ca, 2 bubblor i sekunden.

    Har inga vattenvärden att tillhandahålla då jag inte har några vattentest.
    De vitnande bladen uppkommer endast på ena sidan av Glossostigma-mattan, och de blir fler och fler varje dag, men endast på akvariets ena sida, vilket kanske bekräftar att det är algätaren som är boven?

    Tacksam för synpunkter och tips.

    Joshua
    Hälsningar Josh
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    #2
    Jag har märkt samma sak med delar av min Marsilea hirsuta.


    Och för min del har det visat sig vara de blad som är i slutet av "kedjan" och som inte slår ut nya skott, dels de som är där man klipper med saxen.
    Kan det vara liknande i ditt fall? Att det är de där du klippt möjligtvis? Långsökt men, ja..
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Tycker inte det ser ut som det är en fisk som är boven. Brukar liksom se annorlunda ut då, som om bladen blivit bitna eller gnagda på. Skulle gissat på någon slags brist, men vilken vet jag inte. Du har inte några flytväxter eller andra växter som skuggar just den sidan?
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • popp
        • March 2004
        • 22

        #4
        Jag har inga flytväxter som skuggar.
        Jag har laddat upp en bild till där jag har markerat exakt vad jag menar.
        Problemet uppstår inte heller endast där jag klipper.



        Joshua
        Hälsningar Josh

        Kommentar

        Arbetssätt...